Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Reklama wprowadzająca w błąd

< poprzedni | następny > 30.03.2005

Reklama wprowadzająca w błąd

Firma Tel-Art oferująca w sprzedaży wysyłkowej artykuły wspomagające odchudzanie naruszyła prawo - uznał Prezes UOKiK. W jego ocenie prezentowane przez przedsiębiorcę informacje dotyczące działania oferowanego specyfiku są nieprawdziwe. Jednocześnie Urząd nakazał wycofanie kwestionowanej reklamy.

Firma Tel-Art oferuje w sprzedaży wysyłkowej artykuły wspomagające odchudzanie m.in. tabletki ReduFizz. Ogłoszenia reklamujące specyfik były wielokrotnie publikowane w czasopismach wysokonakładowych. Podstawą wszczęcia postępowania przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów była treść ogłoszenia zachęcająca do zakupu tabletek ReduFizz. Według reklamy stosując preparat można schudnąć o 28 kg w ciągu 9 tygodni, konsument nie musi jednocześnie zmieniać dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych ani też podejmować dodatkowej aktywności fizycznej - Mirella schudła 28 kg i utrzymuje nową wagę już od ponad roku, nie przytyła przez ten czas ani grama, jedząc nadal tak samo jak przedtem (a ponadto nie lubi sportu) - to fragment tekstu reklamującego tabletki. Dodatkowo spółka w ogłoszeniu powołuje się na informacje ze Stanów Zjednoczonych i Europy o niewiarygodnym sukcesie specyfiku, podając informacje, że jest on numerem jeden na rynku.

Jednocześnie w reklamie zawarto informacje mówiące o tym, że dzięki sprzedaży tabletek w formie musującej produkt jest skuteczniejszy, ponieważ dociera wszędzie tam, gdzie gromadzi się tłuszcz, nawet w najtrudniejsze miejsca (uda, brzuch, pośladki).

W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że nie ma żadnych dowodów potwierdzających skuteczność pastylek ReduFizz, jakiej konsument mógłby oczekiwać po lekturze ogłoszeń reklamowych.

Zdaniem Prezesa Urzędu, działanie firmy prowadzi do tego, że wprowadzany w błąd konsument podejmuje decyzje handlowe o zakupie preparatu ReduFizz na podstawie nieprawdziwych informacji przedstawionych przez producenta. Praktyka stosowana przez przedsiębiorcę godzi również w zasady uczciwej konkurencji ze szkodą dla innych firm.

Powyższe działania spółki Tel-Art, zdaniem Urzędu, stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na publikowaniu nieuczciwej i wprowadzającej w błąd reklamy. Wobec powyższego nie mogą być dalej stosowane.

Spółka została zobowiązana do złożenia oświadczenia, że podawała do publicznej wiadomości informacje wprowadzające w błąd. Prezes UOKiK nie nałożył na przedsiębiorcę kary, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli jednak Tel-Art nie zastosuje się do prawomocnej decyzji i nie zaprzestanie działań naruszających przepisy, możliwe będzie nałożenie na niego kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Analiza przeprowadzona przez Urząd, wskazuje na tożsamość Tel-Art ze spółką Biotonic, która w ubiegłym roku również oferowała konsumentom preparaty odchudzające. W maju 2004 roku UOKiK nakazał firmie Biotonic wycofanie reklamy, w której informacje dotyczące działania oferowanych pastylek Extra Fit (również wspomagających odchudzanie) były prezentowane nieprawdziwie.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE