Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Na szlaku

< poprzedni | następny > 21.05.2008

Na szlaku

Niewłaściwa jakość potraw i napojów, nierzetelna obsługa oraz błędne ceny - to najczęstsze nieprawidłowości wynikające z ostatniej kontroli Inspekcji Handlowej barów na szlakach turystycznych. Zakwestionowano blisko dziewięćdziesiąt procent skontrolowanych placówek

Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przebadała 113 placówek gastronomicznych w regionach turystycznych, w województwach: dolnośląskim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim, mazowieckim i wielkopolskim.

Przeprowadzona kontrola wykazała, że najczęstszą nieprawidłowością był brak informacji o cenie oferowanych potraw - dotyczyło to blisko 70 proc. sprawdzanych lokali. Główny zarzut to niepodawanie w cennikach gramatur, objętości oferowanych potraw i napojów oraz cen jednostkowych. Zgodnie z prawem ceny potraw powinny być wywieszane w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących, wewnątrz lub na zewnątrz lokalu.

Ponadto w co piątej placówce oferowano niewłaściwej jakości potrawy i napoje, w podobnej ilości placówek stwierdzono nierzetelną obsługę. Zakwestionowano prawidłowość pobierania i wyliczania należności oraz przestrzeganie deklarowanych gramatur i objętości sprzedawanych potraw. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie zaniżania objętości alkoholu lub kawy w oferowanych napojach.

W niektórych placówkach oferowano towary o znacznie przekroczonych terminach przydatności do spożycia - w dwóch przypadkach o niemal 3 miesiące. Część z nich służyła do przygotowania potraw oferowanych klientom. Więcej informacji w raporcie z kontroli.

Inspekcja nałożyła 89 mandatów karnych oraz skierowała 11 wniosków do sądów rejonowych.

Stwierdzone przypadki nierzetelności pokazują, że konsument jest narażony na straty materialne, przy czym często nie zdaje sobie sprawy, że został oszukany. UOKiK przypomina, że jeśli mamy kłopoty z uznaniem reklamacji w restauracji, możemy zwrócić się o pomoc do m.in. Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów oraz organizacji konsumenckich np. Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Anna Jawoszek, Rzecznik prasowy
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej
ul. Niedźwiedzia 6E, 02-737 Warszawa
Tel. 22 827 06 55, 0 695 90 20 88
E-mail: anna.jawoszek@giih.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE