Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wydawca i dystrybutorzy książki "Harry Potter i Zakon Feniksa" płacą kary

< poprzedni | następny > 23.03.2005

Wydawca i dystrybutorzy książki

Kary w łącznej wysokości ponad 1 mln 600 tys. nałożył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na wydawcę i dystrybutorów polskiej wersji „Harry’ego Pottera i Zakonu Feniksa”. Powodem było ustalenie, że książka nie może być sprzedawana po cenie różniącej się więcej niż 10 proc. od wydrukowanej na okładce


W listopadzie 2003 roku miało miejsce spotkanie przedstawicieli spółki Harbor Point - mającej wyłączne prawa do wydawania książki „Harry Potter i Zakon Feniksa” w polskiej wersji językowej - z dystrybutorami hurtowymi (EMPiK, Wikr, Ogólnopolski System Dystrybucji Wydawnictw-Azymut, Firma Księgarska Jacek Olesiejuk, DiSO oraz Wkra). Wszyscy uczestnicy podpisali oświadczenie, w którym zobowiązali się, że nie będą sprzedawać książki po cenie detalicznej różniącej się o więcej niż 10 proc. od wydrukowanej na okładce. Dla wydania w miękkiej oprawie było to 49 złotych, twardej zaś 59 złotych. Sygnatariusze porozumienia zadeklarowali również, że będą informować o ustaleniach swoich kontrahentów (księgarnie) i egzekwować od nich ich stosowanie. W późniejszym terminie pod oświadczeniem podpisały się spółki Matras i Bertelsmann Media. Łączny udział dystrybutorów, którzy weszli w skład porozumienia, w sprzedaży piątego tomu „Harry’ego Pottera” przekroczył 80 proc.


Jak wynika z materiału dowodowego zebranego przez Delegaturę Urzędu w Katowicach, uczestnicy porozumienia podjęli kroki zmierzające do realizacji jego postanowień w praktyce. Spółka Harbor Point była informowana przez dystrybutorów o przypadkach sprzedaży „Harry’ego Pottera…” po cenie niższej niż ustalona. Ponadto hurtownicy pisemnie bądź ustnie zobowiązywali księgarzy, by sprzedawali książkę w ustalonej wcześniej cenie.

 
Zdaniem Prezesa UOKiK bezpośrednim skutkiem działań uczestników porozumienia było przede wszystkim wyznaczenie minimalnych cen detalicznych, co spowodowało ograniczenie konkurencji. W rezultacie bowiem konsumenci zmuszeni byli do kupowania książki po cenie ustalonej przez uczestników porozumienia (dla porównania, wyższej o 20 proc. niż poprzednia pozycja w serii - „Harry Potter i czara ognia”). Podobna sytuacja nie miałaby miejsca w przypadku niezakłóconej konkurencji. Konsument, dokonując zakupu mógłby wówczas wybrać najkorzystniejszą ofertę na rynku.

 
Biorąc pod uwagę powyższe, Prezes UOKiK uznał opisane działanie spółki Harbor Point oraz pozostałych uczestników zmowy za zabronione prawem porozumienie ograniczające konkurencję i nakazał zaniechanie jego stosowania. Na wydawcę i dystrybutorów zostały również nałożone kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 1 mln 600 tys. złotych (z tego na Harbor Point 590 tys. złotych). Przy ustalaniu ich wymiaru wzięto pod uwagę z jednej strony funkcję prewencyjną i represyjną, z drugiej zaś fakt, że żaden z przedsiębiorców nie był do tej pory karany za złamanie prawa antymonopolowego.

 
Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje odwołanie od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE