Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Polityka konkurencji 2008-2010

< poprzedni | następny > 15.07.2008

Polityka konkurencji 2008-2010

Sprawniejsze wykrywanie praktyk antymonopolowych, lepszy system monitorowania pomocy publicznej oraz skuteczniejsze metody oceny rozpatrywanych koncentracji - to priorytety Polityki konkurencji na lata 2008-2010, przyjętej przez Radę Ministrów

Jednym z głównych celów zapisanych w Polityce konkurencji na lata 2008-2010 jest zwiększenie efektywności działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Istniejące przepisy pozwalają wprawdzie na skuteczną walkę z praktykami antykonkurencyjnymi, niezbędne jest jednak ich dostosowanie do zmian zachodzących w światowej gospodarce - związanych z procesami globalizacyjnymi oraz rozwojem nowych technologii. W tym celu niezbędne jest usprawnienie systemu wykrywania i udowadniania praktyk antymonopolowych, m.in. poprzez kontrolę i przeszukania elektronicznych nośników danych.

Poprawie skuteczności ma również służyć stworzenie wytycznych precyzujących sposób karania przez UOKiK przedsiębiorców łamiących prawo. W najbliższych latach prognozuje się ponadto wzrost wysokości nakładanych kar dla naruszających zasady uczciwej rywalizacji rynkowej oraz dalsze rozwijanie programu łagodzenia kar (leniency). Groźba płacenia wysokich kwot ma powstrzymywać przed łamaniem prawa, a jednocześnie zachęcać do współpracy z UOKiK w zamian za zmniejszenie kary.

Kolejne priorytety w działaniach Prezesa UOKiK, jako organu właściwego w sprawach konkurencji, dotyczą podnoszenia sprawności systemu monitorowania pomocy publicznej oraz doskonalenia metod oceny skutków rozpatrywanych koncentracji. Niezbędne jest również efektywniejsze eliminowanie zabronionych praktyk na rynkach lokalnych, gdzie nieprawidłowości, choć niedostrzegalne z punktu widzenia całej gospodarki, są bardzo uciążliwe dla konsumentów.

W ciągu najbliższych dwóch lat przewidziana jest również kontynuacja działań mających na celu wspieranie i tworzenie konkurencji w sektorach regulowanych - energetyce, komunikacji elektronicznej, transporcie kolejowym, lotnictwie oraz usługach pocztowych. Za działania z tych obszarów odpowiedzialni są regulatorzy, których kompetencje obejmują przede wszystkim nakładanie i egzekwowanie obowiązków regulacyjnych. Rolą UOKiK jest ich wspieranie poprzez zwalczanie praktyk hamujących rozwój konkurencji na tych rynkach. W ostatnich latach Urząd prowadził wiele postępowań wobec byłych monopolistów - m.in. PKP Cargo i Telekomunikacji Polskiej, dotyczących nadużywania pozycji dominującej.

Istotnym założeniem Polityki konkurencji na lata 2008-2010 jest także wzrost poziomu konkurencji w całej gospodarce. W tym celu planowane są m.in. dalsze prace nad liberalizacją dostępu do wolnych zawodów. Chodzi przede wszystkim o zawody prawnicze, a w dalszej kolejności zajęcia związane z powstawaniem oraz obrotem nieruchomościami, takie jak architekt czy pośrednik handlu nieruchomościami.

Ważnym celem, zapisanym w rządowym dokumencie, jest aktywność Polski poza granicami kraju, w tym udział w tworzeniu międzynarodowej polityki konkurencji oraz wymiana informacji i technologii z innymi państwami.

Środkiem prowadzącym do rozwoju konkurencji jest zwiększanie świadomości społecznej przedsiębiorców i konsumentów. O konieczności podnoszenia wiedzy profesjonalnych uczestników rynku świadczą badania przeprowadzone w 2006 roku na zlecenie UOKiK. Wynika z nich, że co czwarty przedsiębiorca zdecydowałby się na zawarcie porozumienia cenowego, a co trzeci - na narzucenie niekorzystnych warunków kontrahentom. Szczególnie dotyczy to małych i średnich podmiotów, wśród których znajomość prawa antymonopolowego jest najmniejsza. W latach 2008-2010 w szerszym niż dotychczas zakresie prowadzona będzie działalność edukacyjna wśród związków przedsiębiorców. Niezbędna jest także edukacja konsumentów - słabsi uczestnicy rynku nie zawsze zdają sobie sprawę, że brak konkurencji na rynku może odbić się na jakości czy cenie kupowanych przez nich towarów.

Adresatem działań edukacyjnych będą również samorządy. Nieznajomość prawa antymonopolowego wśród władz lokalnych skutkuje z jednej strony częstymi przypadkami łamania przez nie prawa, np. poprzez nadużycie pozycji dominującej, a z drugiej strony samorządy same padają ofiarą nieuczciwych działań, takich jak zmowy przetargowe.

Za realizację Polityki odpowiedzialny jest UOKiK. Do kompetencji Urzędu należy m.in. prowadzenie postępowań administracyjnych przeciw przedsiębiorcom łamiącym prawo antymonopolowe, kontrola koncentracji przedsiębiorstw oraz monitorowanie pomocy publicznej. Wraz z innymi organami realizuje także zadania związane z propagowaniem wiedzy dotyczącej konkurencji.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE