Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Polityka konkurencji 2008-2010

< poprzedni | następny > 15.07.2008

Polityka konkurencji 2008-2010

Sprawniejsze wykrywanie praktyk antymonopolowych, lepszy system monitorowania pomocy publicznej oraz skuteczniejsze metody oceny rozpatrywanych koncentracji - to priorytety Polityki konkurencji na lata 2008-2010, przyjętej przez Radę Ministrów

Jednym z głównych celów zapisanych w Polityce konkurencji na lata 2008-2010 jest zwiększenie efektywności działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Istniejące przepisy pozwalają wprawdzie na skuteczną walkę z praktykami antykonkurencyjnymi, niezbędne jest jednak ich dostosowanie do zmian zachodzących w światowej gospodarce - związanych z procesami globalizacyjnymi oraz rozwojem nowych technologii. W tym celu niezbędne jest usprawnienie systemu wykrywania i udowadniania praktyk antymonopolowych, m.in. poprzez kontrolę i przeszukania elektronicznych nośników danych.

Poprawie skuteczności ma również służyć stworzenie wytycznych precyzujących sposób karania przez UOKiK przedsiębiorców łamiących prawo. W najbliższych latach prognozuje się ponadto wzrost wysokości nakładanych kar dla naruszających zasady uczciwej rywalizacji rynkowej oraz dalsze rozwijanie programu łagodzenia kar (leniency). Groźba płacenia wysokich kwot ma powstrzymywać przed łamaniem prawa, a jednocześnie zachęcać do współpracy z UOKiK w zamian za zmniejszenie kary.

Kolejne priorytety w działaniach Prezesa UOKiK, jako organu właściwego w sprawach konkurencji, dotyczą podnoszenia sprawności systemu monitorowania pomocy publicznej oraz doskonalenia metod oceny skutków rozpatrywanych koncentracji. Niezbędne jest również efektywniejsze eliminowanie zabronionych praktyk na rynkach lokalnych, gdzie nieprawidłowości, choć niedostrzegalne z punktu widzenia całej gospodarki, są bardzo uciążliwe dla konsumentów.

W ciągu najbliższych dwóch lat przewidziana jest również kontynuacja działań mających na celu wspieranie i tworzenie konkurencji w sektorach regulowanych - energetyce, komunikacji elektronicznej, transporcie kolejowym, lotnictwie oraz usługach pocztowych. Za działania z tych obszarów odpowiedzialni są regulatorzy, których kompetencje obejmują przede wszystkim nakładanie i egzekwowanie obowiązków regulacyjnych. Rolą UOKiK jest ich wspieranie poprzez zwalczanie praktyk hamujących rozwój konkurencji na tych rynkach. W ostatnich latach Urząd prowadził wiele postępowań wobec byłych monopolistów - m.in. PKP Cargo i Telekomunikacji Polskiej, dotyczących nadużywania pozycji dominującej.

Istotnym założeniem Polityki konkurencji na lata 2008-2010 jest także wzrost poziomu konkurencji w całej gospodarce. W tym celu planowane są m.in. dalsze prace nad liberalizacją dostępu do wolnych zawodów. Chodzi przede wszystkim o zawody prawnicze, a w dalszej kolejności zajęcia związane z powstawaniem oraz obrotem nieruchomościami, takie jak architekt czy pośrednik handlu nieruchomościami.

Ważnym celem, zapisanym w rządowym dokumencie, jest aktywność Polski poza granicami kraju, w tym udział w tworzeniu międzynarodowej polityki konkurencji oraz wymiana informacji i technologii z innymi państwami.

Środkiem prowadzącym do rozwoju konkurencji jest zwiększanie świadomości społecznej przedsiębiorców i konsumentów. O konieczności podnoszenia wiedzy profesjonalnych uczestników rynku świadczą badania przeprowadzone w 2006 roku na zlecenie UOKiK. Wynika z nich, że co czwarty przedsiębiorca zdecydowałby się na zawarcie porozumienia cenowego, a co trzeci - na narzucenie niekorzystnych warunków kontrahentom. Szczególnie dotyczy to małych i średnich podmiotów, wśród których znajomość prawa antymonopolowego jest najmniejsza. W latach 2008-2010 w szerszym niż dotychczas zakresie prowadzona będzie działalność edukacyjna wśród związków przedsiębiorców. Niezbędna jest także edukacja konsumentów - słabsi uczestnicy rynku nie zawsze zdają sobie sprawę, że brak konkurencji na rynku może odbić się na jakości czy cenie kupowanych przez nich towarów.

Adresatem działań edukacyjnych będą również samorządy. Nieznajomość prawa antymonopolowego wśród władz lokalnych skutkuje z jednej strony częstymi przypadkami łamania przez nie prawa, np. poprzez nadużycie pozycji dominującej, a z drugiej strony samorządy same padają ofiarą nieuczciwych działań, takich jak zmowy przetargowe.

Za realizację Polityki odpowiedzialny jest UOKiK. Do kompetencji Urzędu należy m.in. prowadzenie postępowań administracyjnych przeciw przedsiębiorcom łamiącym prawo antymonopolowe, kontrola koncentracji przedsiębiorstw oraz monitorowanie pomocy publicznej. Wraz z innymi organami realizuje także zadania związane z propagowaniem wiedzy dotyczącej konkurencji.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Działania UOKiK i IH w skupach jabłek
Działania UOKiK i IH w skupach jabłek

Rynek rolno-spożywczy znajduje się pod baczną obserwacją Prezesa UOKiK. Najnowsze działania dotyczą kontroli w skupach jabłek.   ...>

Wyprawka szkolna - kontrola IH
Wyprawka szkolna - kontrola IH

Buty, ubrania, worki szkolne i plecaki – jakie mają oznakowanie? Czy nie zawierają niebezpiecznych substancji? Jaka jest ich jakość? Sprawdziliśmy to. ...>

#UOKiKtestuje - tornistry
#UOKiKtestuje - tornistry

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli tornistrów. Czy mają odblaski, jak funkcjonalne są ich uchwyty, szelki i budowa, ile ważą, czy wytrzymają upadki i obciążenia.   ...>

Chcesz zaciągnąć pożyczkę? Uważaj na wyższe koszty
Chcesz zaciągnąć pożyczkę? Uważaj na wyższe koszty

Od 1 lipca nie obowiązują już przepisy z tarczy antykryzysowej, które mocno ograniczały pozaodsetkowe koszty kredytów konsumenckich. Teraz pożyczki, zwłaszcza chwilówki, mogą być nawet pięciokrotnie droższe – policz koszty, zanim podpiszesz umowę. ...>

Filmy, muzyka, rozrywka - interwencje Prezesa UOKiK
Filmy, muzyka, rozrywka - interwencje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK przeprowadził 4 interwencje na rynku usług medialnych. W efekcie przedsiębiorcy usunęli nieprawidłowości, a konsumenci otrzymali rekompensaty. ...>

Niezamówione usługi dodatkowe - kolejne postępowania Prezesa UOKiK względem telekomów
Niezamówione usługi dodatkowe - kolejne postępowania Prezesa UOKiK względem telekomów

Przedłużasz lub zawierasz umowę z operatorem telefonii komórkowej? Pamiętaj, że musisz zostać zapytany, czy zgadzasz się na włączenie płatnych usług dodatkowych. ...>

Wyprzedaże - takie same prawa
Wyprzedaże - takie same prawa

Szał wyprzedaży trwa, obniżki wkrótce mogą sięgnąć do -80 proc. W szale wakacyjnych zakupów łatwo stracić głowę i dokonać niewłaściwego wyboru.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE