Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Podróż pod nadzorem

< poprzedni | następny > 24.07.2008

Podróż pod nadzorem

Czy praktyki stosowane przez PKP Przewozy Regionalne ograniczały prawa podróżnych? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, w trakcie którego sprawdzi czy spółka działała zgodnie z prawem

Kupując bilet na przejazd koleją konsument zawiera umowę, której warunki określa regulamin stosowany przez przewoźnika. Wszczęte przez Prezes UOKiK postępowanie ustali, czy PKP Przewozy Regionalne stosowały w regulaminie postanowienia naruszające prawa podróżujących na trasach do 100 km.

Wątpliwości UOKiK budzą warunki ograniczające podróżnym m.in. możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku zmiany umowy. Podróżując, często z przyczyn od nas niezależnych, zmieniamy klasę pociągu lub rodzaj połączenia. Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że zgodnie ze stosowanym przez PKP Przewozy Regionalne regulaminem konsument mógł liczyć na zmianę umowy wyłącznie w przypadkach korzystnych dla spółki - zmiany wagonu z niższej na wyższą klasę, wydłużenia podróży czy przejazdu poza stację przeznaczenia. Niestety w odwrotnych sytuacjach konsumentom nie przysługiwał zwrot części niewykorzystanego świadczenia.

We wszczętym postępowaniu właściwym Prezes Urzędu sprawdzi również, czy spółka ograniczała podróżnym prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu. Ponadto wątpliwości UOKiK budzi wymaganie od konsumentów posiadających ważny bilet jednorazowy wykupienia nowego, w przypadku rozpoczęcia podróży ze stacji pośredniej.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, jeżeli przedstawione zarzuty potwierdzą się Prezes UOKiK może wydając decyzję nakazać zmianę praktyki i nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.

Jednocześnie Urząd przypomina, że jest organem właściwym w przypadku naruszeń praw podróżnych wynikających ze stosowania w umowach bądź regulaminach postanowień ograniczających prawa słabszej strony kontraktu. W przypadku niewywiązania się z umowy bądź niewłaściwej jej realizacji, np. opóźnień w przejazdach, odwołania kursów, konsumenci powinni zgłaszać się z reklamacją bezpośrednio do przewoźnika.

Reklamacja złożona w formie pisemnej powinna przede wszystkim zawierać:

  • datę sporządzenia reklamacji,
  • dane przewoźnika,
  • dane osoby składającej reklamację,
  • uzasadnienie reklamacji,
  • kwotę roszczenia,
  • wykaz załączonych dokumentów,
  • podpis osoby wnoszącej reklamację.

Do skargi powinny zostać dołączone oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu. Odpowiedź powinna zostać udzielona konsumentowi nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez przewoźnika.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się problemów prawnych konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Katowicach
ul. Powstańców 41a, 40-024 Katowice
Tel. (32) 255 26 47, 256 46 96, 255 44 04
faks 32 256 37 64
E-mail: katowice@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE