Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kosztowne reklamy

< poprzedni | następny > 19.09.2008

Kosztowne reklamy

„Darmowe połączenia każdego dnia i o każdej porze”, „Laptop z modemem za 1 zł” - czy te hasła nie brzmią jak superoferta? Tak, gdyby nie fakt, że wprowadzają w błąd. Dostęp do jasnej i rzetelnej informacji to jedno z podstawowych praw konsumentów, o którym spółki telekomunikacyjne nie zawsze pamiętają

Zgodnie z prawem, reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Prezes UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy. Trzy z nich właśnie się zakończyły stwierdzeniem naruszenia prawa.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła kampania spółki PTK Centertel, operatora sieci telefonii komórkowej Orange, prowadzona w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem Bliskość tworzy święta. Zdaniem Prezes Urzędu działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, promowana w ramach prowadzonej kampanii, obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, m.in. Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł oraz Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych - cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie - mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Stosowanie zakazanych prawem działań udowodniono również spółce Tele2. Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę jednocześnie wprowadzając konsumentów w błąd. Jak ustalono w toku postępowania, abonent w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy NON STOP otrzymywał 2000 bezpłatnych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Konsumet nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne - zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń.

We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych - na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji. Muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Prezes Urzędu nadała tym zobowiązaniom rygor natychmiastowej wykonalności. Należy dodać, że wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem treści kampanii reklamowych, przy pomocy których bardzo często promowane są nowe usługi. W związku z tym, w przypadku stwierdzenia naruszeń, można liczyć się z wszczęciem kolejnych postępowań wobec operatorów.

Urząd przypomina konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić im również - obowiązująca od 21 grudnia ub. roku - ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.

O tym jak skutecznie dochodzić roszczeń na mocy ustawy informuje przewodnik wydany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dostępny na na stronie Urzędu www.uokik.gov.pl. W formie tradycyjnej można go otrzymać po złożeniu zamówienia faksem - 22 826 11 86, e-mailem - achoda@uokik.gov.pl bądź telefonicznie - 22 55 60 202.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE