Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Gmina Lublin ukarana
< poprzedni | następny > 07.10.2008
Gmina Lublin ograniczała konkurencję utrudniając prywatnym przewoźnikom dostęp do przystanków komunikacji miejskiej. Prezes UOKiK nałożyła na nią karę w wysokości 160 tys. zł
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w czerwcu 2007 roku na skutek zawiadomienia skierowanego do Urzędu przez Lubelską Korporację Komunikacyjną. Przedsiębiorca zarzucił Gminie Lublin bezpodstawne odmawianie prawa do korzystania z przystanków komunikacji miejskiej.
Zgodnie z przepisami do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb społeczności w zakresie lokalnego transportu. Gmina Lublin jest właścicielem i zarządcą wszystkich przystanków zlokalizowanych na jej terenie. Oznacza to, że jest także jedynym podmiotem uprawnionym do tworzenia przystanków, wyrażania zgody na korzystanie z nich oraz ustalania zasad na jakich to się odbywa.
Wątpliwości Urzędu wzbudziły warunki na jakich gmina udziela zgody na korzystanie z przystanków, która jest niezbędna do uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w tym zakresie. Jak ustalił UOKiK gmina Lublin uzależniała wydanie zgody od przedstawienia przez przedsiębiorcę propozycji linii komunikacyjnych i rozkładów jazdy oraz ilości i rodzajów pojazdów przewidzianych do obsługi linii (wraz z dołączonymi kserokopiami dowodów rejestracyjnych). Zdaniem Prezes Urzędu na tym etapie przedsiębiorca nie ma obowiązku przedstawiania takich dokumentów i nie są one konieczne do wydania zgody na korzystanie z przystanków. Działania gminy doprowadziły do tego, że Lubelska Korporacja Komunikacyjna została pozbawiona możliwości rozwoju poprzez rozszerzenie swojej oferty przewozowej.
Z praktyki Urzędu wynika, że gminy bardzo często wykorzystują swoją silną pozycję odmawiając innym podmiotom prawa do korzystania z przystanków. Tworzą w ten sposób bardzo silną barierę w dostępie do rynku, a tym samym zniekształcają konkurencję. Działania te są również niekorzystne dla pasażerów, ponieważ osłabiają skłonność do obniżania cen oraz oferowania lepszych warunków świadczonych usług.
Decyzja nie jest ostateczna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
To już jest trzecia decyzja, w której UOKiK kwestionuje praktyki Gminy Lublin w zakresie udostępniania przystanków. W 2004 i 2005 roku gmina została ukarana karami finansowymi w łącznej wysokości 160 tys. zł.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Delegatura UOKiK w Lublinie
ul. Ochotnicza 10, 20-012 Lublin
Tel. (81) 532 35 31, 532 54 48
faks 81 532 08 26
E-mail: lublin@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (477,5 KB, doc)
- Decyzja nr RLU 43/2008 - Gmina Lublin (385,31 KB, pdf)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie