Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa na rynku odpadów

< poprzedni | następny > 28.01.2009

Zmowa na rynku odpadów

Siedmiu przedsiębiorców zajmujących się odbieraniem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w Częstochowie zawarło niedozwolone porozumienie ustalając ceny za świadczone usługi - uznała Prezes UOKiK. Na przedsiębiorców nałożono kary w łącznej wysokości prawie 3 mln zł

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie otrzymanych przez Urząd informacji prasowych. Wynikało z nich, że najwięksi przedsiębiorcy zajmujący się odbieraniem odpadów w Częstochowie, dysponujący co najmniej 70 proc. udziałem na tym rynku, planują podnieść ceny na świadczone usługi w takiej samej lub zbliżonej wysokości. W toku wszczętego w grudniu 2007 roku postępowania antymonopolowego Urząd sprawdzał, czy działanie przedsiębiorców: Ochrony Środowiska, Sity, Remondis, Firmy Professional, Zakładu Oczyszczania Miasta, Prywatnego Zakładu Oczyszczania Miasta i przedsiębiorcy działającego pod nazwą Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków było wynikiem niezgodnego z prawem porozumienia.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zawiera bardzo szeroką definicję niedozwolonych porozumień. Może nim być dokonane w jakiejkolwiek formie uzgodnienie dwóch lub więcej niezależnych przedsiębiorców, które wywołuje lub grozi wywołaniem negatywnych skutków dla konkurencji.

Jak ustalił UOKiK od 1 października 2006 roku pięciu przedsiębiorców podniosło ceny wywozu odpadów komunalnych do tego samego poziomu. Identyczna podwyżka została dokonana 1 listopada 2006 roku przez dwóch pozostałych. W podobnym czasie podjęte zostały również decyzje o podwyższeniu cen przez poszczególnych przedsiębiorców.

W ocenie organu antymonopolowego jednoczesne wprowadzenie jednolitych cen za usługi odbierania odpadów komunalnych było wynikiem wspólnych ustaleń pomiędzy przedsiębiorcami. O zawarciu zakazanego porozumienia świadczy skala dokonanych podwyżek - ceny, które były do pewnego stopnia zróżnicowane zostały podniesione do identycznego poziomu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do podwyższania cen na świadczone usługi, ale sposób wprowadzenia ich w życie. Wspólne uzgadnianie cen jest zakazane przez prawo antymonopolowe. Uzgadniając wielkość opłat, do ustalonej wspólnie wysokości, przedsiębiorcy wyeliminowali wzajemną konkurencję cenową unikając przy tym ryzyka utraty udziałów rynkowych, jakie mogłoby towarzyszyć podniesieniu stawki w sposób indywidualny. Porozumienie spowodowało szkody również po stronie odbiorców usług, w tym konsumentów. Zostali oni pozbawieni podstawowego prawa, jakim w gospodarce wolnorynkowej jest możliwość wyboru najkorzystniejszej pod względem cenowym oferty.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów w przypadku stwierdzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorców kary finansowe w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów. W tym przypadku zostały nałożone kary w wysokości: Ochrona Środowiska - 9 186 zł, Sita - 480 759 zł, Remondis - 1 852 213 zł, Zakład Oczyszczania Miasta - 87 230 zł, Prywatny Zakład Oczyszczania Miasta - 238 908 zł, Wywóz Nieczystości oraz Przewóz Ładunków - 267 557 zł, Professional - 34 240 zł.

Już w trakcie prowadzonego przez Urząd postępowania przedsiębiorcy wprowadzili nowe cenniki na świadczone usługi. W związku z tym UOKiK stwierdził zaniechanie stosowania praktyki.

Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcom przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Katowicach
Kościuszki 43, 40-048 Katowice
Tel. (32) 255 26 47, 256 46 96, 255 44 04
faks 32 256 37 64
E-mail: katowice@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry