Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Konsument na rynku energii elektrycznej - Komentarz Prezes UOKiK
< poprzedni | następny > 19.02.2009

Kwestia cen energii elektrycznej to temat budzący duże zainteresowanie opinii publicznej. Analiza rynku pokazuje, że wysokie rachunki za prąd są efektem braku konkurencji oraz uprzywilejowanej pozycji dostawców w stosunku do konsumentów.
Dlatego niezbędne jest podjęcie konkretnych działań, które zapobiegną w przyszłości drastycznym podwyżkom, a nawet okresowym niedoborom prądu. Wyzwaniem jest przyjęcie rozwiązań, które doprowadzą do zmiany struktury rynku, w taki sposób by nie stracili na tym ostateczni odbiorcy. Jedną z kluczowych kwestii jest zapewnienie konsumentom rzetelnej i pełnej informacji o wszystkich składnikach opłat, a w przypadku ich wzrostu - o przyczynach tych zmian. Obecnie odbiorcy często nie rozumieją, w jaki sposób ustalono wysokość rachunku.
W mojej ocenie, zmienić powinien się sposób kalkulowania cen. Zmniejszeniu powinna ulec liczba opłat stałych, kosztem zmiennych, zależnych od ilości faktycznie zużytej energii. Będzie to korzystne dla osób zużywających mniej prądu, a także zachęci do oszczędności.
Biorąc to pod uwagę Urząd proponuje konkretne zmiany w przepisach, wzmacniające pozycję słabszych uczestników rynku. Jedna z nich dotyczy trybu reklamacji. Naszym zdaniem przedsiębiorstwa energetyczne powinny mieć dokładnie określony czas na rozpatrzenie skargi - np. 30 dni. Brak odpowiedzi w tym terminie oznaczałby przyjęcie żądań konsumenta. Niezbędne jest również wprowadzenie innych niż sądowy sposobów rozwiązywania sporów między konsumentami, a sprzedawcami energii. Dobrym rozwiązaniem byłoby utworzenie sądów polubownych przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki. Dzięki temu sprawy sporne byłyby rozwiązywane znacznie szybciej niż obecnie.
Politykę edukacyjną w szerszym niż obecnie zakresie powinien prowadzić także URE - m.in. inicjować akcje i kampanie skierowane do słabszych uczestników rynku oraz współpracować z organizacjami konsumenckimi. Ponadto warto zastanowić się nad zwiększeniem kompetencji istniejącego w strukturach URE Rzecznika Odbiorców Paliw i Energii. Powinien on prowadzić działalność w zakresie poradnictwa i pomocy konsumentom, na poziomie lokalnym. Edukacja jest tak ważna, ponieważ tylko konsumenci świadomi swoich praw, wyposażeni w wiedzę i umiejętność korzystania z przysługujących im uprawnień zechcą zmienić swojego dostawcę - o ile jego oferta okaże się mało atrakcyjna. Mobilność odbiorców to bowiem warunek konieczny, aby mogły dokonać się poważniejsze zmiany na rynku.
dr Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
Pliki do pobrania
- Komentarz (68 KB, doc)
- Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów w sektorze elektroenergetycznym (466,02 KB, pdf)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)