Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Światowy Dzień Konsumenta

< poprzedni | następny > 12.03.2009

Światowy Dzień Konsumenta

Bezpłatnie udzielą porad prawnych, podejmą interwencję i mediację z przedsiębiorcą. Telefonicznie, przez Internet bądź bezpośrednio w biurze - rzecznicy konsumentów - w tym roku obchodzą 10 lat istnienia. Okazją do podsumowań jest Światowy Dzień Konsumenta

Obchodzony już po raz dwudziesty siódmy Światowy Dzień Konsumenta – w tym roku pod hasłem Konsument i jego rzecznik – przybliża słabszym uczestnikom rynku ich prawa oraz chroniące je instytucje. Badania społeczne pokazują, że świadomość konsumentów stale wzrasta. Zwiększają się w związku z tym ich oczekiwania i zapotrzebowanie na skuteczną pomoc organizacji konsumenckich zajmujących się indywidualnymi sporami z przedsiębiorcami. W tej kwestii od 10 lat mogą liczyć na wsparcie ze strony blisko 370 miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, dzięki którym dochodzenie roszczeń jest łatwiejsze.

Instytucja rzecznika konsumentów została wprowadzona do polskiego systemu prawnego ustawą zmieniającą niektóre przepisy określające kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa. Przepisy te weszły w życie 1 stycznia 1999 roku. Rzecznicy konsumentów powoływani są przez starostę lub prezydenta miasta i przed nimi ponoszą odpowiedzialność. Ich dane kontaktowe można znaleźć w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta, a także na stronie internetowej UOKiK. Analizy UOKiK pokazują, że rocznie rzecznicy konsumentów udzielają ponad 250 tys. porad i informacji, blisko 40 tys. razy inicjują zmianę praktyki przedsiębiorców. Kierują również powództwa na rzecz słabszych uczestników rynku – w 2007 roku blisko 1200. Najwięcej w województwie małopolskim i podkarpackim, najmniej w lubelskim i podlaskim.

Najczęściej konsumenci zgłaszają się po pomoc w przypadku problemów z egzekwowaniem prawa do reklamacji i gwarancji. Skargi dotyczą obuwia, sprzętu RTV i AGD, odzieży, sprzętu komputerowego i telefonów komórkowych. Niestety klienci rzadko zdają sobie sprawę, że w ciągu dwóch lat od daty zakupu mogą reklamować wadliwy produkt – wynika to z odpowiedzialności sprzedawcy na podstawie ustawy o sprzedaży konsumenckiej. Sprzedawcy nagminnie uchylają się od odpowiedzialności odmawiając przyjęcia reklamacji, narzucając konsumentom własny sposób jej załatwienia czy przewlekle rozpatrując składane zgłoszenia. Oprócz prawa do reklamacji konsumenci mogą również w wielu przypadkach skorzystać z gwarancji. Pojęcia bardzo często mylone przez konsumentów. Gwarancja – podobnie jak reklamacja – umożliwia dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Jest ona jednak dobrowolna – przedsiębiorca może udzielić gwarancji, ale nie musi. W zakresie gwarancji przedsiębiorcy niejednokrotnie utrzymują, że jest ona jedynym sposobem realizacji roszczeń konsumenckich czy dokonują interpretacji zapisów karty na własną korzyść.

Bezpośrednią zachętą do skorzystania z pomocy rzeczników jest skuteczność ich interwencji. Przykładem może być wynik rozstrzygnięcia sprawy konsumenta, który po odrzuceniu reklamacji przez organizatora zagranicznego wyjazdu postanowił dochodzić roszczeń przed sądem z pomocą miejskiego rzecznika w Warszawie. Dzięki interwencji turyście, w związku z niesprawną klimatyzacją, został zasądzony zwrot kosztów wyjazdu – blisko 5 tys. zł.

Propagowaniu działalności rzeczników sprzyjają akcje promocyjne UOKiK. Urząd trzykrotnie, pod hasłem „Nie daj się oskubać”, przeprowadził kampanie billboardowe, mające na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw i możliwości uzyskania pomocy. Billboardy pojawiły się na terenie całej Polski, zachęcając do odwiedzenia strony internetowej UOKiK i odszukania kontaktu do najbliższego miejscowo rzecznika. Na zlecenie UOKiK powstał również spot telewizyjny „Możesz…”, który zachęcał konsumentów do odwiedzenia strony internetowej UOKiK. W specjalnej zakładce zamieszczono wykaz instytucji konsumenckich zajmujących się indywidualnym poradnictwem, w tym dane kontaktowe rzeczników konsumentów.

Poszerzeniu wiedzy na temat praw słabszych uczestników rynku służy również Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej, której V finał odbędzie się 16 marca w Poznaniu. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Prezes UOKiK i Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Olimpiada ma na celu propagowanie wiedzy konsumenckiej wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i zachęcenie jej do zdobywania praktycznych umiejętności z tego zakresu. W konkursach organizowanych przez 21 powiatów wzięło udział ponad 500 uczniów, do poniedziałkowego finału przeszło 66.

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 roku miało miejsce przełomowe orędzie Johna F. Kennedy’ego, w którym prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl

Tagi: Światowy Dzień Konsumenta, wydarzenia

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE