Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK sprawdza RWE
< poprzedni | następny > 22.04.2009
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, podczas którego sprawdzi, czy spółka RWE naruszała zbiorowe interesy konsumentów nieprzekazując informacji o warunkach dostawy energii
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte z urzędu na początku kwietnia br. Z zebranych informacji wynika, że spółka RWE Polska (dawniej RWE STOEN) nie umożliwiała zapoznania się z warunkami umowy przed jej zawarciem. Konsument nie wiedział m.in. jak będzie rozliczane zużycie energii oraz do jakiej grupy taryfowej zostanie przydzielony.
Zgodnie z prawem opłaty za energię zależą od przynależności do określonej grupy taryfowej, dlatego taka informacja ma bardzo duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zawarciu umowy. RWE dzieli odbiorców na dwie grupy: gospodarstwa domowe (G) oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą (C) - w przypadku ostatniej taryfy opłaty są prawie trzy razy wyższe.
Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że konsument, który chciał zawrzeć umowę ze spółką, wypełniał odpowiedni wniosek. Pozostałe rubryki uzupełniała RWE Polska, wpisując m.in. grupę taryfową, moc i cykl rozliczeń - w tym momencie podpisywała umowę i uznawała ją za zawartą. Tym samym konsument nie miał możliwości zapoznania się z warunkami usługi, co więcej - nie miał nawet na nie wpływu. Urząd sprawdzi, czy spółka stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK ma możliwość nakładania na przedsiębiorców kar finansowych za praktyki godzące w konsumentów. Maksymalna sankcja w takim przypadku może wynieść do 10 proc. przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Tagi: rwe
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (1,44 MB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie