Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Konsumenckie ABC - kliknij
< poprzedni | następny > 29.05.2009
Młodzi konsumenci mają pieniądze i często dokonują zakupów. Ale czy znają swoje prawa? Z okazji Dnia Dziecka UOKiK zaprasza na www.konsumenckieabc.pl - stronę, która uczy najmłodszych, jak być świadomym uczestnikiem gry rynkowej
Twój jacht ma awarię... Na szczęście przylatuje pomoc - samolot, który zrzuca potrzebne do przeżycia produkty. Za każdy zebrany dobry produkt dostajesz punkty dodatnie, za uszkodzone lub przeterminowane - płacisz - na szczęście tylko wirtualnie. Wygrywasz, jeśli świadomie podejmujesz decyzje zakupowe. To nie streszczenie akcji filmu przygodowego, ale fabuła prostej gry konsumenckiej, która uświadamia reguły rynku. Więcej edukacyjnych zabaw i rebusów na stronie internetowej www.konsumenckieabc.pl, która w nowej szacie graficznej zaprasza wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć: na co zwracać uwagę na zakupach, jak sprawdzać informacje na opakowaniach, co zrobić z wadliwym produktem, jakie prawa i obowiązki mają konsumenci. Interaktywna strona internetowa jest jednym z elementów dużej kampanii edukacyjnej, której pomysłodawcą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rebusy, quizy, psychotesty mają przekonać młodych konsumentów do świadomego kupowania. Dla maluchów przygotowano kolorowanki oraz historyjki z istotnymi dla nich informacjami.
Najmłodsi stanowią bardzo poważną grupę konsumentów dysponującą często własnymi funduszami. Dwie trzecie rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe w wysokości około 55 zł miesięcznie (Ipsos, 2008) - łączna kwota, którą dysponuje młodzież w wieku szkolnym jest zatem bardzo wysoka. Nie zawsze jednak kupują oni uważnie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS na zlecenie UOKiK*, prawie 60 proc. dzieci sprzedano wadliwy produkt. Jednocześnie najmłodsi są grupą szczególnie narażoną na wpływ niedozwolonych mechanizmów rynkowych.
UOKiK stara się uczyć konsumentów w każdym wieku, podejmując wiele inicjatyw edukacyjno-informacyjnych. Jedną z nich jest kończący się w czerwcu projekt będący kontynuacją kampanii „Moje konsumenckie ABC” przeprowadzonej przez Urząd w 2006 r. Jego celem było zapoznanie młodych konsumentów z prawem, a także z takim pojęciami jak rynek, marketing, reklama.
W tegoroczną kampanię zaangażowało się 1500 nauczycieli z gimnazjów i szkół średnich z całej Polski, którzy wzięli udział w specjalnie opracowanych szkoleniach. Ponadto otrzymali pomoce dydaktyczne, scenariusze lekcji oraz 75 tys. bezpłatnych podręczników - wszystko, by mogli skutecznie uczyć, jak być świadomym konsumentem. Materiały są także dostępne na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jednocześnie Urząd przypomina dzieciom, ale również dorosłym o tym, że: W obu przypadkach jeżeli umowa została wykonana (kupujący zapłacił, a sprzedawca wydał towar) - jest ważna, o ile młody konsument nie został pokrzywdzony - przykładowo przez żądanie przez przedsiębiorcę rażąco wygórowanej ceny za towar. Ponadto, jeśli okaże się, że dziecko zrobiło drogie zakupy bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych, mają oni prawo żądać rozwiązania umowy i zwrotu pieniędzy. W myśl przepisów taka umowa nie jest ważna. Dodatkowe informacje: *Badanie zostało przeprowadzone w 2006 roku.
Materiał filmowy: ABC
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (1,02 MB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie