Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsumenckie ABC - kliknij

< poprzedni | następny > 29.05.2009

Konsumenckie ABC - kliknij

Młodzi konsumenci mają pieniądze i często dokonują zakupów. Ale czy znają swoje prawa? Z okazji Dnia Dziecka UOKiK zaprasza na www.konsumenckieabc.pl - stronę, która uczy najmłodszych, jak być świadomym uczestnikiem gry rynkowej

Twój jacht ma awarię... Na szczęście przylatuje pomoc - samolot, który zrzuca potrzebne do przeżycia produkty. Za każdy zebrany dobry produkt dostajesz punkty dodatnie, za uszkodzone lub przeterminowane - płacisz - na szczęście tylko wirtualnie. Wygrywasz, jeśli świadomie podejmujesz decyzje zakupowe. To nie streszczenie akcji filmu przygodowego, ale fabuła prostej gry konsumenckiej, która uświadamia reguły rynku. Więcej edukacyjnych zabaw i rebusów na stronie internetowej www.konsumenckieabc.pl, która w nowej szacie graficznej zaprasza wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć: na co zwracać uwagę na zakupach, jak sprawdzać informacje na opakowaniach, co zrobić z wadliwym produktem, jakie prawa i obowiązki mają konsumenci. Interaktywna strona internetowa jest jednym z elementów dużej kampanii edukacyjnej, której pomysłodawcą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rebusy, quizy, psychotesty mają przekonać młodych konsumentów do świadomego kupowania. Dla maluchów przygotowano kolorowanki oraz historyjki z istotnymi dla nich informacjami.

Najmłodsi stanowią bardzo poważną grupę konsumentów dysponującą często własnymi funduszami. Dwie trzecie rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe w wysokości około 55 zł miesięcznie (Ipsos, 2008) - łączna kwota, którą dysponuje młodzież w wieku szkolnym jest zatem bardzo wysoka. Nie zawsze jednak kupują oni uważnie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS na zlecenie UOKiK*, prawie 60 proc. dzieci sprzedano wadliwy produkt. Jednocześnie najmłodsi są grupą szczególnie narażoną na wpływ niedozwolonych mechanizmów rynkowych.

UOKiK stara się uczyć konsumentów w każdym wieku, podejmując wiele inicjatyw edukacyjno-informacyjnych. Jedną z nich jest kończący się w czerwcu projekt będący kontynuacją kampanii „Moje konsumenckie ABC” przeprowadzonej przez Urząd w 2006 r. Jego celem było zapoznanie młodych konsumentów z prawem, a także z takim pojęciami jak rynek, marketing, reklama.

W tegoroczną kampanię zaangażowało się 1500 nauczycieli z gimnazjów i szkół średnich z całej Polski, którzy wzięli udział w specjalnie opracowanych szkoleniach. Ponadto otrzymali pomoce dydaktyczne, scenariusze lekcji oraz 75 tys. bezpłatnych podręczników - wszystko, by mogli skutecznie uczyć, jak być świadomym konsumentem. Materiały są także dostępne na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Jednocześnie Urząd przypomina dzieciom, ale również dorosłym o tym, że:

  • dzieci poniżej 13. roku życia, zgodnie z kodeksem cywilnym, nie powinny zawierać umów, nawet dotyczących bieżących spraw życia codziennego;
  • dzieci między 13 a 18 rokiem życia mogą zawierać umowy powszechne (czyli zwykłe i bardzo popularne), jeśli dotyczą one drobnych bieżących spraw życia codziennego. Zgodna z prawem jest więc sprzedaż nastolatkom gazet, artykułów papierniczych lub żywności.

W obu przypadkach jeżeli umowa została wykonana (kupujący zapłacił, a sprzedawca wydał towar) - jest ważna, o ile młody konsument nie został pokrzywdzony - przykładowo przez żądanie przez przedsiębiorcę rażąco wygórowanej ceny za towar. Ponadto, jeśli okaże się, że dziecko zrobiło drogie zakupy bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych, mają oni prawo żądać rozwiązania umowy i zwrotu pieniędzy. W myśl przepisów taka umowa nie jest ważna.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail:
mcieloch@uokik.gov.pl

 

*Badanie zostało przeprowadzone w 2006 roku.

 

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE