Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Odchudzanie... portfela

< poprzedni | następny > 01.07.2009

Odchudzanie... portfela

Chudniesz w zgodzie z naturą bez żadnych skutków ubocznych ani efektu jo-jo – to jedno z haseł promujących produkty z Zielarni Ojca Klimuszko. Prezes Urzędu uznała, że reklama wprowadzała konsumentów w błąd

46 proc. Polaków cierpi na nadwagę i otyłość, jedna piąta przynajmniej raz w życiu odchudzała się (TNS OBOP, 2008 rok). Podejmując walkę z kilogramami, sięgamy po cudowne diety, herbatki odchudzające, wierząc w zapewnienia producenta o utracie wagi. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły komunikaty reklamowe Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego Eldex-Medical Import-Export, zachęcające do zakupu suplementów diety, w tym preparatów wspomagających odchudzanie, które bazują na recepturach opracowanych przez Ojca Klimuszko.

Kuracje Ojca Klimuszko to sprawdzony sposób na osiągnięcie wymarzonej sylwetki: (…) maksymalna skuteczność (…). Chudniesz w zgodzie z naturą bez żadnych skutków ubocznych ani efektu jo-jo – zdaniem Urzędu, sugerując się tym hasłem reklamowym konsument mógł odnieść wrażenie, że spożywanie reklamowanych produktów prowadzi do istotnego spadku masy ciała oraz uchroni przed ponownym przytyciem. Zgodnie z opinią Instytutu Żywności i Żywienia, którą uzyskał Urząd, właściwości poszczególnych składników środków odchudzających nie oznaczają, że takie samo działanie będzie miał produkt gotowy. Natomiast deklarowane działanie suplementów diety powinno być potwierdzone specjalistycznymi badaniami. Dlatego też, zdaniem UOKiK, przeciętny konsument nie posiadając fachowej wiedzy na temat działania składników produktu, podejmuje decyzję o zakupie na podstawie informacji przekazywanych w reklamie.

Ponadto UOKiK zakwestionował określenia sugerujące konsumentom, że kupują oni produkty bezpośrednio w Zielarni Ojca Klimuszko, składając zamówienia na adres: Zielarnia Ojca Klimuszko. Reklamy nie zawierały jednak informacji o rzeczywiście sprzedającym te preparaty przedsiębiorcy. Należy podkreślić, że produkty tego typu kupowane są najczęściej przez osoby chore i starsze, które mają większe zaufanie do medycyny naturalnej oraz osób duchownych, a w tym przypadku byli wprowadzani w błąd. Przypomnieć należy, że przedsiębiorca nie stosuje już zakwestionowanych postanowień w reklamach.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło także nieinformowanie w publikowanych reklamach oraz na stronie internetowej o: firmie, całkowitym koszcie zamówienia, terminie i sposobie dostawy, zasadach składania reklamacji oraz o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni. Zgodnie z prawem, takie dane powinny znaleźć się w formularzach każdego przedsiębiorcy, który sprzedaje towary na odległość. Konsument powinien zostać poinformowany o nich najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, czyli w momencie zapoznawania się z reklamą zawierającą formularz zamówienia.

Prezes Urzędu nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 5 600 zł i zobowiązała do opublikowania płatnych ogłoszeń zawierających sentencję decyzji w dwóch dziennikach ogólnopolskich. Decyzja nie jest ostateczna – przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednocześnie Urząd informuje, że SOKiK potwierdził decyzję Prezes Urzędu, w której uznała, że reklama „iPlus dla Ciebie z komputerem” wprowadzała w błąd. Na jej podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą skorzystać z pomocy m.in. miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa  ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych.   ...>

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach
Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli.   ...>

#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci
#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci

Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów.   ...>

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy.   ...>

Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne?   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE