Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Zmowa przetargowa?
< poprzedni | następny > 29.07.2009

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe w trakcie którego sprawdzi, czy dwóch przedsiębiorców działających na terenie Białegostoku zawarło niedozwolone porozumienie ustalając warunki oferty w przetargu na wywóz odpadów komunalnych
Postępowanie w tej sprawie prowadzone jest przeciwko dwóm spółkom z Białegostoku – ASTWA i Miejskiemu Przedsiębiorstwu Oczyszczania. Przedsiębiorcy ci prowadzą m.in. działalność w zakresie wywozu odpadów i są największymi spółkami działającymi na tym rynku.
Wątpliwości Urzędu budzą zasady na jakich ASTWA i MPO przystępują do przetargów. W celu zwiększenia swoich szans na wygraną, spółki przygotowały wspólną ofertę. Z informacji jakimi dysponuje UOKiK wynika, że w tym przypadku celem współpracy przedsiębiorców mogło być dążenie do ograniczenia konkurencji i podziału rynku.
Urząd nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do współpracowania w trakcie przetargów np. w ramach konsorcjów. Jednak współpraca taka musi wynikać z niemożności skutecznego złożenia oferty przez pojedynczego przedsiębiorcę (zbyt duża wielkość zamówienia, brak całego wymaganego sprzętu, wszystkich niezbędnych pozwoleń i atestów), albo ze znacznych korzyści jakie może ona przynieść konsumentom, np. istotnie niższe ceny wynikające ze zwiększenia efektywności przedsięwzięcia i oszczędności kosztowych lub postęp techniczny. Brak tego typu przesłanek powoduje, że taka współpraca narusza prawo konkurencji, ponieważ przedsiębiorcy, którzy mogliby indywidualnie rywalizować o klientów, wyłączają między sobą konkurencję, uzgadniając wspólną ofertę.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, uzgadnianie przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert jest zakazane. Rocznie UOKiK prowadzi kilka postępowań przeciwko takim przedsiębiorcom.
Zmowa przetargowa jest jedną z najbardziej szkodliwych praktyk w obrocie gospodarczym. W ten sposób zostaje wypaczony sens instytucji przetargu, którego celem jest dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej w oparciu o ustalone wcześniej obiektywne kryteria. Organizacja przetargu gwarantuje więc działanie mechanizmu konkurencji w ubieganiu się o zlecenie, natomiast ustalenie przez przedsiębiorców warunków składanych ofert – a więc decydowanie o wyniku przetargu jeszcze przed jego rozstrzygnięciem – niweczy ten pozytywny efekt.
Zmowy przetargowe, podobnie jak inne przypadki niedozwolonych porozumień, występują w wielu formach – różniących się skalą, metodą wyłaniania zwycięzcy i podziału zysków, a także stopniem komplikacji.
Najprostsza z form polega na rezygnacji uczestnika bądź uczestników z udziału w przetargu. W ten sposób wygrywa go przedsiębiorca z góry wybrany przez zmawiających się. Niektóre porozumienia mają pozór rzeczywistej rywalizacji. Uczestnicy składają oferty, lecz są one przygotowane tak, że wygrać może tylko jedna. Oferty pozostałych uczestników zmowy są albo mniej korzystne, albo zawierają celowo poczynione błędy formalne. Niekiedy przedsiębiorcy zawierają porozumienie, które polega na uzgodnieniu, że każdy z nich bierze udział tylko w określonych przetargach – na przykład organizowanych przez konkretne podmioty lub mających miejsce na wyznaczonym terenie.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie w sprawie praktyk ograniczających konkurencję powinno zakończyć się w terminie pięciu miesięcy od dnia wszczęcia. W decyzji stwierdzającej naruszenie prawa antymonopolowego, Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorców kary finansowe sięgające 10 proc. ich ubiegłorocznych przychodów.
Instytucją pozwalającą na uniknięcie wysokich sankcji finansowych jest program łagodzenia kar – leniency (ang.: pobłażliwość, wyrozumiałość, łagodność). Daje on możliwość zmniejszenia odpowiedzialności finansowej za udział w kartelu w zamian za dostarczenie dowodów na istnienie zmowy i wycofanie się z niej.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Delegatura UOKiK w Lublinie
ul. Ochotnicza 10, 20-012 Lublin
Tel. (81) 532 35 31, 532 54 48
faks 81 532 08 26
E-mail: lublin@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (66 KB, doc)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji(76716)
- Dyrektor Delegatury Delegatura UOKiK w Lublinie (76507)
- Podreferendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów w Delegaturze w Poznaniu (76455)
- Radca Prezesa do spraw: analiz ekonomicznych Wydział Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (76247)
- Główny Specjalista Do spraw: analiz ekonomicznych w Wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji (76206)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)