Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Konsument - jaki jest?

< poprzedni | następny > 14.08.2009

Konsument - jaki jest?

Ponad 60 proc. z nas jest zadowolonych z poziomu przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów chroniących konsumentów. Chętnie egzekwujemy swoje prawa - reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomoże - częściej niż przeciętny mieszkaniec UE podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw

Świeże owoce i warzywa, obuwie, samochód, urządzenia gospodarstwa domowego - co łączy te wszystkie elementy? Oczywiście konsument, a właściwie konsumenci z 27 krajów Unii Europejskiej, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Komisji Europejskiej*. Pytania dotyczyły m.in. jakości i cen produktów, jakości usług oraz konkurencji na rynku handlu detalicznego.

Decydując się na zakup towaru bierzemy pod uwagę kilka istotnych elementów. Z pewnością jest to cena, ale także niezawodność. Narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, np. komputery, nowe samochody i motocykle oraz urządzenia gospodarstwa domowego najczęściej działają bez problemów - tak uważa aż 64 proc. badanych. Najgorzej oceniane jest obuwie i odzież - zadowolonych jest 58 proc. ankietowanych. Potwierdzają to odpowiedzi na pytania o reklamację zakupionych produktów. Wśród polskich konsumentów przeważają problemy z odzieżą i obuwiem, statystyczny mieszkaniec UE najczęściej reklamuje nowe auta i motocykle. Jeśli nasza reklamacja nie zostanie uwzględniona podejmujemy dalsze kroki dużo chętniej niż wynosi średnia unijna - 22 proc. ankietowanych Polaków robi to w przypadku wadliwych narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 21 proc. - gdy chodzi o buty i odzież.

Cenimy bezpieczeństwo nabywanych produktów. 70 proc. badanych Polaków jest zadowolonych z jego poziomu w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego. Istotne dla konsumenta są również informacje na opakowaniu produktu, w tym nazwa i adres producenta, skład czy wartość odżywcza. Odsetek zadowolonych Polaków jest wysoki - przede wszystkim z jakości oznaczeń umieszczanych na urządzeniach gospodarstwa domowego, napojach bezalkoholowych oraz wyrobach związanych z rozrywką i rekreacją - tak deklaruje ponad 60 proc. badanych. Statystyczny mieszkaniec Unii na pierwszym miejscu wymienia nowe pojazdy mechaniczne (73 proc.), a następnie urządzenia gospodarstwa domowego (70 proc.) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67 proc.).

Konkurencja na rynku powoduje, że konsumenci mają duży wybór towarów - zarówno pod względem jakości oraz ceny. Jak pokazują wyniki ankiety, większość z nas uważa, że cena jest adekwatna do jakości oferowanego towaru. Najwięcej polskich respondentów było zadowolonych w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego - ponad 70 proc. Przeciętny mieszkaniec Unii lepiej ocenia ten aspekt w odniesieniu do urządzeń gospodarstwa domowego czy napoi bezalkoholowych - odpowiednio 70 i 68 proc.

Dla przedsiębiorców duża konkurencja na rynku oznacza z kolei konieczność przekonania konsumentów do zakupu właśnie ich produktu - nierzadko poprzez reklamę. Ankietowani ufają, że przekaz taki nie wprowadza w błąd i nie pomija istotnych informacji najczęściej w przypadku urządzeń gospodarstwa domowego, napoi bezalkoholowych i art. mięsnych (61 proc. ankietowanych), najsłabiej w tej ocenie wypadają świeże owoce i warzywa (56 proc.) oraz odzież i obuwie (55 proc.). Polscy konsumenci nie odbiegają w swojej ocenie od unijnej średniej. Nie czujemy się również naciskani lub przymuszani do zakupu danego produktu. W przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego z agresywnymi praktykami przedsiębiorców nie miało doczynienia ponad 60 proc. ankietowanych, w przypadku nowych samochodów i motocykli - już tylko 54 proc.

Europejscy konsumenci zostali zapytani również o zakupy dokonywane za granicą. Jak wynika z ankiety, bardziej entuzjastycznie do tego rodzaju zakupów nastawieni są obywatele z 12 nowych państw członkowskich. Polaków najbardziej cieszy możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli - tak stwierdziło 55 proc. pytanych. Na kolejnych miejscach znalazły się narzędzia komunikacji informacyjnej (40 proc.) i urzadzenia gospodarstwa domowego (37 proc.).

Pełna wersja raportu z badania jest dostępna na stronie internetowej KE: http://ec.europa.eu/consumers/strategy/cons_satisfaction_en.htm

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

*Badanie przeprowadzone zostało na terenie 27 państw członkowskich UE, metodą wywiadu bezpośredniego, wśród osób powyżej 18 roku życia. Dodatkowym czynnikiem warunkującym udział w badaniu było posiadanie wcześniejszego doświadczenia dotyczącego dokonania zakupu danego produktu. W całej UE ogólna liczba badanych osób wyniosła 38255, natomiast w Polsce przebadano 1464 osób. Celem badania było zbadanie poziomu satysfakcji konsumentów w odniesieniu do różnych aspektów 8 rynków produktowych, tj. świeżych owoców i warzyw, napojów bezalkoholowych, mięsa, narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, innych urządzeń gospodarstwa domowego, wyrobów związanych z rozrywką i rekreacją, nowych pojazdów samochodowych oraz odzieży i obuwia.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE