Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Decyzje w sprawie koncentracji
< poprzedni | następny > 27.08.2009

Od stycznia do lipca bieżącego roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydała 47 decyzji wyrażających zgodę na koncentrację przedsiębiorców. Jedna z ostatnich to zgoda na połączenie dwóch spółdzielni mleczarskich Mlekovita i Kurpie
Celem prowadzonego przez UOKiK postępowania w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorców jest wyeliminowanie ryzyka związanego z możliwością istotnego ograniczenia konkurencji w wyniku określonej fuzji bądź przejęcia. Ograniczenie takie może polegać przede wszystkim na powstaniu w wyniku koncentracji przedsiębiorcy, który będzie dysponował zbyt dużą siłą rynkową. Przedsiębiorca taki mógłby dopuszczać się nadużywania swojej pozycji rynkowej np. poprzez oferowanie swoim dostawcom lub odbiorcom korzystniejszych warunków finansowych, jeżeli tylko zobowiążą się, że nie będą dostarczać lub nabywać określonych produktów u jego konkurentów. Poza niebezpieczeństwem skoncentrowania w ręku jednego podmiotu zbyt dużej siły rynkowej, koncentracje mogą powodować również ograniczenie liczby przedsiębiorców działających na rynku do bardzo wąskiej grupy, przez co może zwiększyć się ryzyko zawierania pomiędzy nimi zakazanych porozumień dotyczących np. uzgadniania cen.
W 2008 roku na 177 zakończonych postępowań Prezes UOKiK wydała 153 zgody uznając, że koncentracje nie spowodują ograniczenia konkurencji na rynku. Podobnie został oceniony zamiar połączenia dwóch spółdzielni mleczarskich Mlekovity z Wysokiego Mazowieckiego i Kurpie z Baranowa. Przedsiębiorcy zajmują się m.in. przetwórstwem mleka i wyrobem serów. Oceniając koncentrację Prezes UOKiK uznała, że nie niesie ona za sobą zagrożeń dla konkurencji, nie będzie miała również negatywnych skutków dla konsumentów.
Prezes UOKiK ma również możliwość zakazania określonej koncentracji, jeżeli uzna, że w jej wyniku konkurencja zostanie istotnie ograniczona, w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. Pod tym pojęciem rozumie się taką pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku przez stworzenie mu możliwości działania z znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów. O istotnym ograniczeniu konkurencji mogą świadczyć takie czynniki jak np. nieproporcjonalnie mała siła rynkowa pozostałych konkurentów lub odbiorców, brak wolnych mocy produkcyjnych w posiadaniu innych uczestników rynku niż uczestnicy koncentracji, istniejące bariery wejścia na rynek (ograniczenia prawne, zawierane powszechnie kontrakty długoterminowe, szczególne przyzwyczajenia konsumentów). W 2009 roku została wydana jedna decyzja zakazująca koncentracji. W marcu Prezes UOKiK nie zgodziła się na przejęcie przez Orzeł Biały spółki Baterpol.
W praktyce Urzędu pojawiają się również decyzje zezwalające na dokonanie transakcji, ale pod pewnymi warunkami. Dzieje się tak w sprawach kiedy pomimo, że koncentracja prowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji można wyeliminować to zagrożenie nakładając na przedsiębiorcę określone obowiązki. Warunki takie mogą zobowiązywać m.in. do odsprzedania części majątku na rzecz podmiotu, który będzie w stanie podjąć konkurencję ze sprzedającym bądź zobowiązywać do określonego zachowania przez pewien czas. W takich przypadkach Prezes UOKiK wydaje decyzję określającą warunki, które przedsiębiorcy muszą spełnić, aby móc ją przeprowadzić. W latach 2004-2009 Prezes Urzędu wydał dziewięć zgód warunkowych. Ostatnia z nich to decyzja z lutego 2009 roku w sprawie przejęcia przez Agros Nova spółki Kotlin.
Ustawa antymonopolowa przewiduje jeszcze jedną możliwość. W uzasadnionych przypadkach zgoda na koncentrację może zostać wydana nawet, jeżeli w jej wyniku dojdzie do istotnego ograniczenia konkurencji. Prezes UOKiK może odstąpić od zakazu w szczególności, gdy koncentracja przyczyni się do rozwoju ekonomicznego lub postępu technicznego lub wywrze pozytywny wpływ na gospodarkę narodową.
Kontrola koncentracji realizowana jest przede wszystkim na etapie zgłaszania wniosku o jej dokonanie. Jednak Prezes UOKiK dysponuje również możliwościami, które pozwalają na ingerencję w już istniejące struktury, jeżeli ich funkcjonowanie ogranicza w istotnym stopniu konkurencję. Dzieje się tak w szczególności, gdy wydane decyzje zostały oparte na nierzetelnych informacjach, za które odpowiedzialni są przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji lub jeżeli przedsiębiorcy nie wypełniają obowiązków nałożonych na nich w decyzji warunkowej. Wówczas Prezes UOKiK może uchylić takie decyzje, a w przypadku gdy koncentracja została już dokonana nakazać np. podział połączonego przedsiębiorcy, zbycie całości lub części majątku. Takie same zasady stosuje się w stosunku do przedsiębiorców, którzy dokonali koncentracji bez wymaganej zgody bądź nie wykonali decyzji zakazującej koncentracji.
Przedsiębiorcy powinni pamiętać o tych przepisach szczególnie, że działania sprzeczne z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów np. udzielanie nieprawdziwych informacji, dokonywanie koncentracji bez wymaganej zgody Prezesa UOKiK są również zagrożone surowymi karami finansowymi.
Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (489,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Referendarz w Laboratorium w Lublinie, Departament Laboratoriów (77273)
- Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji(76716)
- Dyrektor Delegatury Delegatura UOKiK w Lublinie (76507)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)