Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kara dla MPK z Łodzi

< poprzedni | następny > 03.09.2009

Kara dla MPK z Łodzi

Tylko w sierpniu bieżącego roku Prezes UOKiK wydała dziewięć decyzji stwierdzających stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przez gminy i spółki komunalne. Jedna z nich dotyczy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Łodzi. Na przedsiębiorcę nałożono karę w wysokości ponad 290 tys. zł

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jest spółką powołaną przez Miasto Łódź w celu świadczenia usług z zakresu komunikacji miejskiej. Spółka zarządza 1 257 przystankami należącymi do miasta na 1 271 zlokalizowanych na terenie Łodzi. Tym samym MPK posiada na tym rynku pozycję dominującą. Każdy przedsiębiorca, który chce korzystać z przystanków zarządzanych przez spółkę musi podpisać z nią umowę. Jednym z warunków jest zobowiązanie do ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem przystanków.

Postępowanie antymonopolowe w tej sprawie zostało wszczęte w październiku 2008 roku. W jego trakcie Prezes UOKiK sprawdzała, czy MPK z Łodzi nie nadużywa pozycji dominującej na lokalnym rynku zarządzania przystankami autobusowymi. Wątpliwości Urzędu wzbudziły opłaty jakie pobiera spółka od przewoźników korzystających z przystanków.

Z przepisów prawa wynika generalny zakaz pobierania opłat za korzystanie z przystanków autobusowych. Jedynym wyjątkiem jest zobowiązanie przewoźników do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków oraz do ponoszenia kosztów zamieszczenia informacji o obowiązujących rozkładach jazdy lub o ich zmianach. MPK dodatkowo obciążało przedsiębiorców opłatami związanymi z utrzymaniem przystanków takimi jak: koszty zakupu, konserwacji i napraw elementów wyposażenia. Pobieranie takich opłat jest niezgodne z prawem.

W związku z tym Prezes UOKiK uznała, że MPK nadużyło swojej pozycji dominującej narzucając przewoźnikom nieuczciwe opłaty za korzystanie z przystanków i nakazała zmianę praktyki. Na przedsiębiorcę zostałą nałożona sankcja finansowa w wysokości ponad 290 tys. zł.

Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Od wielu lat UOKiK szczególnie przygląda się działalności gmin i spółek komunalnych. Tylko w 2008 roku Prezes Urzędu wydała 41 decyzji stwierdzając nadużywanie pozycji dominującej przez tych przedsiębiorców. Zwiększenie konkurencji na rynkach lokalnych jest jednym z priorytetów Polityki Konkurencji na lata 2008-2010 realizowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednym ze środków prowadzących do tego celu jest zwiększanie świadomości prawnej przedsiębiorców działających na tych rynkach. Chcąc przybliżyć zasady obowiązującego prawa antymonopolowego oraz problematykę typowych zachowań gmin, sprzecznych z regułami wolnej konkurencji - UOKiK w lipcu i sierpniu zorganizował bezpłatne szkolenia „Konkurencja na rynkach lokalnych”. Przedsięwzięcie skierowane było do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz przedstawicieli organów wykonawczych przedsiębiorstw komunalnych świadczących usługi użyteczności publicznej.

Jednodniowe wykłady odbyły się w dziesięciu miastach. W ich trakcie omawiane były m.in. podstawowe pojęcia z zakresu prawa antymonopolowego, praktyki ograniczające konkurencję polegające na nadużywaniu pozycji dominującej oraz zawieraniu niedozwolonych porozumień, a także przykładowe orzecznictwo Prezesa UOKiK ze szczególnym uwzględnieniem rynku lokalnego i usług komunalnych.

Wszyscy zainteresowani otrzymaniem materiałów edukacyjnych oraz publikacji "Konkurencja na rynkach lokalnych wraz z wybranym orzecznictwem Prezesa UOKiK" mogą składać zamówienia faksem - 22 826 11 86, e-mailem - joanna.latka@uokik.gov.pl bądź telefonicznie - 22 55 60 502.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Łodzi
Ul. Piotrkowska 120, 90-006 Łódź
Tel. (42) 636 36 89, 637 51 51
faks (42) 636 07 12
E-mail: lodz@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE