Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wspólne badanie - sklepy internetowe z RTV i AGD

< poprzedni | następny > 10.09.2009

Wspólne badanie - sklepy internetowe z RTV i AGD

Brak adresu sklepu, informacji o przedsiębiorcy lub prawie do odstąpienia od umowy - to najczęściej spotykane problemy przez europejskich konsumentów kupujących sprzęt elektroniczny w sieci. Urząd już po raz drugi uczestniczył w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu

Możliwość zrobienia zakupów w domu, w każdym momencie i przede wszystkim atrakcyjne ceny sprawiają, że coraz częściej kupujemy w sieci. W 2008 roku 25 proc. europejskich internautów kupiło sprzęt elektroniczny (Eurostat, 2009 rok) za jego pośrednictwem. Polscy konsumenci również coraz chętniej wybierają tę formę zakupów. Niestety, zakupy wirtualne nie zawsze oznaczają realne korzyści. W ubiegłym roku w związku z problemami zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość do rzeczników konsumentów trafiło ponad 15 tys. skarg. Od 2007 roku Komisja Europejska organizuje Międzynarodowe Dni Przeszukiwania Internetu, wybierając branżę i określając warunki badania - badane były do tej pory m.in. linie lotnicze.

W tym roku Komisja Europejska sprawdziła metody stosowane przez sklepy internetowe sprzedające sprzęt RTV i AGD. W ramach wspólnej akcji państwa członkowskie przebadały 369 stron sklepów internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. W wyniku przeprowadzonej akcji okazało się, że 55 proc. skontrolowanych stron zawiera nieprawidłowości. Najczęstszym problemem stwierdzonym na 131 stronach było umieszczanie informacji wprowadzających internautów w błąd odnośnie przysługujących im praw - zwłaszcza o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Na 93 stronach zabrakło informacji o całkowitej cenie, jaką klient musi zapłacić kupując sprzęt RTV i AGD w sieci - w szczególności brak informacji o kosztach przesyłki, czy też podawanie cen bez uwzględnienia podatków. Ponadto kontrolujący zwrócili uwagę na brak lub niekompletne informacje na temat przedsiębiorcy, takie jak nazwa, adres pocztowy czy adres e-mail. Tego typu nieprawidłowości stwierdzono na 65 przebadanych stronach internetowych.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz drugi uczestniczył w tym przedsięwzięciu. Efektem polskiej kontroli przeprowadzonej przez UOKiK jest 10 przeszukanych stron internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. Wobec sześciu z nich planowane są postępowania wyjaśniające. W przypadku dwóch sklepów w związku z podejrzeniem praktyki mającej znaczenie transgraniczne polski Urząd poprosił o podjęcie działań przez Francję i Niemcy. W ramach tej edycji sprawdzono informacje zawarte na stronach:

  • www.morele.net
  • www.3kropki.pl
  • www.e-cyfrowe.pl
  • www.emarket.pl
  • www.1klik.pl
  • www.pixmania.com/pl/pl/home.html
  • www.esc.pl
  • www.magafoto.cz
  • www.eukasa.pl
  • www.notebooki.pl

Przedsiębiorcy, u których stwierdzono problemy będą proszeni o wyjaśnienie stosowanych praktyk. W niektórych przypadkach podjęte czynności prawne mogą doprowadzić do nałożenia kary na tych, którzy dopuścili się rażącego nadużycia. Ostatecznie zastosowane działania zostaną zaprezentowane w połowie 2010 roku.

Ponadto UOKiK przypomina, że konsument robiący zakupy w sieci, ma prawo zwrócić towar w terminie 10 dni od dnia dostarczenia, a w przypadku usługi od dnia zawarcia umowy. W sytuacji, gdy na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o:

  • nazwie i siedzibie sklepu,
  • kosztach, terminie i sposobie dostawy,
  • cenie obejmującej także cło i podatki,
  • zasadach zapłaty,
  • prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji, to termin, w którym możemy zrezygnować z zakupu - wynosi 3 miesiące.

Ponadto sprzedawca nie może też żądać zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego) - takie żądanie jest bezprawne.

W razie pojawienia się problemów prawnych konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 0 800 800 008.

Dodatkowe informacje:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86

E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa  ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych.   ...>

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach
Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli.   ...>

#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci
#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci

Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów.   ...>

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy.   ...>

Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne?   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE