Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Bezprawne działanie komunikacji miejskiej

< poprzedni | następny > 11.08.2005

Bezprawne działanie komunikacji miejskiej

Pobieranie opłaty za wydanie legitymacji uprawniającej do przejazdów komunikacją miejską w Bielsku-Białej jest niezgodne z prawem - uznał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W opinii Cezarego Banasińskiego praktyka ta stanowi nieuprawnione obciążanie finansowe pasażerów

 
Urząd wszczął postępowanie w związku z informacjami o pobieraniu przez bielski Miejski Zakład Komunikacyjny opłaty w wysokości 2 zł od każdego wydanego druku legitymacji do biletu miesięcznego. Tymczasem zgodnie z przepisami - podstawowym obowiązkiem pasażera jest wyłącznie zapłata za przewóz tj. zakup biletu.


W ocenie Prezesa UOKiK, pobieranie od konsumentów opłaty za wydawaną do biletu miesięcznego legitymację stanowiło nieuprawnione obciążenie finansowe pasażerów oraz nadużycie przez gminę Bielsko-Biała jej pozycji wobec słabszych uczestników rynku. Postępowanie Urzędu prowadzone było przeciwko gminie, ponieważ to ona i jej władze, a nie podległa jej jednostka budżetowa (Miejski Zakład Komunikacyjny) są odpowiedzialne za funkcjonowanie komunalnego transportu zbiorowego i podejmowanie w tym zakresie kluczowych decyzji, w tym dotyczących wysokości opłat.

 
W związku z powyższym, Prezes Urzędu nałożył na gminę Bielsko-Biała karę w wysokości
17 tys. 500 zł. Na wysokość sankcji wpłynął fakt, że bezprawne działania przynosiły gminie niewielkie przychody. Organ antymonopolowy wziął także pod uwagę, że 11 marca 2005 gmina zaprzestała stosowania kwestionowanej praktyki.


Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Dodatkowe informacje:

Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK

Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Pl. Powstańców Warszawy 1,

00-950 Warszawa

Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314

E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE