Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Arcobaleno - importer obuwia - wprowadza w błąd konsumentów

< poprzedni | następny > 16.09.2005

Arcobaleno - importer obuwia - wprowadza w błąd konsumentów

Importer obuwia marki Inblu naruszył prawo udzielając konsumentom nieprawdziwych informacji co do możliwości reklamacji swoich produktów uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński

W toku przeprowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania ustalono, że spółka Arcobaleno w ulotkach dołączanych do obuwia marki Inblu zamieszczała nierzetelne i nieprawdziwe informacje, co do możliwości reklamacji towarów. Informacje o treści: „Reklamacji podlegają wyłącznie fizyczne wady ukryte powstałe z winy producenta w obuwiu niezużytym”, „Reklamacji nie podlega obuwie z wadami jawnymi” oraz „Reklamacji nie podlega: wygoda obuwia, naturalne zużywanie się obuwia oraz fleków, przebarwienia odzieży w obuwiu wykonanym na naturalnej podszewce, przemakanie” mogły wprowadzić konsumentów w błąd.

Przedsiębiorca jako podstawę prawną załatwiania reklamacji zgłaszanych przez konsumentów podawał przepisy kodeksu cywilnego. Tymczasem obowiązują w tym zakresie inne regulacje - ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która w istotny sposób zmienia obowiązki stron umowy.

W ocenie Prezesa UOKiK, sformułowania użyte przez importera obuwia mogły wprowadzić w błąd, że zakupionego obuwia nie można reklamować oraz przyczynić się do odstąpienia przez konsumentów od dochodzenia swoich praw. Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca w ciągu dwóch lat odpowiada za niezgodność towaru z umową. W tym czasie konsument ma prawo w przypadku np. wykrycia wady produktu zwrócić się do niego z żądaniem naprawy rzeczy bądź jej wymiany, a jeśli jest to niemożliwe odstąpić od umowy.

Jak ustalono, kwestionowane praktyki spółka stosowała od 2002 roku, a więc prawie od 4 lat. Arcobaleno posiada na terenie Polski własną sieć sprzedaży z ponad 100 sklepami.

Biorąc pod uwagę powyższe, Prezes Urzędu uznał działania spółki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Na przedsiębiorcę nie nałożono kary ponieważ nie przewiduje tego ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli po uprawomocnieniu się decyzji, spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE