Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

TP SA zobowiązana do wstrzymania podwyżek cen za połączenia międzynarodowe

< poprzedni | następny > 11.10.2005

TP SA zobowiązana do wstrzymania podwyżek cen za połączenia międzynarodowe

Prezes UOKiK Cezary Banasiński nakazał Telekomunikacji Polskiej wstrzymanie podwyżek cen połączeń międzynarodowych z numerami rozpoczynającymi się od 0-708-1

Postępowanie antymonopolowe - prowadzone na podstawie prawa polskiego i wspólnotowego - zostało wszczęte na wniosek Netii. Spółka ta zarzuciła Telekomunikacji Polskiej SA nadużywanie pozycji dominującej. W opinii Netii za taką praktykę należy uznać podwyższenie przez TP SA opłat za połączenia międzynarodowe z numerami rozpoczynającymi się od 0-708-1.

Za pomocą numerów 0-708-1 realizowane są między innymi połączenia międzystrefowe i międzynarodowe. Usługi takie świadczą operatorzy alternatywni, m.in. Netia, Energis i Onet.pl. W praktyce wygląda to tak, że konsument korzystając z posiadanego telefonu stacjonarnego na przykład w sieci TP SA (należy do niej 90 proc. wszystkich abonentów) wybiera specjalny numer rozpoczynający się od 0-708-1, a następnie po usłyszeniu sygnału - właściwy numer docelowy (na przykład w Stanach Zjednoczonych lub Niemczech). Abonent Telekomunikacji Polskiej płaci według jej stawek, a następnie TP SA rozlicza się z operatorami alternatywnymi (do których należą specjalne numery) na podstawie odrębnych umów. Telekomunikacja Polska kształtując ceny połączeń z numerami 0-708-1 w praktyce decyduje o opłacalności korzystania z nich. Jeśli konsumenci uznają, że usługa jest nieopłacalna, nie będą realizować połączeń międzynarodowych za pomocą numerów 0-708 1. Wybiorą więc ofertę TP SA, nie zaś alternatywnych operatorów.

Jak ustalił UOKiK, liczba połączeń międzynarodowych wykonywanych za pomocą numerów 0-708-1 dotychczas stale rosła (na przykład między sierpniem 2004 a sierpniem 2005 roku zanotowano wzrost o niemal 6 mln minut). Powodem była przede wszystkim atrakcyjna cena. Do momentu podwyżki wynosiła ona 35 groszy brutto, a więc znacznie taniej niż najniższa opłata za połączenia międzynarodowe Telekomunikacji Polskiej (73 grosze brutto).

W opinii Prezesa Urzędu, podniesienie przez TP SA cen na połączenia 0-708-1 o sto procent (do 71 groszy brutto) - przy niemal jednoczesnej obniżce opłat za niektóre połączenia międzynarodowe, co miało miejsce we wrześniu oraz niedawnym wprowadzeniu atrakcyjnych pakietów darmowych minut - ma na celu wyeliminowanie niezależnych operatorów z rynku. W zaistniałej sytuacji, konsumentowi przestaje opłacać się korzystanie z usług 0-708-1. Po podwyżce bowiem połączenie takie staje się droższe nawet od połączenia w ramach planu socjalnego TP SA, charakteryzującego się najwyższymi opłatami jednostkowymi.

Prezes UOKiK uznał, że opisywana praktyka Telekomunikacji Polskiej może stanowić nadużycie pozycji dominującej na rynku i wszczął w tej sprawie postępowanie antymonopolowe. Powinno się ono zakończyć przed upływem pięciu miesięcy. Ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, że kwestionowane działanie TP SA doprowadzi do nieodwracalnych skutków w postaci wyeliminowania niezależnych operatorów z rynku, Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do wstrzymania podwyżek. Umożliwia to przepis ustawy antymonopolowej, zgodnie z którym jeszcze przed zakończeniem postępowania możliwe jest wydanie decyzji tymczasowej nakazującej zaniechanie praktyki mogącej spowodować poważne i trudne do usunięcia zaburzenie konkurencji.

Telekomunikacja Polska może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednak zgodnie z ustawą antymonopolową wniesienie odwołania nie wstrzymuje obowiązku zastosowania się do decyzji tymczasowej.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE