Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konkurencja > Badania rynku

Badania rynku

Do kompetencji Prezesa UOKiK należy ochrona konkurencji, a przejawem właściwej realizacji zadań jest zainteresowanie Urzędu sytuacją panującą na rynku. W związku z tym, konieczne jest przeprowadzanie badań, w których uczestniczą przedsiębiorcy. Jest to bardzo istotny aspekt funkcjonowania UOKiK, pozwalający na uzyskanie pełnej informacji  o stanie konkurencji w danym sektorze i w razie konieczności podjęcia interwencji.

Powodzenie tej sfery działalności Urzędu w dużej mierze zależy od płynnej i sprawnej współpracy z podmiotami gospodarczymi, której fundamentem powinno być zrozumienie przez przedsiębiorców znaczenia analizy rynku oraz roli, jaką odgrywają oni w tym procesie. To przedsiębiorcy bowiem, są autentycznym, rzetelnym źródłem wiedzy na temat ich relacji z konkurentami, a płynące od nich informacje są niejednokrotnie pierwszym sygnałem zachowań naruszających prawo konkurencji. Ponadto, sytuacja badania jest wyjątkową okazją do przekazania swojej opinii, zwrócenia uwagi na problemy, co także może okazać się ważne dla ochrony i rozwoju biznesu.

UOKiK prowadzi badania rynku na podstawie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, w której zawarte są między innymi przepisy dotyczące obowiązku uczestnictwa w badaniu, prawa nakładania kar w związku z niewłaściwą współpracą z Urzędem, zobowiązań nałożonych na urzędników w zakresie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa czy też konieczności ujęcia procesu badawczego w formie postępowania wyjaśniającego. Urząd swoje działania opiera również na ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zwłaszcza na artykułach dotyczących informacji niejawnych.

Pliki do pobrania

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE