Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania - Konsumenci
Działania - Konsumenci
-
Portal konsument.edu.pl – interaktywne, nowoczesne narzędzie edukacyjne
Konsument.edu.pl to angażujące narzędzie edukacyjne dla nauczycieli i starszych uczniów, promujące prawa konsumenta w Internecie.
Strona jest symulatorem portalu społecznościowego, w ramach którego inicjowanych jest 10 zdarzeń-pułapek realnie spotykanych w sieci, m.in. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, pułapka na subskrybenta, inwestycje alternatywne, piramida finansowa, fałszywa zbiórka charytatywna.
Pełne okno filmu: https://www.youtube.com/watch?v=jRiu7wu8jqk
Wygląd strony, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne jak te spotykane w Internecie. Użytkownik zachowuje się zatem naturalnie – np. ogląda film reklamowy, czyta post, wybiera towar, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz, czy też wchodzi w konwersację z chatbotem.
Dzięki temu w sposób bezpieczny (żadne z wpisywanych danych nie są zapisywane i archiwizowane) pokazane są sposoby działania cyberoszustów. Użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, które – podejmowane pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku – mogą oznaczać wymierne straty finansowe. Dowiaduje się, jak w podobnej sytuacji postąpić, na co zwrócić uwagę, aby nie paść ofiarą oszustwa. Dostaje także wskazówki, co zrobić, jeśli do tego by doszło.
Przykładowa oferta-pułapka Black Friday
- Kup 2 produkty w cenie JEDNEGO. W ofercie m.in. ASIS PLAY Premium Gaming Notebook 1000 HF za 5200 zł. Na stronie sprzedawcy same pozytywne opinie, np. Bartosz, szef w dużej korporacji PR daje 5 gwiazdek: „Czekałem na mega okazje, bo sprzęt mają z najwyższej półki. I udało się! Moi pracownicy dostali to, co najlepsze, a ja zaoszczędziłem dla firmy”. Kupujesz?
Materiały edukacyjne
Dla uczniów: w portalu społecznościowym – oprócz klasycznych wiadomości i informacji – na ucznia czyhają atrakcyjne oferty usług, okazji zakupowych czy inwestycji w postaci postów, banerów reklamowych lub na czacie u znajomych. Zadaniem ucznia jest znalezienie pułapek, a następnie skorzystanie z nich i wykonanie ciągu czynności. W przypadku trudności – uczeń będzie miał możliwość skorzystania z podpowiedzi. Każda sytuacja-pułapka kończy się krótkim filmem edukacyjnym, planszami pdf (z najważniejszymi informacjami dla danej tematyki symulacji i kontaktem do pomocnych instytucji) oraz testem wiedzy.
Dla nauczycieli: w portalu znajduje się specjalne menu dla nauczycieli „Materiały dla edukatorów”. Są tu zebrane w jednym miejscu przyciski uruchamiające daną symulację oraz 10 scenariuszy lekcji wraz z najważniejszymi informacjami związanymi z tematyką danej symulacji.
Pełne okno filmu: https://vimeo.com/523478448/
Opinia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, Honorowego Profesora Oświaty, finalistki wielu prestiżowych nagród polskich i międzynarodowych, m.in. Nauczyciel Roku czy Global Teacher Prize, która w swojej pracy z uczniami wykorzystuje nowe technologie:
- Platforma konsument.edu.pl jest zbudowana jak prawdziwa społecznościowa sieć i zapewniam, że kiedy będziecie Państwo po niej wędrować dosłownie za moment zapomnicie, że jest to platforma edukacyjna, bo taki jest jej cel. Mnie się to przytrafiło kilka razy. Na tej platformie możemy znaleźć opracowane szczegółowo pułapki, jakie czyhają na nas w internecie. Są to np. sytuacje związane z Black Friday, jakieś promocyjne zakupy, która kuszą nas stąd i owąd, jak zarobić bezpiecznie bez wychodzenia z domu. Wszystko w taki realny, prawdziwy sposób – mówi. - Platforma jest przygotowana szczególnie dla uczniów starszych, ale starsze klasy szkoły podstawowej również znajdą tam wiele przydatnych materiałów. Szczególnie dokładnie i drobiazgowo zostały przygotowane materiały dla nauczycieli. Myślę, że dzięki temu, że będziemy edukować naszą młodzież, będziemy także edukować ich rodziców i ludzi dorosłych, bo powiem szczerze, że na tej stronie sama znalazłam wiele przydatnych informacji. Bardzo polecam pracę na tej platformie.
Pełne okno filmu: https://vimeo.com/528834025
Premiera symulatora odbyła się 15 marca 2021 r., podczas Światowego Dnia Konsumenta.
Portal konsument.edu.pl powstał w ramach zadania „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja” zrealizowanego przez Fundację Edukacji Prawnej ProPublika, dzięki finansowaniu ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Więcej informacji:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Departament Komunikacji
tel. 22 55 60 246
e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE] -
Surfuję, sprawdzam, kupuję
Akcja UOKiK miała zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenia związane z poruszaniem się w Internecie. Odbyła się z okazji Światowego Dnia Konsumenta (od 15 do 19 marca 2021 r.) pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.
UOKiK promował nowe narzędzie edukacyjne, symulator z pułapkami → www.konsument.edu.pl, przygotowany wraz z Fundacją ProPublika. Portal stworzony został z myślą o młodzieży, ale może z niego skorzystać każdy użytkownik sieci w ramach rozrywki w wolnym czasie. Więcej >>>
Urząd uruchomił również stronę Światowy Dzień Konsumenta na Facebooku i zorganizował cykl wideoczatów, podczas których eksperci udzielali porad oraz opowiadali o prawach konsumentów. W transmisjach wzięli udział specjaliści z:
- Punktu kontaktowego polubownego rozwiązywania sporów
- Europejskiego Centrum Konsumenckiego
- Stowarzyszenia Aquila prowadzącego centrum e-porad
- Fundacji Konsumentów prowadzącej infolinię konsumencką
- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Zapis pięciu, tematycznych wideoczatów jest wciąż dostępny:
Więcej informacji:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Departament Komunikacji
tel. 22 55 60 246
e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE] -
#UOKiKtestuje
Prawo do rzetelnej informacji jest jednym z podstawowych praw konsumenckich. Chcemy ułatwić konsumentowi wybór, dostarczyć informacje o jakości produktów i wspierać świadome decyzje zakupowe. W akredytowanych laboratoriach UOKiK poddajemy niezależnym testom porównawczym produkty codziennego użytku. Po badaniu publikujemy raport, wraz ze szczegółową informacją opisującą procedury badawcze i metodologię.
Pierwszy raport z cyklu #UOKiKtestuje ukazał się w październiku 2020 roku – dotyczył proszków do prania kolorowych tkanin.
Kolejne raporty to:
- tabletki do zmywarek (listopad 2020 r.)
- płyny do mycia naczyń (grudzień 2020 r.)
- pieluszki dla dzieci (styczeń 2021 r.)
- proszki do białych tkanin (kwiecień 2021 r.)
Sprawdzamy je pod kątem różnych parametrów oraz radzimy konsumentom, na co powinni zwrócić uwagę przed zakupem.
INTRO #UOKiKtestuje
#UOKiKtestuje to projekt edukacyjny kierowany do różnych grup konsumentów. Na polskim rynku brakuje takich zestawień, dlatego planujemy cyklicznie pokazywać wyniki naszych badań.
Zachęcamy do publikacji raportów oraz informowania o działaniach UOKiK.
Więcej informacji:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Departament Komunikacji
tel. 22 55 60 246
e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE] -
Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
Kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów miała zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami.
Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.
UOKiK przygotował dwa spoty ostrzegające przed tego typu praktykami.
Kampania trwała od 15 lipca do 20 grudnia 2020 r.
Więcej informacji:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Departament Komunikacji
tel. 22 55 60 246
e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE] -
Bezpieczne zabawki
Bezpieczne zabawki – to film towarzyszący działaniom informacyjnym UOKiK z okazji Dnia Dziecka.
Materiał ma na celu zwrócenie uwagi rodziców na ważny temat bezpieczeństwa zabawek. Film pokazuje w jaki sposób UOKiK sprawdza produkty dla najmłodszych konsumentów, a także jak sami rodzice mogą zadbać o wybór bezpiecznej zabawki. Zawarte w materiale porady dotyczą m.in. oznakowania CE, a także zapoznania się z ewentualnymi ostrzeżeniami.
Film opublikowano 1 czerwca 2020 r.
-
Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!
Kampania UOKiK ma na celu zwrócenie uwagi konsumentów na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Może to oznaczać stratę środków finansowych.
UOKiK przygotował 30-sekundowy spot. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.
Kampania rozpoczęła się 1 lutego 2019 r.
Więcej informacji:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Magdalena Trusińska
tel. 22 55 60 136
e-mail: [SCODE]bWFnZGFsZW5hLnRydXNpbnNrYUB1b2tpay5nb3YucGw=[ECODE] -
Seniorze, uważaj!
Seniorze, uważaj! ― celem tej kampanii UOKiK jest ostrzeżenie konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami niektórych przedsiębiorców w trakcie zawierania umów poza lokalem, czyli na pokazach lub w domach. Problem dotyczy zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych czy też sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu lub prądu. Często konsumenci ― przede wszystkim seniorzy ― są wprowadzani w błąd i ponoszą w związku z tym dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe, bądź płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.
Kampania ruszyła 15 marca 2018 r.
Materiałem informacyjnym są dwa spoty, które zwracają uwagę na zagrożenie, informują o prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem oraz zachęcają do skorzystania z bezpłatnej porady prawnej.
-
Polub polubowne
Polub polubowne ― to hasło kampanii UOKiK, której celem było poinformowanie jak najszerszej części społeczeństwa o możliwości polubownego rozwiązania sporu konsumenckiego. Akcja ruszyła we wrześniu 2017 r.
Materiałem informacyjnym były spoty, zachęcające do wejścia na stronę https://polubowne.uokik.gov.pl/, zawierającej: rejestr instytucji zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów, animowane infografiki, wyjaśniające jak skorzystać z tych rozwiązań, a także pytania i odpowiedzi oraz materiały do pobrania, w tym ulotkę.
Spoty emitowane były w Internecie oraz w środkach komunikacji miejskiej.
Spot: Polub polubowne - Telefon
Spot: Polub polubowne - Laptop
Spot: Polub polubowne - Usługi finansowe
Spot: Polub polubowne - Usługi telekomunikacyjne
-
Takie prawo, że można
Takie prawo, że można ― pod tym hasłem odbyła się kampania UOKiK informująca o prawach konsumenta (styczeń i październik 2015 r.)
W spotach kampanii ukazano dwa zagadnienia ― 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet i zasady reklamacji wadliwego towaru. Ponadto materiał zachęcał do wejścia na stronę https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/, na której umieszczone zostały odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także przydatne pliki do pobrania, m.in. broszury, ulotki, schematy reklamacyjne oraz wzory formularzy.
Spot reklamowy - zakupy internetowe
Spot reklamowy - zakupy tradycyjne
Spoty były emitowane w telewizji, radiu i Internecie, a także na ekranach LCD w punktach prasowych, bankomatach oraz w komunikacji miejskiej w całym kraju.
W ramach kampanii przygotowane zostały także plakaty prezentujące zasady reklamacji.
-
Consumer Classroom
Consumer Classroom to inicjatywa Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów Komisji Europejskiej dotycząca edukacji konsumenckiej.
Serwis adresowany jest do młodzieży w wieku 12-18 lat i nauczycieli, podejmujących tematy konsumenckie w ramach różnych przedmiotów, np. przedsiębiorczości, matematyki, nauk społecznych lub przyrodniczych. Zawiera gotowe do zastosowania pomoce dydaktyczne, które umożliwiają przekazanie uczniom wiedzy na temat praw konsumenckich oraz praktycznych umiejętności przydatnych w codziennym życiu.
Po zarejestrowaniu się na stronie www.consumerclassroom.eu można korzystać z biblioteki zasobów we wszystkich wersjach językowych UE podzielonych tematycznie i według kategorii wiekowych. Edukacja finansowa, media społecznościowe, bezpieczeństwo w Internecie, reklama, prawa konsumenta – to tylko niektóre z dostępnych zagadnień. Ponadto serwis oferuje możliwość tworzenia własnych interaktywnych lekcji i dzielenia się nimi ze swoimi uczniami w ramach wirtualnej klasy. Dzięki forum istnieje możliwość nawiązania kontaktu z nauczycielami z całej Europy oraz współpracy przy międzyszkolnych projektach i konkursach.
Urząd został partnerem projektu Consumer Classroom, doceniając jego znaczenie w procesie edukowania uczniów i nauczycieli z zakresu wiedzy konsumenckiej. Zachęcamy do aktywnego korzystania z portalu i dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami. Z takiej możliwości skorzystało już ok. 8 tysięcy polskich pedagogów, a w całej Europie ponad 80 tysięcy użytkowników serwisu.
Przydatne materiały:










Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji(76716)
- Dyrektor Delegatury Delegatura UOKiK w Lublinie (76507)
- Podreferendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów w Delegaturze w Poznaniu (76455)
- Radca Prezesa do spraw: analiz ekonomicznych Wydział Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (76247)
- Główny Specjalista Do spraw: analiz ekonomicznych w Wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji (76206)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)