Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania - Konsumenci

Działania - Konsumenci

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Portal konsument.edu.pl – interaktywne, nowoczesne narzędzie edukacyjne

    Konsument.edu.pl to angażujące narzędzie edukacyjne dla nauczycieli i starszych uczniów, promujące prawa konsumenta w Internecie.

    Strona jest symulatorem portalu społecznościowego, w ramach którego inicjowanych jest 10 zdarzeń-pułapek realnie spotykanych w sieci, m.in. oszustwo zakupowe, wyłudzenie kodu BLIK, pułapka na subskrybenta, inwestycje alternatywne, piramida finansowa, fałszywa zbiórka charytatywna.

    Pełne okno filmu: https://www.youtube.com/watch?v=jRiu7wu8jqk

    Wygląd strony, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne jak te spotykane w Internecie. Użytkownik zachowuje się zatem naturalnie – np. ogląda film reklamowy, czyta post, wybiera towar, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz, czy też wchodzi w konwersację z chatbotem.

    Dzięki temu w sposób bezpieczny (żadne z wpisywanych danych nie są zapisywane i archiwizowane) pokazane są sposoby działania cyberoszustów. Użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, które – podejmowane pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku – mogą oznaczać wymierne straty finansowe. Dowiaduje się, jak w podobnej sytuacji postąpić, na co zwrócić uwagę, aby nie paść ofiarą oszustwa. Dostaje także wskazówki, co zrobić, jeśli do tego by doszło.

    Przykładowa oferta-pułapka Black Friday

    • Kup 2 produkty w cenie JEDNEGO. W ofercie m.in. ASIS PLAY Premium Gaming Notebook 1000 HF za 5200 zł. Na stronie sprzedawcy same pozytywne opinie, np. Bartosz, szef w dużej korporacji PR daje 5 gwiazdek: „Czekałem na mega okazje, bo sprzęt mają z najwyższej półki. I udało się! Moi pracownicy dostali to, co najlepsze, a ja zaoszczędziłem dla firmy”. Kupujesz?

    Materiały edukacyjne

    Dla uczniów: w portalu społecznościowym – oprócz klasycznych wiadomości i informacji – na ucznia czyhają atrakcyjne oferty usług, okazji zakupowych czy inwestycji w postaci postów, banerów reklamowych lub na czacie u znajomych. Zadaniem ucznia jest znalezienie pułapek, a następnie skorzystanie z nich i wykonanie ciągu czynności. W przypadku trudności – uczeń będzie miał możliwość skorzystania z podpowiedzi. Każda sytuacja-pułapka kończy się krótkim filmem edukacyjnym, planszami pdf (z najważniejszymi informacjami dla danej tematyki symulacji i kontaktem do pomocnych instytucji) oraz testem wiedzy.

    Dla nauczycieli: w portalu znajduje się specjalne menu dla nauczycieli „Materiały dla edukatorów”. Są tu zebrane w jednym miejscu przyciski uruchamiające daną symulację oraz 10 scenariuszy lekcji wraz z najważniejszymi informacjami związanymi z tematyką danej symulacji.

    Pełne okno filmu: https://vimeo.com/523478448/

    Opinia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie, Honorowego Profesora Oświaty, finalistki wielu prestiżowych nagród polskich i międzynarodowych, m.in. Nauczyciel Roku czy Global Teacher Prize, która w swojej pracy z uczniami wykorzystuje nowe technologie:

    - Platforma konsument.edu.pl jest zbudowana jak prawdziwa społecznościowa sieć i zapewniam, że kiedy będziecie Państwo po niej wędrować dosłownie za moment zapomnicie, że jest to platforma edukacyjna, bo taki jest jej cel. Mnie się to przytrafiło kilka razy. Na tej platformie możemy znaleźć opracowane szczegółowo pułapki, jakie czyhają na nas w internecie. Są to np. sytuacje związane z Black Friday, jakieś promocyjne zakupy, która kuszą nas stąd i owąd, jak zarobić bezpiecznie bez wychodzenia z domu. Wszystko w taki realny, prawdziwy sposób – mówi. - Platforma jest przygotowana szczególnie dla uczniów starszych, ale starsze klasy szkoły podstawowej również znajdą tam wiele przydatnych materiałów. Szczególnie dokładnie i drobiazgowo zostały przygotowane materiały dla nauczycieli. Myślę, że dzięki temu, że będziemy edukować naszą młodzież, będziemy także edukować ich rodziców i ludzi dorosłych, bo powiem szczerze, że na tej stronie sama znalazłam wiele przydatnych informacji. Bardzo polecam pracę na tej platformie.

    Pełne okno filmu: https://vimeo.com/528834025

    Symulator UOKiK  

    Premiera symulatora odbyła się 15 marca 2021 r., podczas Światowego Dnia Konsumenta.

    Portal konsument.edu.pl powstał w ramach zadania „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja” zrealizowanego przez Fundację Edukacji Prawnej ProPublika, dzięki finansowaniu ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

     

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Departament Komunikacji
    tel. 22 55 60 246
    e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Surfuję, sprawdzam, kupuję

    Akcja UOKiK miała zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenia związane z poruszaniem się w Internecie. Odbyła się z okazji Światowego Dnia Konsumenta (od 15 do 19 marca 2021 r.) pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.

    UOKiK promował nowe narzędzie edukacyjne, symulator z pułapkami  www.konsument.edu.pl, przygotowany wraz z Fundacją ProPublika. Portal stworzony został z myślą o młodzieży, ale może z niego skorzystać każdy użytkownik sieci w ramach rozrywki w wolnym czasie. Więcej >>>

    XXXXXXXX  

    Urząd uruchomił również stronę Światowy Dzień Konsumenta na Facebooku i zorganizował cykl wideoczatów, podczas których eksperci udzielali porad oraz opowiadali o prawach konsumentów. W transmisjach wzięli udział specjaliści z:

    Zapis pięciu, tematycznych wideoczatów jest wciąż dostępny:

     

     

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Departament Komunikacji
    tel. 22 55 60 246
    e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź #UOKiKtestuje

    Prawo do rzetelnej informacji jest jednym z podstawowych praw konsumenckich. Chcemy ułatwić konsumentowi wybór, dostarczyć informacje o jakości produktów i wspierać świadome decyzje zakupowe. W akredytowanych laboratoriach UOKiK poddajemy niezależnym testom porównawczym produkty codziennego użytku. Po badaniu publikujemy raport, wraz ze szczegółową informacją opisującą procedury badawcze i metodologię.  

    Pierwszy raport z cyklu #UOKiKtestuje ukazał się w październiku 2020 roku – dotyczył proszków do prania kolorowych tkanin.

    Kolejne raporty to:

    tabletki do zmywarek (listopad 2020 r.)

    - płyny do mycia naczyń (grudzień 2020 r.)

    - pieluszki dla dzieci (styczeń 2021 r.)

    - proszki do białych tkanin (kwiecień 2021 r.)

     Sprawdzamy je pod kątem różnych parametrów oraz radzimy konsumentom, na co powinni zwrócić uwagę przed zakupem.

    INTRO #UOKiKtestuje

     

    #UOKiKtestuje to projekt edukacyjny kierowany do różnych grup konsumentów. Na polskim rynku brakuje takich zestawień, dlatego planujemy cyklicznie pokazywać wyniki naszych badań.

    Zachęcamy do publikacji raportów oraz informowania o działaniach UOKiK.

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Departament Komunikacji
    tel. 22 55 60 246
    e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

  6. Drukuj pytanie
  7. Rozwiń odpowiedź Sprawdzaj, czytaj, pytaj!

    Kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów miała zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami.

    Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

    UOKiK przygotował dwa spoty ostrzegające przed tego typu praktykami.

     

    Kampania trwała od 15 lipca do 20 grudnia 2020 r.

     

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Departament Komunikacji
    tel. 22 55 60 246
    e-mail: [SCODE]ZGtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]

  8. Drukuj pytanie
  9. Rozwiń odpowiedź Bezpieczne zabawki

    Bezpieczne zabawki – to film towarzyszący działaniom informacyjnym UOKiK z okazji Dnia Dziecka.

    Materiał ma na celu zwrócenie uwagi rodziców na ważny temat bezpieczeństwa zabawek. Film pokazuje w jaki sposób UOKiK sprawdza produkty dla najmłodszych konsumentów, a także jak sami rodzice mogą zadbać o wybór bezpiecznej zabawki. Zawarte w materiale porady dotyczą m.in. oznakowania CE, a także zapoznania się z ewentualnymi ostrzeżeniami. 

    Film opublikowano 1 czerwca 2020 r.

    Film w wersji z lektorem

    Film w wersji z napisami

  10. Drukuj pytanie
  11. Rozwiń odpowiedź Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!

    Kampania UOKiK ma na celu zwrócenie uwagi konsumentów na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Może to oznaczać stratę środków finansowych.

    UOKiK przygotował 30-sekundowy spot. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.

    Kampania rozpoczęła się 1 lutego 2019 r.

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Magdalena Trusińska
    tel. 22 55 60 136
    e-mail: [SCODE]bWFnZGFsZW5hLnRydXNpbnNrYUB1b2tpay5nb3YucGw=[ECODE]

  12. Drukuj pytanie
  13. Rozwiń odpowiedź Seniorze, uważaj!

    Seniorze, uważaj! ― celem tej kampanii UOKiK jest ostrzeżenie konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami niektórych przedsiębiorców w trakcie zawierania umów poza lokalem, czyli na pokazach lub w domach. Problem dotyczy zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych czy też sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu lub prądu. Często konsumenci ― przede wszystkim seniorzy ― są wprowadzani w błąd i ponoszą w związku z tym dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe, bądź płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.

    Kampania ruszyła 15 marca 2018 r.

    Materiałem informacyjnym są dwa spoty, które zwracają uwagę na zagrożenie, informują o prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem oraz zachęcają do skorzystania z bezpłatnej porady prawnej.

     

     

     

  14. Drukuj pytanie
  15. Rozwiń odpowiedź Polub polubowne

    Polub polubowne ― to hasło kampanii UOKiK, której celem było poinformowanie jak najszerszej części społeczeństwa o możliwości polubownego rozwiązania sporu konsumenckiego. Akcja ruszyła we wrześniu 2017 r.

    Materiałem informacyjnym były spoty, zachęcające do wejścia na stronę https://polubowne.uokik.gov.pl/, zawierającej: rejestr instytucji zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów, animowane infografiki, wyjaśniające jak skorzystać z tych rozwiązań, a także pytania i odpowiedzi oraz materiały do pobrania, w tym ulotkę.

    Spoty emitowane były w Internecie oraz w środkach komunikacji miejskiej.

    Spot: Polub polubowne - Telefon



    Spot: Polub polubowne - Laptop



    Spot: Polub polubowne - Usługi finansowe



    Spot: Polub polubowne - Usługi telekomunikacyjne



  16. Drukuj pytanie
  17. Rozwiń odpowiedź Takie prawo, że można

    Takie prawo, że można ― pod tym hasłem odbyła się kampania UOKiK informująca o prawach konsumenta (styczeń i październik 2015 r.)

    W spotach kampanii ukazano dwa zagadnienia ― 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet i zasady reklamacji wadliwego towaru. Ponadto materiał zachęcał do wejścia na stronę https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/, na której umieszczone zostały odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także przydatne pliki do pobrania, m.in. broszury, ulotki, schematy reklamacyjne oraz wzory formularzy.

    Spot reklamowy - zakupy internetowe

    Spot reklamowy - zakupy tradycyjne

    Spoty były emitowane w telewizji, radiu i Internecie, a także na ekranach LCD w punktach prasowych, bankomatach oraz w komunikacji miejskiej w całym kraju.

    W ramach kampanii przygotowane zostały także plakaty prezentujące zasady reklamacji.

  18. Drukuj pytanie
  19. Rozwiń odpowiedź Consumer Classroom

    www.consumerclassroom.eu

    Consumer Classroom to inicjatywa Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów Komisji Europejskiej dotycząca edukacji konsumenckiej.

    Serwis adresowany jest do młodzieży w wieku 12-18 lat i nauczycieli, podejmujących tematy konsumenckie w ramach różnych przedmiotów, np. przedsiębiorczości, matematyki, nauk społecznych lub przyrodniczych. Zawiera gotowe do zastosowania pomoce dydaktyczne, które umożliwiają przekazanie uczniom wiedzy na temat praw konsumenckich oraz praktycznych umiejętności przydatnych w codziennym życiu.

    Po zarejestrowaniu się na stronie www.consumerclassroom.eu można korzystać z biblioteki zasobów we wszystkich wersjach językowych UE podzielonych tematycznie i według kategorii wiekowych. Edukacja finansowa, media społecznościowe, bezpieczeństwo w Internecie, reklama, prawa konsumenta – to tylko niektóre z dostępnych zagadnień. Ponadto serwis oferuje możliwość tworzenia własnych interaktywnych lekcji i dzielenia się nimi ze swoimi uczniami w ramach wirtualnej klasy. Dzięki forum istnieje możliwość nawiązania kontaktu z nauczycielami z całej Europy oraz współpracy przy międzyszkolnych projektach i konkursach.

    Urząd został partnerem projektu Consumer Classroom, doceniając jego znaczenie w procesie edukowania uczniów i nauczycieli z zakresu wiedzy konsumenckiej. Zachęcamy do aktywnego korzystania z portalu i dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami. Z takiej możliwości skorzystało już ok. 8 tysięcy polskich pedagogów, a w całej Europie ponad 80 tysięcy użytkowników serwisu.

    Przydatne materiały:

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE