Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Edukacja > Działania - Konsumenci

Działania - Konsumenci

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Sprawdzaj, czytaj, pytaj!

    Kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami.

    Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

    UOKiK przygotował dwa spoty ostrzegające przed tego typu praktykami.

    Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zachęca wszystkie media, instytucje i organizacje pozarządowe do włączenia się w kampanię „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” poprzez udostępnianie spotów.

     

    Kampania rozpoczęła się 15 lipca 2020 r.

     

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Magdalena Trusińska
    tel. 22 55 60 136
    e-mail: [SCODE]bWFnZGFsZW5hLnRydXNpbnNrYUB1b2tpay5nb3YucGw=[ECODE]

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Bezpieczne zabawki

    Bezpieczne zabawki – to film towarzyszący działaniom informacyjnym UOKiK z okazji Dnia Dziecka.

    Materiał ma na celu zwrócenie uwagi rodziców na ważny temat bezpieczeństwa zabawek. Film pokazuje w jaki sposób UOKiK sprawdza produkty dla najmłodszych konsumentów, a także jak sami rodzice mogą zadbać o wybór bezpiecznej zabawki. Zawarte w materiale porady dotyczą m.in. oznakowania CE, a także zapoznania się z ewentualnymi ostrzeżeniami. 

    Film opublikowano 1 czerwca 2020 r.

    Film w wersji z lektorem

    Film w wersji z napisami

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!

    Kampania UOKiK ma na celu zwrócenie uwagi konsumentów na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Może to oznaczać stratę środków finansowych.

    UOKiK przygotował 30-sekundowy spot. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.

    Kampania rozpoczęła się 1 lutego 2019 r.

    Więcej informacji:

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
    Magdalena Trusińska
    tel. 22 55 60 136
    e-mail: [SCODE]bWFnZGFsZW5hLnRydXNpbnNrYUB1b2tpay5nb3YucGw=[ECODE]

  6. Drukuj pytanie
  7. Rozwiń odpowiedź Seniorze, uważaj!

    Seniorze, uważaj! ― celem tej kampanii UOKiK jest ostrzeżenie konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami niektórych przedsiębiorców w trakcie zawierania umów poza lokalem, czyli na pokazach lub w domach. Problem dotyczy zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych czy też sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu lub prądu. Często konsumenci ― przede wszystkim seniorzy ― są wprowadzani w błąd i ponoszą w związku z tym dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe, bądź płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.

    Kampania ruszyła 15 marca 2018 r.

    Materiałem informacyjnym są dwa spoty, które zwracają uwagę na zagrożenie, informują o prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem oraz zachęcają do skorzystania z bezpłatnej porady prawnej.

     

     

     

  8. Drukuj pytanie
  9. Rozwiń odpowiedź Polub polubowne

    Polub polubowne ― to hasło kampanii UOKiK, której celem było poinformowanie jak najszerszej części społeczeństwa o możliwości polubownego rozwiązania sporu konsumenckiego. Akcja ruszyła we wrześniu 2017 r.

    Materiałem informacyjnym były spoty, zachęcające do wejścia na stronę https://polubowne.uokik.gov.pl/, zawierającej: rejestr instytucji zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów, animowane infografiki, wyjaśniające jak skorzystać z tych rozwiązań, a także pytania i odpowiedzi oraz materiały do pobrania, w tym ulotkę.

    Spoty emitowane były w Internecie oraz w środkach komunikacji miejskiej.

    Spot: Polub polubowne - Telefon



    Spot: Polub polubowne - Laptop



    Spot: Polub polubowne - Usługi finansowe



    Spot: Polub polubowne - Usługi telekomunikacyjne



  10. Drukuj pytanie
  11. Rozwiń odpowiedź Takie prawo, że można

    Takie prawo, że można ― pod tym hasłem odbyła się kampania UOKiK informująca o prawach konsumenta (styczeń i październik 2015 r.)

    W spotach kampanii ukazano dwa zagadnienia ― 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej przez Internet i zasady reklamacji wadliwego towaru. Ponadto materiał zachęcał do wejścia na stronę https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/, na której umieszczone zostały odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także przydatne pliki do pobrania, m.in. broszury, ulotki, schematy reklamacyjne oraz wzory formularzy.

    Spot reklamowy - zakupy internetowe

    Spot reklamowy - zakupy tradycyjne

    Spoty były emitowane w telewizji, radiu i Internecie, a także na ekranach LCD w punktach prasowych, bankomatach oraz w komunikacji miejskiej w całym kraju.

    W ramach kampanii przygotowane zostały także plakaty prezentujące zasady reklamacji.

  12. Drukuj pytanie
  13. Rozwiń odpowiedź Consumer Classroom

    www.consumerclassroom.eu

    Consumer Classroom to inicjatywa Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów Komisji Europejskiej dotycząca edukacji konsumenckiej.

    Serwis adresowany jest do młodzieży w wieku 12-18 lat i nauczycieli, podejmujących tematy konsumenckie w ramach różnych przedmiotów, np. przedsiębiorczości, matematyki, nauk społecznych lub przyrodniczych. Zawiera gotowe do zastosowania pomoce dydaktyczne, które umożliwiają przekazanie uczniom wiedzy na temat praw konsumenckich oraz praktycznych umiejętności przydatnych w codziennym życiu.

    Po zarejestrowaniu się na stronie www.consumerclassroom.eu można korzystać z biblioteki zasobów we wszystkich wersjach językowych UE podzielonych tematycznie i według kategorii wiekowych. Edukacja finansowa, media społecznościowe, bezpieczeństwo w Internecie, reklama, prawa konsumenta – to tylko niektóre z dostępnych zagadnień. Ponadto serwis oferuje możliwość tworzenia własnych interaktywnych lekcji i dzielenia się nimi ze swoimi uczniami w ramach wirtualnej klasy. Dzięki forum istnieje możliwość nawiązania kontaktu z nauczycielami z całej Europy oraz współpracy przy międzyszkolnych projektach i konkursach.

    Urząd został partnerem projektu Consumer Classroom, doceniając jego znaczenie w procesie edukowania uczniów i nauczycieli z zakresu wiedzy konsumenckiej. Zachęcamy do aktywnego korzystania z portalu i dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami. Z takiej możliwości skorzystało już ok. 8 tysięcy polskich pedagogów, a w całej Europie ponad 80 tysięcy użytkowników serwisu.

    Przydatne materiały:

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE