Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Porady konsumenckie > Koronawirus - pytania i odpowiedzi > Transport

Transport

tematy: rezygnacja z podróży, odwołane loty, komunikacja miejska

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Kupiłem bilety lotnicze do Anglii, ale lot został odwołany przez przewoźnika. Czy otrzymam zwrot całości kosztów za bilet?

    Jeżeli linia lotnicza odwoła lot, wówczas pasażerowie mogą liczyć na pełen zwrot kosztów. Zwrot powinien nastąpić w terminie siedmiu dni w formie wybranej przez pasażera – przelew, gotówka, czek. Niestety w dobie pandemii wielu przewoźników nie realizuje tego obowiązku lub wykonuje go z opóźnieniem. Konsumentowi pozostaje samodzielne dochodzenie roszczenia.

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Zakupiłem bilet przez pośrednika biletowego na lot do Wenecji. Lot został odwołany. Przewoźnik obiecał zwrócić mi pieniądze. Czy prawdą jest, że zwrot środków obejmuje także prowizję pośrednika?

    Zgodnie z treścią wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości C 601/17 z 12 września 2018 r, pasażerowi należy się zwrot pełnej kwoty uiszczonej w związku z lotem, w tym opłaty uiszczonej na rzecz podmiotu pośredniczącego między pasażerem a przewoźnikiem. Wyjątek stanowi sytuacja, w której przewoźnik nie wiedział o pobieranej prowizji. Wtedy konsument może otrzymać jedynie zwrot ceny biletu, tj. kwoty, która została przekazana przez pośrednika liniom lotniczym.

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Mam wykupiony miesięczny bilet komunikacji miejskiej, ale od połowy miesiąca nie korzystam z tych usług, ponieważ pracuję z domu. Czy należy mi się zwrot chociaż części poniesionej opłaty.

    Każdy przewoźnik stosuje własne zasady refundacji niewykorzystanych biletów, co może przybierać formę zawieszenia ich ważności, oddania pełnej ceny za niewykorzystany okres, czy zwrotu środków na nośniki elektroniczne. Proponujemy zapoznać się z tymi zasadami u swojego przewoźnika.

  6. Drukuj pytanie
  7. Rozwiń odpowiedź Odwołano mi lot już w marcu. Jednak do tej pory przewoźnik nie zwrócił mi pieniędzy. Powiedział mi, że ma na to 180 dni. Czy to prawda? Słyszałem, że zgodnie z prawem unijnym przewoźnik ma 7 dni na zwrot wpłaconych pieniędzy. Kto ma rację?

    Przewoźnik wprowadza pana w błąd. Zgodnie z rozporządzeniem 261/2004, które stosuje się bezpośrednio, linia powinna zwrócić pieniądze w ciągu 7 dni, chyba że zaoferuje inną rekompensatę (zmiana terminu, voucher), a konsument ją przyjmie.

  8. Drukuj pytanie
  9. Rozwiń odpowiedź Od dwóch miesięcy czekam na zwrot pieniędzy za odwołany lot. Linia lotnicza ogłosiła właśnie upadłość. Czy w związku z tym odzyskam swoje pieniądze?

    To jest już kwestia prawa upadłościowego a nie konsumenckiego. Trudno powiedzieć czy i kiedy uda odzyskać się pieniądze lub choćby ich część.

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE