Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Cyfrowy Polsat z karą za utrudnienia podczas Euro 2016
< poprzedni | następny > 03.01.2020
- Cyfrowy Polsat utrudniał swoim abonentom bezpłatne oglądanie meczów podczas Euro 2016.
- Spółka usunęła ogólnodostępne kanały ZDF i Das Erste z automatycznej listy programów na dekoderach.
- UOKiK nałożył na Cyfrowy Polsat prawie 35 mln zł kary.
Wypowiedź prezesa UOKiK Marka Niechciała
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej 2016 trwały od 10 czerwca do 10 lipca. Niektóre mecze można było oglądać bezpłatnie w TVP 1, Polsacie i serwisie Sport.tvp.pl. Pozostałe były pokazywane na kanałach zamkniętych Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3. Aby je śledzić, trzeba było zapłacić 79 zł, wykupić pakiet IPLA 2016 za 99 zł albo przedłużyć umowę z Cyfrowym Polsatem na 24 miesiące. Transmisje wszystkich spotkań nadawały też ogólnodostępne niemieckie kanały ZDF i Das Erste. Do 16 czerwca 2016 r. do godz. 14.30 wystarczyło wybrać na dekoderach Cyfrowego Polsatu numery 470 i 471, żeby je odbierać. Jednak siódmego dnia Euro 2016 r., na pół godziny przez meczem Anglia-Walia, spółka usunęła te kanały z automatycznej listy programów.
- Docierały do nas wówczas sygnały, że konsumenci są rozżaleni, bo Cyfrowy Polsat dokonał zmian bez uprzedzenia. Naszym zdaniem umyślnie utrudniał dostęp do transmisji, aby skłonić konsumentów do skorzystania z oferty spółki. Jeśli zależało im na meczach, mogli się zdecydować zapłacić za dostęp do transmisji – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Kanały ZDF i Das Erste są ogólnodostępne, czyli można je oglądać, jeśli mamy dekoder przystosowany do odbioru sygnału satelitarnego. Chociaż nie stanowiły oferty Cyfrowego Polsatu, to wybierało się je na dekoderze na takich samych zasadach jak kanały gwarantowane przez Cyfrowy Polsat. ZDF i Das Erste nadal były dostępne po usunięciu ich z automatycznego menu dekoderów Cyfrowego Polsatu, ale trzeba je było ustawić ręcznie, wpisując odpowiednie parametry. Jednak Cyfrowy Polsat nie informował konsumentów o takiej możliwości.
- Brak rzetelnej informacji o wprowadzonych zmianach i o alternatywnych sposobach uzyskania dostępu do kanałów ZDF i Das Erste powodował dezorientację u konsumentów. Wielu z nich mogło nie wiedzieć, że nadal mogą za darmo oglądać transmisje meczów. W związku z tym mogli niepotrzebnie wydać pieniądze. Nasza decyzja ma być sygnałem dla przedsiębiorców, że takie działania są niedopuszczalne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Urząd stwierdził, że Cyfrowy Polsat stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Kara dla spółki to prawie 35 mln zł (34 918 515 zł). Ponadto Cyfrowy Polsat musi poinformować o decyzji UOKiK na swojej stronie.
Decyzja nie jest prawomocna. Spółka może odwołać się do sądu w ciągu miesiąca od jej doręczenia.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, decyzja, kara, Euro 2016, telewizja, Cyfrowy Polsat
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (78,76 KB, docx, 2020.01.03)
- Wypowiedź prezesa UOKiK Marka Niechciała (4,3 MB, mp3, 2020.01.03)
- DECYZJA nr DOZIK 8/2019 (965,6 KB, pdf, 2020.01.03)
- Postanowienie o sprostowaniu omyłki w decyzji nr DOZIK 8/2019 (323,37 KB, pdf, 2020.01.20)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie