Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

RSS

Aktualności

15.11.2017
II faza postępowania - rynek odzieżowy
II faza postępowania - rynek odzieżowy

UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie połączenia dwóch przedsiębiorców działających na rynku odzieżowym: Vistula Group ze spółką Bytom.  ...>

14.11.2017
Netia - marketing bezpośredni
Netia - marketing bezpośredni

Jeżeli przedsiębiorca dzwoni, żeby przedstawić ofertę, musi wcześniej mieć zgodę konsumenta na kontakt w celu marketingu bezpośredniego.  ...>

Zapisz się do newslettera Biuro prasowe Więcej aktualności

Element graficzny ilustrujący komunikat: Przewaga kontraktowa - nowe prawo od dziś

Przewaga kontraktowa - nowe prawo od 12.07.2017 r. 12.07.2017 r. weszła w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. Postępowania dotyczące nowych przepisów będzie prowadził UOKiK. Jednostką odpowiedzialną została delegatura urzędu w Bydgoszczy. Jej celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w branży rolno-spożywczej. Szczegółowe informacje  na temat  ustawy można znaleźć na stronie internetowej przewagakontraktowa.uokik.gov.pl. ...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Rusza program dla sygnalistów

Rusza program dla sygnalistów Wiesz o zmowie przedsiębiorców? Możesz anonimowo zawiadomić UOKiK. Ruszył pilotażowy program pozyskiwania informacji od tzw. sygnalistów. Czekamy na zgłoszenia pod numerem telefonu 22 55 60 500 lub mejlowe, na adres [SCODE]c3lnbmFsaXN0YUB1b2tpay5nb3YucGw=[ECODE]. Więcej informacji można znaleźć na nowo utworzonej stronie internetowej konkurencja.uokik.gov.pl. ...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Brak zgłoszenia koncentracji - decyzja UOKiK

Brak zgłoszenia koncentracji - decyzja UOKiK Podmiot z grupy kapitałowej Bać-Pol nie zgłosił do UOKiK przejęcia innego przedsiębiorcy. Dlatego urząd nałożył na spółkę karę finansową. Sankcja wyniosła ponad 520 tys. złotych. Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do UOKiK, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Kara za niezgłoszenie zamiaru koncentracji wynosi do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.  ...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK

Zmowy na rynku pasz - postępowania UOKiK UOKiK wszczął dwa postępowania, w których sprawdzi czy doszło do zmowy sprzedawców pasz przemysłowych dla bydła. Spółka Polmass mogła podzielić rynek ze swoimi konkurentami:  Ekoplon i Agro-Netzwerk Polska ...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców 10 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta będzie musiał poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo. Prowadzisz firmę - przeczytaj porady UOKiK, który ułatwią ci spełnienie nowych obowiązków. Opracowanie UOKiK odpowiada na wątpliwości przedstawicieli biznesu dotyczące stosowania nowych przepisów. Pobierz je ze strony UOKiK. Sprawdź też pytania i odpowiedzi.  ...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat:  Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań przynosi poradnik przygotowany przez UOKiK ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny. Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK, Warszawa 2016
Świadczenie usług cmentarnych i pogrzebowych - obowiązki zarządcy cmentarza w świetle ustawy o o.k.i k., Warszawa 2014
 

 

Element graficzny przedstawiający symbol informacyjny: Pomoc dla konsumentów

Pomoc dla konsumentów
Jesteś konsumentem? Masz problem z nieuczciwym przedsiębiorcą? 801 440 220 oraz 22 290 89 16 – to numery infolinii konsumenckiej, gdzie uzyskasz pierwszą pomoc w przypadku sporu. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. W przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych. Poznaj sposoby rozwiązywania spraw w przypadku indywidualnych naruszeń praw konsumenta, w tym związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych lub transportu...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Istotny pogląd w sprawie "frankowiczów"

Istotny pogląd w sprawie
Istotny pogląd w sprawie, to pisemne stanowisko Prezesa UOKiK, w którym przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. ...>

 
Element graficzny przedstawiający symbol informacyjny: Ostrzeżenie konsumenckie

Ostrzeżenia konsumenckie
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu: https://uokik.gov.pl/ostrzezenia_konsumenckie.php.

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne

Ubezpieczyciele obniżają opłaty likwidacyjne
Prezes UOKiK podpisał porozumienia z 17 towarzystwami ubezpieczeniowymi w sprawie ubezpieczeń z elementem inwestycyjnym. Obniżą one opłaty likwidacyjne tym klientom, których nie objęły wcześniejsze decyzje UOKiK. Porozumienia dotyczą też seniorów, a ich warunki weszły w życie 1 stycznia 2017 roku...>

 
Element graficzny ilustrujący komunikat: Wcześniejsza spłata kredytu: stanowisko UOKiK i Rzecznika Finansowego

Wcześniejsza spłata kredytu: stanowisko UOKiK i Rzecznika Finansowego
Czy w przypadku wcześniejszej spłaty wszystkie koszty kredytu konsumenckiego ulegają proporcjonalnemu obniżeniu? Aby rozwiać wątpliwości konsumentów i innych uczestników rynku finansowego, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy przedstawiają wspólne stanowisko ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konsumentów

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku
Klauzule abuzywne, ulotka, Warszawa 2017
Vademecum konsumenta, Warszawa 2015
 

 

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP
Aplikacja SHRIMP – System Harmonogramowania, Rejestracji i Monitorowania Pomocy Publicznej – umożliwia przekazywanie bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz informacji o jej nieudzieleniu bezpośrednio, w trybie on-line. Do tej pory z aplikacji korzystały gminy, powiaty, samorząd województwa, dyrektorzy i naczelnicy urzędów skarbowych, a także minister właściwy ds. transportu (oraz jednostki mu podległe lub przez niego nadzorowane).

 
Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny
Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań – można znaleźć w poradniku. ...>

 
Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK

Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK Ponad 100 decyzji dotyczących m.in. gmin i parafii w ciągu ostatnich lat, pięć trwających obecnie postępowań – UOKiK stale monitoruje, czy na rynku usług pogrzebowych panuje konkurencja. Urząd przygotował specjalny poradnik, w którym wskazuje jak uniknąć naruszenia przepisów. Działania UOKiK dotyczą usług pogrzebowych, czyli takich czynności jak np. kopanie grobów, transport i pochówek, wykonywanie pomników, itp. Otwarty dla konkurencji nie jest natomiast rynek usług cmentarnych, związanych z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem. ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny. Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK, Warszawa 2016
Świadczenie usług cmentarnych i pogrzebowych - obowiązki zarządcy cmentarza w świetle ustawy o o.k.i k., Warszawa 2014
Ocena siły rynkowej przedsiębiorstw w postępowaniach antymonopolowych
 

 

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE