Prawa konsumentów

Konsument, który uważa, że posiada produkt niebezpieczny, może to zgłosić do UOKiK lub Inspekcji Handlowej. Dodatkowo, jeżeli poniósł szkodę w związku z użytkowaniem tego produktu, może wystąpić do sądu o odszkodowanie od producenta.

Zgłoszenie produktu niebezpiecznego

Konsument, który uważa, że posiada produkt niebezpieczny, może to zgłosić do:

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • nazwę produktu, datę i miejsce jego zakupu,
  • dodatkowe dane identyfikujące produkt i krótki opis zdarzenia stanowiącego powód zgłoszenia/ opis nieprawidłowości produktu, 
  • przydatne załączniki, np. zdjęcia, wydruki/zrzuty ekranu stron internetowych.

Na podstawie zgłoszenia konsumenta Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie administracyjne przeciwko przedsiębiorcy – producentowi lub dystrybutorowi produktu, co do którego istnieje podejrzenie niespełnienia wymagań bezpieczeństwa. Przedsiębiorca może zostać zobowiązany do podjęcia działań, które wyeliminują istniejące ryzyko. Konsument nie jest stroną postępowania, ale po jego zakończeniu jest informowany o wyniku.


 

Jeżeli konsument poniósł szkodę w związku z użytkowaniem produktu niebezpiecznego, może wystąpić o odszkodowanie od producenta na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego:

  • postępowanie prowadzi sąd cywilny z powództwa konsumenta,
  • konsument nie musi udowadniać winy producenta, musi jednak wykazać związek między poniesioną szkodą a faktem, że produkt był niebezpieczny, 
  • definicja produktu niebezpiecznego w Kodeksie cywilnym jest szersza niż w ustawie o ogólnym bezpieczeństwie produktów i obejmuje również energię elektryczną oraz zwierzęta.

Postępowania prowadzone przez sąd cywilny i Prezesa UOKiK są od siebie niezależne.