Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Komentarze, zaproszenia

Reklama nie może wprowadzać w błąd

< poprzedni | następny > 11.10.2012

Reklama nie może wprowadzać w błąd

Trudno dziś poddać w wątpliwość stwierdzenie — reklama dźwignią handlu. Przedsiębiorcy wyposażeni w różnorodne narzędzia marketingowe usiłują nas przekonać, że warto wybrać ich produkt lub skorzystać z ich usługi. Wybory konsumenckie często zależą właśnie od informacji zawartych w reklamie. Aby chronić adresatów takich działań przed nieuczciwymi praktykami, przepisy prawa wyznaczają granice i zasady formułowania przekazu reklamowego. Niezależnie jednak od tego, decydując się na wybór danej oferty należy zachować przede wszystkim zdrowy rozsądek i rozwagę.

Pomimo obowiązujących przepisów, niektórzy przedsiębiorcy próbują w sposób nieuczciwy wykorzystać zaufanie konsumentów do swojej marki, wprowadzając odbiorców w błąd. Zaburzają w ten sposób podejmowane przez nich decyzje, bowiem pod wpływem reklamy decydują się oni na produkt, na który w innych okolicznościach nie zdecydowaliby się. UOKiK prowadzi rocznie kilkanaście postępowań dotyczących tego typu nieuczciwych praktyk. Od początku roku wydaliśmy osiem decyzji, obejmujących szerokie spektrum niedozwolonych zachowań przedsiębiorców. Zakwestionowane praktyki dotyczyły m.in. nierzetelnej oferty telewizyjnej, wprowadzania w błąd co do cen usług czy naśladowania urzędowych komunikatów. Ten ostatni przypadek mógł mieć szczególnie dotkliwe konsekwencje, ponieważ oferta przedsiębiorcy skierowana była do osób starszych. Sposób prezentowania tzw. renty hipotecznej sugerował, że świadczenie objęte ofertą jest gwarantowane przez państwo. Faktycznie była to umowa dożywocia oferowana na komercyjnych zasadach. Dla osób starszych autorytet władzy jest wyjątkowo silny, a tym samym reklama renty hipotecznej mogła sprawiać, że oferta Funduszu Hipotecznego DOM wydawała się bardziej korzystna niż w rzeczywistości.

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest przekazywanie konsumentom pełnej i rzetelnej informacji na temat oferowanych przez siebie towarów i usług. W przypadku naruszenia tych zasad należy spodziewać się interwencji ze strony Urzędu, który stwierdzając niedozwoloną praktykę może nałożyć na podmiot karę do 10 proc. przychodu. Co ważne, znaczną część działań podejmujemy po uzyskaniu informacji bezpośrednio od wprowadzonych w błąd klientów.

Przepisy prawa obejmują konsumentów szczególną ochroną, z uwagi na to, że są oni słabszą stroną kontraktu. Jeśli ich interesy zostaną naruszone mogą dochodzić swoich roszczeń indywidualnie przed sądem oraz zwrócić uwagę Urzędu na występujące nieprawidłowości. Jednak spory sądowe i interwencje Prezesa UOKiK stanowią jedynie wtórne rozwiązanie dla występujących na rynku problemów. Bardzo ważne są działania edukacyjne adresowane do konsumentów, którzy powinni kierować się zdobytą wiedzą, zdrowym rozsądkiem, a także zachować dystans do przekazu reklamowego.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa  ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych.   ...>

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach
Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli.   ...>

#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci
#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci

Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów.   ...>

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy.   ...>

Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne?   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE