Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Przedsiębiorco nie zmawiaj się!

< poprzedni | następny > 25.01.2013

Przedsiębiorco nie zmawiaj się!

36 postępowań w sprawach antykonkurencyjnych zmów, 19 decyzji, blisko 17 mln zł kar — to wynik walki z nielegalnymi porozumieniami w roku, który mija w UOKiK pod hasłem „Przedsiębiorco nie zmawiaj się!”. Największym sukcesem ostatnich 12 miesięcy jest jednak wzmożone zainteresowanie firm ujawnianiem karteli. Do Urzędu wpłynęło 16 wniosków leniency. Dla porównania w latach 2004-2011, czyli w minionych latach obowiązywania programu, było ich łącznie 30.

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK, przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi konsekwencji związanych z zawieraniem nielegalnych zmów[1]. Z pewnością ma to przełożenie na liczbę składanych wniosków leniency. Motywy decyzji o wejściu w rolę „świadka koronnego” w postępowaniu antymonopolowym bywają różne. Podstawowy to chęć uniknięcia kary finansowej, która może wynieść do 10 proc. przychodu. Ale są też sytuacje, kiedy uczestnik zmowy cenowej traci możliwość np. zmiany stawek lub wprowadzeniu promocji, a tym samym przestaje być atrakcyjnym oferentem czy też kontrahentem. Często jedynym sposobem wyjścia z kartelu jest wtedy współpraca z Urzędem. Na taką decyzję zdecydował się jeden z właścicieli firmy taksówkarskiej z Grudziądza, gdzie funkcjonował kartel przewoźników. Przez około pięć lat ustalali oni ceny za przewóz taksówką oraz częstotliwość wprowadzanych podwyżek. Porozumienie wykluczyło możliwość podjęcia indywidualnych decyzji biznesowych przez poszczególnych przewoźników, a fakt, że wszyscy stosowali taki sam cennik okazał się niekorzystny nie tylko dla nich samych, ale przede wszystkim dla klientów.

Co wiemy o zmowach?

W ostatnich tygodniach postanowiliśmy zapytać konsumentów[2], o to, czy mają świadomość, jakie korzyści przynosi im konkurencja na rynku. Aż 77 proc. z nas zdaje sobie sprawę, że niezakłócona rywalizacja oznacza większy wybór i lepszą jakość dóbr. Ponadto 62 proc. ankietowanych słusznie zauważyło, że niekorzystna dla konsumentów jest sytuacja, gdy np. sprzedawcy choinek ustalają jedną cenę za świerk srebrny.

Już niedługo zmiany w przepisach

W 2012 roku w Urzędzie trwały prace nad nowelizacją ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim zwiększenia skuteczności walki z kartelami. Z jednej strony zamierzamy rozszerzyć katalog kar za złamanie prawa - wprowadzając odpowiedzialność finansową menedżerów, z drugiej zaś rozszerzyć katalog możliwości ich łagodzenia - inkorporując do polskich przepisów tzw. program leniency plus i settlements czyli możliwość dobrowolnego poddania się karze.

Rok walki ze zmowami to także szeroko zakrojona akcja edukacyjna. W radiu, telewizji, w prasie, w internecie regularnie przypominaliśmy o tym, że porozumienia ograniczające konkurencję, takie jak kartele cenowe, podział rynku, czy zmowy przetargowe są nielegalne, a angażowanie się w tego rodzaju działania z pespektywy czasu nie jest opłacalne. Podobne rady dawaliśmy przyszłym menedżerom — studentom pięciu warszawskich uczelni wyższych.

Informacje na temat wszystkich działań podjętych w ramach kampanii dostępne są na stronie www.uokik.gov.pl


[1] Badanie znajomości prawa konkurencji przez przedsiębiorców przeprowadzone przez EU-CONSULT

[2] Badanie TNS Polska na zlecenie UOKiK

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE