Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Zmiany w prawie antymonopolowym

< poprzedni | następny > 06.03.2013

Zmiany w prawie antymonopolowym

Wszystkie kraje dążą do podnoszenia efektywności gospodarowania, postępu technicznego i ekonomicznego. Osiągnięcie tych celów nie jest jednak możliwe bez istnienia nieskrępowanej konkurencji między przedsiębiorcami, która oddziałuje na ich strategie i decyzje biznesowe. Dlatego na straży  swobody rywalizacji rynkowej stoją wyposażone w odpowiednie kompetencje organy antymonopolowe

Ochrona wolnego rynku może być realizowana tylko w ramach przejrzystych i skutecznie egzekwowanych przepisów prawa. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą muszą mieć bowiem pewność, że są chronieni przed nieuczciwymi praktykami swoich konkurentów. Z kolei ci, którzy łamią przepisy powinny zdawać sobie sprawę z konsekwencji z tym związanych. Czerpiąc wiedzę ze zdobytych w ostatnich latach doświadczeń uznaliśmy, że na tym etapie niezbędne są zmiany w polskiej ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

Prace nad nowelizacją prawa antymonopolowego trwają w Urzędzie od ponad roku. W listopadzie 2012 r. Rada Ministrów przyjęła projekt założeń - tym samym zakończył się  ten etap prac. Obecnie przygotowywane są przepisy, które będą realizowały pod względem legislacyjnym przyjęte założenia. Podczas konsultacji międzyresortowych i społecznych w styczniu i lutym br. zebraliśmy opinie i sugestie, które – tam, gdzie jest to uzasadnione i możliwe - staramy się uwzględnić przy tworzeniu ustawy.

Obszary zmian

Z jednej strony chcemy zwiększyć skuteczność zwalczania antykonkurencyjnych porozumień i usprawnić procedurę kontroli koncentracji, z drugiej zaś zapewnić przedsiębiorcom jak najszersze gwarancje ochrony ich praw. Na realizację tych celów składają się zmiany w dwóch płaszczyznach — uszczegółowienie obowiązujących przepisów, m.in. dotyczących wymierzania kar na przedsiębiorców, przesłanek ich złagodzenia czy sposobu liczenia obrotu firm planującymi łączenia lub przejęcia. Drugi obszar zmian to wprowadzenie nowych rozwiązań, m.in. kary na osoby fizyczne, dobrowolne poddanie się karze czy leniency plus.

 

Efektywniejsza walka z kartelami

Celem nowelizowanej ustawy jest przede wszystkim zwiększenie skuteczności ochrony wolnego rynku przed naruszeniami ze strony tych, których bezprawne działania ograniczają bądź eliminują konkurencję. Podejmując interwencję Urząd działa w interesie publicznym - przedsiębiorców i konsumentów. Takie działania – postępowania, decyzje, kary – wymierzone są wyłącznie w podmioty, które naruszają prawo i czerpią z tego tytułu korzyści finansowe, kosztem innych uczestników rynku. A właśnie kwestie finansowe budzą największe emocje strony społecznej - w szczególności przepisy wprowadzające odpowiedzialność menedżerów. Pojawiają się komentarze dotyczące wysokości kary, której górna granica wyniesie 500 tys. euro. Należy jednak po raz kolejny podkreślić, że prowadząc postępowania Urząd będzie miał obowiązek każdorazowo udowodnić, że konkretna osoba faktycznie miała wpływ na udział firmy w kartelu. Ponadto, kary w górnej granicy będą nakładane w absolutnie wyjątkowych sytuacjach, podobnie jak to się dzieje w przypadku sankcji nakładanych dziś na przedsiębiorców. Każdy, kto śledzi orzecznictwo Urzędu zapewne wie, że do tej pory tylko jeden raz nałożyliśmy sankcję finansową w wysokości maksymalnej, czyli 10 proc przychodu firmy. Tymczasem co roku wykrywamy i kilkadziesiąt naruszeń konkurencji. W związku z tym obawy i zarzuty kierowane dziś pod naszym adresem wydają się nieuzasadnione.

Natomiast jeśli już dziś niektórzy menedżerowie zdają sobie sprawę, że ich działania mogą naruszać prawo antymonopolowe - perspektywa odpowiedzialności finansowej spełni najważniejszą przypisywaną jej rolę — prewencyjną. Z kolei menedżerowie, którzy mimo wszystko będą angażowali się w nielegalne praktyki zostaną wyposażeni w narzędzia uprawniające ich do obrony swoich praw. Pracujemy obecnie nad doprecyzowaniem przepisów w tym obszarze.

Sprawniejsza kontrola koncentracji

Ważne uwagi przedsiębiorców w trakcie konsultacji społecznych dotyczyły także zmian w obszarze kontroli fuzji i przejęć. Nowelizacja obejmuje procedurę, w ramach której Urząd będzie prowadził postępowania z zakresu antymonopolowej kontroli koncentracji. Zostanie ona dopasowana do standardów obowiązujących m.in. w Komisji Europejskiej. Obok zmiany terminów na rozpatrzenie spraw, podziału procesu na dwie fazy, do polskiego porządku prawnego zawita mechanizm umożliwiający organowi zgłaszanie tzw. zastrzeżeń do planowanej transakcji (ang. competition concerns). Było to rozwiązanie pożądane przez przedsiębiorców, z uwagi na większą elastyczność jaką zyskają w kontaktach z organem badającym wniosek koncentracyjny.

To oczywiście tylko wybrane obszary zmian. Publiczną debatę w związku z nowelizacją przepisów zapoczątkowaliśmy już w marcu minionego roku. Od tego czasu uważnie słuchamy postulatów strony społecznej, ale też wykorzystujemy każdą okazję by jak najpełniej wyjaśnić szczegóły i przesłanki planowanych zmian. Liczę, że nowe przepisy w swoim ostatecznym kształcie zyskają aprobatę zarówno strony rządowej jak i społecznej.

 

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE