Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Konkurencję chronimy dla konsumentów

< poprzedni | następny > 02.04.2013

Konkurencję chronimy dla konsumentów

Zagwarantowanie przedsiębiorcom możliwości konkurowania ma na celu przede wszystkim ochronę dobrobytu konsumenta – ostatecznego beneficjenta nieskrępowanej rywalizacji rynkowej

Jednak słabsi uczestnicy rynku często nie zdają sobie sprawy, że np. nadużywanie pozycji dominującej przez rynkowego potentata albo porozumienia zawierane przez przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób wyeliminować ryzyko związane z konkurowaniem, oznaczają wyższe ceny oraz niższą jakość produktów i usług. Prawdopodobnie dlatego, że na ludzką wyobraźnię najlepiej działają konkretne liczby, tymczasem nie zawsze możliwe jest wyliczenie ile dokładnie straciliśmy na niedozwolonych praktykach firm. Niekiedy trudno jest również oszacować ile płacilibyśmy za produkty
w warunkach uczciwej konkurencji.

Są jednak sprawy, które „jak na dłoni” pokazują, że antykonkurencyjne działania mogą mieć wymierny wpływ na zasobność naszych portfeli. Obecnie sprawdzamy, czy było tak w przypadku stosowania przez trzech największych operatorów telefonii komórkowej w  Polsce, właścicieli m.in. marek Plus, Orange oraz T-Mobile,  wyższych stawek za połączenia do sieci Play. W naszej opinii praktyka taka może być przejawem nadużywania tzw. kolektywnej pozycji dominującej, czyli wykorzystaniem wspólnej przewagi rynkowej w celu uniemożliwienia rozwoju konkurencji. Wstępna analiza Urzędu wykazała, że różnice w cenie połączenia do Play, które wynoszą średnio kilkadziesiąt groszy (np. 75 groszy do Play, a pomiędzy trzema największymi operatorami - 29 groszy), nie wynikają z kosztów ponoszonych faktycznie przez przedsiębiorców, lecz mogą być próbą ograniczania konkurencji na tym rynku. Na marginesie warto zauważyć, że można już mówić o pierwszym pozytywnym efekcie naszej interwencji dla konsumentów, ponieważ po wszczęciu postępowania najwięksi operatorzy zaczęli obniżać stawki za połączenia.

Oczywiście nie można jeszcze przesądzać ostatecznego wyniku postępowania, jednak gdyby  potwierdziło ono przypuszczenia o antykonkurencyjnym charakterze działań przedsiębiorców, konsumenci dokładnie mogliby zobaczyć, jaką stratę ponieśli w ich rezultacie. Wszyscy powinniśmy mieć również świadomość, że praktyki ograniczające uczciwą rywalizacje przedsiębiorców oznaczają wyższe ceny, nawet jeżeli nie jest możliwe  precyzyjne wyliczenie powstałej szkody. Dlatego zwalczanie tego typu zachowań jest priorytetem działań organów antymonopolowych na całym świecie. W cel ten wpisuje się także szeroko dyskutowana w ostatnich miesiącach nowelizacja polskiej ustawy antymonopolowej. Dzięki zmianom w przepisach, ochrona wszystkich uczestników rynku – zarówno przedsiębiorców jak i konsumentów - będzie mogła być skuteczniejsza.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

Do góry