Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Konkurencję chronimy dla konsumentów

< poprzedni | następny > 02.04.2013

Konkurencję chronimy dla konsumentów

Zagwarantowanie przedsiębiorcom możliwości konkurowania ma na celu przede wszystkim ochronę dobrobytu konsumenta – ostatecznego beneficjenta nieskrępowanej rywalizacji rynkowej

Jednak słabsi uczestnicy rynku często nie zdają sobie sprawy, że np. nadużywanie pozycji dominującej przez rynkowego potentata albo porozumienia zawierane przez przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób wyeliminować ryzyko związane z konkurowaniem, oznaczają wyższe ceny oraz niższą jakość produktów i usług. Prawdopodobnie dlatego, że na ludzką wyobraźnię najlepiej działają konkretne liczby, tymczasem nie zawsze możliwe jest wyliczenie ile dokładnie straciliśmy na niedozwolonych praktykach firm. Niekiedy trudno jest również oszacować ile płacilibyśmy za produkty
w warunkach uczciwej konkurencji.

Są jednak sprawy, które „jak na dłoni” pokazują, że antykonkurencyjne działania mogą mieć wymierny wpływ na zasobność naszych portfeli. Obecnie sprawdzamy, czy było tak w przypadku stosowania przez trzech największych operatorów telefonii komórkowej w  Polsce, właścicieli m.in. marek Plus, Orange oraz T-Mobile,  wyższych stawek za połączenia do sieci Play. W naszej opinii praktyka taka może być przejawem nadużywania tzw. kolektywnej pozycji dominującej, czyli wykorzystaniem wspólnej przewagi rynkowej w celu uniemożliwienia rozwoju konkurencji. Wstępna analiza Urzędu wykazała, że różnice w cenie połączenia do Play, które wynoszą średnio kilkadziesiąt groszy (np. 75 groszy do Play, a pomiędzy trzema największymi operatorami - 29 groszy), nie wynikają z kosztów ponoszonych faktycznie przez przedsiębiorców, lecz mogą być próbą ograniczania konkurencji na tym rynku. Na marginesie warto zauważyć, że można już mówić o pierwszym pozytywnym efekcie naszej interwencji dla konsumentów, ponieważ po wszczęciu postępowania najwięksi operatorzy zaczęli obniżać stawki za połączenia.

Oczywiście nie można jeszcze przesądzać ostatecznego wyniku postępowania, jednak gdyby  potwierdziło ono przypuszczenia o antykonkurencyjnym charakterze działań przedsiębiorców, konsumenci dokładnie mogliby zobaczyć, jaką stratę ponieśli w ich rezultacie. Wszyscy powinniśmy mieć również świadomość, że praktyki ograniczające uczciwą rywalizacje przedsiębiorców oznaczają wyższe ceny, nawet jeżeli nie jest możliwe  precyzyjne wyliczenie powstałej szkody. Dlatego zwalczanie tego typu zachowań jest priorytetem działań organów antymonopolowych na całym świecie. W cel ten wpisuje się także szeroko dyskutowana w ostatnich miesiącach nowelizacja polskiej ustawy antymonopolowej. Dzięki zmianom w przepisach, ochrona wszystkich uczestników rynku – zarówno przedsiębiorców jak i konsumentów - będzie mogła być skuteczniejsza.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE