Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Jak skutecznie chronić klientów instytucji finansowych?
< poprzedni | następny > 22.05.2013

Skuteczna ochrona klientów instytucji finansowych wymaga zarówno eliminowania niedozwolonych praktyk przedsiębiorców, jak i edukacji konsumentów. Oba te działania prowadzone są przez UOKiK
Zaledwie 20 proc. Polaków czyta umowę z instytucją finansową przed jej podpisaniem – tak wynika z badania TNS Polska przeprowadzonego w ubiegłym roku na zlecenie UOKiK. Oznacza to, że co piąty konsument nie wie na jakich warunkach pożycza pieniądze oraz jaką kwotę będzie musiał oddać. Tak niska świadomość prawna powoduje, że działania instytucji państwowych, w tym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzone są w dwóch kierunkach. Pierwszym z nich jest eliminowanie nierzetelnych bądź nieuczciwych praktyk przedsiębiorców, drugim edukacja słabszych uczestników rynku. W ramach swoich uprawnień UOKiK może sprawdzać umowy oferowane konsumentom, przekazy reklamowe, czy też przestrzeganie przez przedsiębiorców obowiązków informacyjnych, np. podawanie informacji o całkowitej kwocie kredytu konsumenckiego. Takie działania prowadzimy od wielu lat, np. prowadząc postępowania i nakładając kary finansowe na przedsiębiorców naruszających zbiorowe interesy konsumentów, kontrolując wzorce umowne oferowane słabszym uczestnikom rynku czy też kierując do sądu pozwy o uznanie klauzul za niedozwolone.
Szczególną uwagę zwracamy na ochronę klientów instytucji parabankowych, których działalność nie jest objęta nadzorem państwa. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy UOKiK wszczął 138 postępowań dotyczących praktyk stosowanych przez parabanki, w tym czasie wydaliśmy kilkanaście decyzji. Najczęściej kwestionowaliśmy: brak obowiązkowego formularza informacyjnego, nieprawidłowe informowanie konsumentów o rocznej rzeczywistej stopie oprocentowania. Przyglądamy się również reklamom. Już jutro przedstawimy raport, który dotyczy przekazów reklamowych i ewentualnego wprowadzania przez nie w błąd. Sprawdziliśmy czy instytucje parabankowe rzetelnie informują o warunkach swoich ofert oraz czy zamieszczają informacje wymagane przez prawo.
Eliminując nieprawidłowości z rynku nie zapominamy o edukacji konsumentów. Pod koniec ubiegłego roku wraz z kilkoma innymi instytucjami przeprowadziliśmy akcję „Nie daj się nabrać, Sprawdź zanim podpiszesz”. Jak sama nazwa wskazuje celem było zwrócenie uwagi na konieczność wnikliwej analizy podpisywanych umów pożyczkowych. Konsumenci mogli również uzyskać informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców oraz zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy. Wkrótce rozpocznie się drugi etap wspólnej kampanii. W innej akcji edukacyjnej wraz z Komisją Nadzoru Finansowego przestrzegaliśmy przed korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu. Do obu instytucji napływają bowiem skargi od osób, które zdecydowały się na wniesienie opłaty, a następnie nie otrzymały ani pożyczki ani zwrotu wpłaconej kwoty. Ponadto na stronie internetowej Urzędu (www.uokik.gov.pl) znaleźć można specjalnie przygotowane opracowanie pt. „Życie w kredycie”, a w nim porady na co zwracać uwagę pożyczając pieniądze.
Przez najbliższe dwa miesiące na łamach Dziennika Gazety Prawnej będą ukazywać się artykuły autorstwa pracowników UOKiK dotyczące rynku usług finansowych. Czytelnicy będą mogli dowiedzieć się z nich czy reklamy parabanków mówią prawdę, jak bezpiecznie pożyczać pieniądze i na co zwrócić podpisując umowę z instytucją finansową. Pokażemy również, w jaki sposób brak konkurencji na rynku wpływa na konsumentów - jeden z artykułów poświęcony będzie opłacie interchange. Serdecznie polecam lekturę tych tekstów, nie tylko klientom instytucji finansowych.
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji(76716)
- Dyrektor Delegatury Delegatura UOKiK w Lublinie (76507)
- Podreferendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów w Delegaturze w Poznaniu (76455)
- Radca Prezesa do spraw: analiz ekonomicznych Wydział Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (76247)
- Główny Specjalista Do spraw: analiz ekonomicznych w Wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji (76206)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)