Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Mamy dobrą nowelizację. Czas, by parlament ją przyjął
< poprzedni | następny > 11.03.2014

Ponad trzy czwarte polskich przedsiębiorców uważa, ze antymonopolowa kontrola fuzji i przejęć pozwala zapobiec powstawaniu monopoli, które są szkodliwe dla konsumentów i mniejszych podmiotów gospodarczych – tak wynika z badań przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku na zlecenie UOKiK. Polski rynek fuzji i przejęć jest jednocześnie jednym z najbardziej dynamicznych w regionie. Z roku na rok rośnie liczba i wartość transakcji, a tym samym ilość spraw z tego zakresu prowadzonych przez Urząd.
Pokazują to statystyki — w 2012 r. Prezes UOKiK wyraził zgodę na 137 koncentracji, natomiast już w 2013 r. liczba decyzji pozytywnych wzrosła do 158. Wśród wszystkich zgód w tym okresie tylko trzy były warunkowe.
Na początku bieżącego roku UOKiK sfinalizował dwa duże postępowania, w obu przypadkach wydając zgody warunkowe. Jedna transakcja dotyczy przejęcia przez Auchan sieci sklepów Real, kolejna zakupu trzech marek środków piorących od PZ Cussons przez spółkę Henkel. Obie przeprowadzone przez Urząd analizy rynku wykazały, że bezwarunkowa zgoda na te transakcje mogłaby doprowadzić do obniżenia poziomu konkurencji i uzyskania znacznej przewagi nad konkurentami przez podmioty przejmujące. Jednak aby to ustalić należało dokładnie przeanalizować otoczenie rynkowe łączących się firm.
Zmiany zachodzące w gospodarce oraz oczekiwania samych przedsiębiorców były inspiracją i potwierdzają słuszność zainicjowanych ponad dwa lata temu przez UOKiK modyfikacji przepisów antymonopolowych. Jedną z najważniejszych zmian w przygotowywanej nowelizacji jest usprawnienie i skrócenie czasu prowadzenia postępowań z zakresu kontroli koncentracji. Oznacza to przede wszystkim szybsze wydawanie decyzji - zamiast dwumiesięcznego terminu obowiązującego obecnie dla wszystkich transakcji proponujemy wprowadzenie procedury dwuetapowej: proste sprawy będą rozpatrywane w ciągu miesiąca, a bardziej skomplikowane, które wymagają przeprowadzenia dogłębnej analizy otoczenia rynkowego przez kolejne 4.
Co ważne - Urząd będzie informował przedsiębiorcę o ewentualnych wątpliwościach, co do potencjalnego negatywnego wpływu transakcji na konkurencję jeszcze w trakcie prowadzonego postępowania - nowelizacja przewiduje bowiem wprowadzenie tzw. competition concern. Dzięki temu, w toku sprawy strony poznają prawdopodobny kierunek rozstrzygnięcia i będą miały możliwość odniesienia się do stanowiska Urzędu przed wydaniem ostatecznej decyzji.
Ponadto, na wniosek przedsiębiorcy, UOKiK utajni część decyzji warunkowej, w której zawarte będą informacje na temat terminu w jakim przedsiębiorca m np. wyzbyć się określonego mienia – dzięki temu nie będzie działał pod presją czasu w trakcie ewentualnych negocjacji z kontrahentami.
Propozycje te są odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców, którzy oczekiwali skrócenia czasu rozpatrywania spraw i zwiększenia przewidywalności działań Urzędu w tym zakresie.
Nowelizacja przepisów antymonopolowych wprowadza bardzo istotne zmiany i wyposaża Prezesa UOKiK w nowe narzędzia niezbędne aby w przyszłości mógł on jak najlepiej wypełniać swoją misję. Po wielu miesiącach prac, przeprowadzeniu przez Urząd szerokich konsultacji społecznych i międzyresortowych, w lutym br. sejm miał głosować nad przyjęciem nowych przepisów. Jednak procedura ta została niespodziewanie i z niewyjaśnionych przyczyn wstrzymana, z zapowiedzią przełożenia głosowania na bliżej nieokreślone w czasie posiedzenie izby. W oczekiwaniu na dalsze decyzje polityczne w tej sprawie, mam szczerą nadzieję, że ogrom pracy włożony w przygotowanie nowelizacji przepisów, dostosowania ich do najlepszych standardów europejskich i światowych nie zostanie zaprzepaszczony i projekt ustawy zostanie niezwłocznie przyjęty.
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji(76716)
- Dyrektor Delegatury Delegatura UOKiK w Lublinie (76507)
- Podreferendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów w Delegaturze w Poznaniu (76455)
- Radca Prezesa do spraw: analiz ekonomicznych Wydział Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (76247)
- Główny Specjalista Do spraw: analiz ekonomicznych w Wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji (76206)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)