Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Mamy dobrą nowelizację. Czas, by parlament ją przyjął

< poprzedni | następny > 11.03.2014

Mamy dobrą nowelizację. Czas, by parlament ją przyjął

Ponad trzy czwarte polskich przedsiębiorców uważa, ze antymonopolowa kontrola fuzji i przejęć pozwala zapobiec powstawaniu monopoli, które są szkodliwe dla konsumentów i mniejszych podmiotów gospodarczych – tak wynika z badań przeprowadzonych w grudniu ubiegłego roku na zlecenie UOKiK. Polski rynek fuzji i przejęć jest jednocześnie jednym z najbardziej dynamicznych w regionie. Z roku na rok rośnie liczba i wartość transakcji, a tym samym ilość spraw z tego zakresu prowadzonych przez Urząd.


Pokazują to statystyki — w 2012 r. Prezes UOKiK wyraził zgodę na 137 koncentracji, natomiast już w 2013 r. liczba decyzji pozytywnych wzrosła do 158. Wśród wszystkich zgód w tym okresie tylko trzy były warunkowe.

Na początku bieżącego roku UOKiK sfinalizował dwa duże postępowania, w obu przypadkach wydając zgody warunkowe. Jedna transakcja dotyczy przejęcia przez Auchan sieci sklepów Real, kolejna zakupu trzech marek środków piorących od PZ Cussons przez spółkę Henkel. Obie przeprowadzone przez Urząd analizy rynku wykazały, że bezwarunkowa zgoda na te transakcje mogłaby doprowadzić do obniżenia poziomu konkurencji i uzyskania znacznej przewagi nad konkurentami przez podmioty przejmujące. Jednak aby to ustalić należało dokładnie przeanalizować otoczenie rynkowe łączących się firm.

Zmiany zachodzące w gospodarce oraz oczekiwania samych przedsiębiorców były inspiracją i potwierdzają słuszność zainicjowanych ponad dwa lata temu przez UOKiK modyfikacji przepisów antymonopolowych. Jedną z najważniejszych zmian w przygotowywanej nowelizacji jest usprawnienie i skrócenie czasu prowadzenia postępowań z zakresu kontroli koncentracji. Oznacza to przede wszystkim szybsze wydawanie decyzji - zamiast dwumiesięcznego terminu obowiązującego obecnie dla wszystkich transakcji proponujemy wprowadzenie procedury dwuetapowej: proste sprawy będą rozpatrywane w ciągu miesiąca, a bardziej skomplikowane, które wymagają przeprowadzenia dogłębnej analizy otoczenia rynkowego przez kolejne 4.

Co ważne - Urząd będzie informował przedsiębiorcę o ewentualnych wątpliwościach, co do potencjalnego negatywnego wpływu transakcji na konkurencję jeszcze w trakcie prowadzonego postępowania - nowelizacja przewiduje bowiem wprowadzenie tzw. competition concern. Dzięki temu, w toku sprawy strony poznają prawdopodobny kierunek rozstrzygnięcia i będą miały możliwość odniesienia się do stanowiska Urzędu przed wydaniem ostatecznej decyzji.

Ponadto, na wniosek przedsiębiorcy, UOKiK utajni część decyzji warunkowej, w której zawarte będą informacje na temat terminu w jakim przedsiębiorca m np. wyzbyć się określonego mienia – dzięki temu nie będzie działał pod presją czasu w trakcie ewentualnych negocjacji z kontrahentami.

Propozycje te są odpowiedzią na postulaty przedsiębiorców, którzy oczekiwali skrócenia czasu rozpatrywania spraw i zwiększenia przewidywalności działań Urzędu w tym zakresie.

Nowelizacja przepisów antymonopolowych wprowadza bardzo istotne zmiany i wyposaża Prezesa UOKiK w nowe narzędzia niezbędne aby w przyszłości mógł on jak najlepiej wypełniać swoją misję. Po wielu miesiącach prac, przeprowadzeniu przez Urząd szerokich konsultacji społecznych i międzyresortowych, w lutym br. sejm miał głosować nad przyjęciem nowych przepisów. Jednak procedura ta została niespodziewanie i z niewyjaśnionych przyczyn wstrzymana, z zapowiedzią przełożenia głosowania na bliżej nieokreślone w czasie posiedzenie izby. W oczekiwaniu na dalsze decyzje polityczne w tej sprawie, mam szczerą nadzieję, że ogrom pracy włożony w przygotowanie nowelizacji przepisów, dostosowania ich do najlepszych standardów europejskich i światowych nie zostanie zaprzepaszczony i projekt ustawy zostanie niezwłocznie przyjęty.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

Do góry