Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Komentarze, zaproszenia

Ubezpieczenia komunikacyjne - raport UOKiK

< poprzedni | następny > 26.06.2018

Ubezpieczenia komunikacyjne - raport UOKiK

W ostatnich latach kierowcy odczuli znaczną podwyżkę ubezpieczeń OC i AC. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził badanie rynku, w którym analizował czy mogło to być spowodowane zmową cenową. UOKiK sprawdził działania rynkowe 27 przedsiębiorców oferujących  ubezpieczenia komunikacyjne, konsultował się również z ekspertami oraz regulatorami rynku, czyli Komisją Nadzoru Finansowego i Rzecznikiem Finansowym.  Zebrane materiały i analiza urzędu nie wykazała, że przyczyną wzrostu cen były nielegalne działania. Podwyżki wynikały z rosnących kosztów działalności i pogarszających się wyników finansowych towarzystw ubezpieczeniowych.

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Podwyższenie kosztów działalności wynikało przede wszystkim z wyroków korzystnych dla konsumentów. W latach 2011-2016 sądy zobowiązały ubezpieczycieli m.in do pokrywania kosztów wynajmu pojazdu zastępczego, czy kupna części oryginalnych nawet gdy dostępne były zamienniki. Ponadto poszerzony został krąg osób uprawnionych do świadczeń w razie wypadku bliskiej osoby, również w odniesieniu do zdarzeń z przeszłości, także z lat 90.

Do tego doszły również czynniki ekonomiczne, takie jak wzrost cen napraw i usług medycznych, a także fakt, że coraz więcej Polaków wyjeżdżało samochodem za granicę, gdzie  spowodowanie szkody komunikacyjnej jest bardziej kosztowne.

Jednocześnie ceny ubezpieczeń komunikacyjnych w latach 2012-2015 spadały. Przedsiębiorcy uznali, że ważniejszy jest udział w rosnącym rynku niż krótkoterminowy zysk. Był to również czas, w którym do Polski wchodziły nowe towarzystwa ubezpieczeniowe, nieobciążone kosztami związanymi z wcześniejszą działalnością na polskim rynku, często pozostające pod mniej rygorystycznym nadzorem regulacyjnym niż polski. Walcząc o udział w rynku, nierzadko oferowały niskie ceny ubezpieczeń.

Rosnąca nierównowaga między kosztami i przychodami, jak wskazywała Komisja Nadzoru Finansowego, mogła powodować ryzyko niewypłacalności ubezpieczycieli. We wrześniu 2015 r. Komisja Nadzoru Finansowego wydała stanowcze stanowisko wzywające do urealnienia cen. Zakłady wykorzystały go do zmiany polityki cenowej.

Ciąg dalszy i szczegóły badania rynku można znaleźć w Raporcie UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
E-mail: [SCODE]Yml1cm9wcmFzb3dlQHVva2lrLmdvdi5wbA==[ECODE]
Twitter: @UOKiKgovPL

 

 

 

Tagi: opinia, ochrona konkurencji, ubezpieczenia komunikacyjne, OC, AC, zmowa cenowa

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Rynek odpadów - raport UOKiK
Rynek odpadów - raport UOKiK

Brak konkurencji, wyższe stawki za przetwarzanie i składowanie odpadów – to główne przyczyny podwyżki cen za odbiór śmieci w ostatnich dwóch latach. UOKiK opublikował raport w tej sprawie.   ...>

Wyroby garmażeryjne - kontrola inspekcji handlowej
Wyroby garmażeryjne - kontrola inspekcji handlowej

Pierogi, pyzy, surówki i inne wyroby garmażeryjne – kupujemy je, bo są wygodne i proste w przygotowaniu. Co czwarte gotowe danie wzbudziło zastrzeżenia podczas kontroli Inspekcji Handlowej.   ...>

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE