Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

ICPEN Pyramid Promotional Schemes - pierwszy warsztat zorganizowany przez UOKiK

< poprzedni | następny > 10.11.2021

Pierwszy warsztat zorganizowany przez UOKiK w projekcie “Pyramid Promotional Schemes” w ramach International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN)

26 października 2021 odbył się pierwszy z czterech planowanych warsztatów online w projekcie ICPEN Pyramid Promotional Schemes (Projekty Promocyjne Typu Piramida), pt. "Themes and trends among the pyramid promotional schemes”.

Wydarzenie cieszyło się bardzo dużym międzynarodowym zainteresowaniem, wzięło w nich udział ponad 100 uczestników z agencji ochrony konsumentów z całego świata.

Celem pierwszego spotkania było wprowadzenie do tematu projektów promocyjnych typu piramida. Te nieuczciwe praktyki rynkowe są zabronione na gruncie prawa unijnego oraz krajowego. Zakazuje się ich także na podstawie przepisów właściwych w różnych państwach świata, ponieważ stanowią poważne ryzyko dla konsumentów. Ci ostatni wchodzą do struktury dystrybucji (najczęściej w ramach tzw. marketingu wielopoziomowego, MLM), w której nie ma żadnych towarów lub usług o konkretnych wartościach a źródłem wypłat dla dotychczasowych członków przedsięwzięcia są przede wszystkim wpłaty nowo pozyskanych konsumentów.

Warto wspomnieć, że system promocyjny typu piramida należy odróżnić od tzw. piramidy finansowej. Ta ostatnia jest przestępstwem – oszustwem w Polsce zabronionym na podstawie art. 286 Kodeksu karnego.

Założeniem warsztatu było przedstawienie tematu w szerokim, multidyscyplinarnym kontekście. Nie tylko prawnym, ale i społecznym, ekonomicznym oraz psychologicznym. Niezależnie od ogólnego przeglądu funkcjonowania projektów promocyjnych typu piramida, celem spotkania był przegląd różnych legislacji obowiązujących w państwach świata, a dotyczących sposobów definiowania i postępowania z tymi projektami, włącznie z próbą ich rozgraniczania na te, które są legalne i te, które w każdych okolicznościach mogą być uznane za nieuczciwe praktyki rynkowe.

Wykład inauguracyjny (keynote speech) wygłosił William Keep - profesor marketingu na College of New Jersey. Jego wieloletnie nauczanie i badania koncentrują się na handlu detalicznym, kanałach dystrybucji, długoterminowych relacjach biznesowych, strategiach marketingowych i etyce biznesu. Jego prace były publikowane m.in. w Journal of Marketing, Journal of Public Policy and Marketing, Journal of Business Ethics, Journal of Historical Research in Marketing, and The Chronicle of Higher Education. Od ponad dwudziestu lat profesor Keep jest uznawany za eksperta w dziedzinie nielegalnych piramid finansowych i podobnych im projektów inwestycyjnych, pomagając prokuratorom stanowym i federalnym oraz opisując te zagadnienia szeroko w swoich publikacjach.

Inicjatorem i liderem projektu w ramach ICPEN jest UOKiK. Wśród celów projektu wymienić należy m.in. identyfikacja projektów promocyjnych typu piramida w różnych jurysdykcjach  oraz wymianę najlepszych sposobów postępowania z projektami promocyjnymi typu piramida (także z uwzględnieniem różnych kontekstów prawnych). Seria 4 warsztatów online jest otwarta wyłącznie dla państw członkowskich ICPEN będzie kluczem do osiągnięcia przedstawionych celów w projekcie. Warsztaty będą dotyczyły takich obszarów jak: orzecznictwo, egzekwowanie prawa, sankcje, edukacja i informacja konsumencka. Pozwolą na interaktywną i dobrą komunikację pomiędzy uczestnikami w badaniu problemu i poszukiwaniu rozwiązań w walce z projektami promocyjnymi typu piramida.

Tagi: opinia, ICPEN

 

Warto przeczytać

Oliwki, kremy, płyny do kąpieli - co jest w kosmetyku twojego dziecka? Kontrola IH
Oliwki, kremy, płyny do kąpieli - co jest w kosmetyku twojego dziecka? Kontrola IH

Inspekcja Handlowa skontrolowała, czy kosmetyki dla dzieci są prawidłowo oznakowane oraz czy ich deklaracje marketingowe są zasadne.  ...>

Pierwsze oferty publiczne - policz i nie przelicz się
Pierwsze oferty publiczne - policz i nie przelicz się

Dziś w ramach kampanii „Policz i nie przelicz się” wyjaśniamy, czym jest inwestowanie w spółki debiutujące na giełdzie, czyli pierwsze oferty publiczne (IPO).   ...>

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku
DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku

Prezes UOKiK przyłączył się do kampanii informacyjnej organizowanej przez Instytut Łączności - #GotowiNaDVBT2.     ...>

Gotowi na sezon jesienno-zimowy? - Inspekcja Handlowa sprawdza jakość kurtek i płaszczy
Gotowi na sezon jesienno-zimowy? - Inspekcja Handlowa sprawdza jakość kurtek i płaszczy

W wyniku kontroli Inspekcji Handlowej, okazało się, że co 5 przebadana odzież jest błędnie oznakowana.   ...>

Biedronka wykonuje  decyzję Prezesa UOKiK - bony dla konsumentów
Biedronka wykonuje decyzję Prezesa UOKiK - bony dla konsumentów

W wyniku decyzji Prezesa UOKiK właściciel sklepów Biedronka został zobowiązany do przeprowadzenia akcji edukacyjnej i quizu dla konsumentów.   ...>

Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci
Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci

Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała oznakowanie oraz bezpieczeństwo produktów dla maluchów - zabawek, krzesełek do karmienia oraz łóżeczek dziecięcych.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE