Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Komentarz Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Budowanie monopolu kolejowego nie poprawi sytuacji pasażerów

< poprzedni | następny > 15.10.2010

Komentarz Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Budowanie monopolu kolejowego nie poprawi sytuacji pasażerów

Budowanie monopolu kolejowego nie poprawi sytuacji pasażerów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od miesięcy przygląda się sytuacji panującej na polskiej kolei – efektem jest opublikowany w sierpniu br. raport Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów na rynkach przewozów kolejowych w Polsce. Wniosek płynący z analizy Urzędu jest jasny: sytuacja pasażerów nie ulegnie poprawie, jeśli nie będzie konkurencji pomiędzy przewoźnikami. W przeciwnym razie nigdy nie zmienią się panujące obecnie fatalne warunki, na które narzekają pasażerowie – ciągłe opóźnienia pociągów, niski komfort jazdy, brak alternatywnej oferty. Niespełna miesiąc temu z inicjatywy UOKiK odbyła się debata, podczas której rozmawialiśmy na te tematy z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury, spółek kolejowych a także niezależnych ekspertów rynku.

Aktualnie dyskusja została skierowana na zupełnie inny tor. Ministerstwo Infrastruktury planuje zawrzeć z PKP Intercity umowę ramową na świadczenie usług publicznych, co ma umożliwić spółce zakup nowoczesnego taboru. Projekty przedmiotowej umowy oraz uchwały dotyczącej finansowania międzywojewódzkich przewozów pasażerskich trafiły w ramach uzgodnień międzyresortowych m.in. do Ministerstwa Gospodarki, Finansów, Rozwoju Regionalnego i UOKiK.

Urząd bardzo szczegółowo przeanalizował oba dokumenty. Naszym zdaniem proponowane rozwiązanie kłóci się z zasadami ochrony konkurencji i konsumentów oraz przepisami o pomocy publicznej. Urząd popiera plany, które mają umożliwić wjazd na polskie tory nowoczesnych pociągów, jednak nie może się to odbyć kosztem konkurencji, a w efekcie pasażerów. Kuriozalne są plany włączenia usług, które mogą być świadczone na zasadach komercyjnych, do usług publicznych. Objęta przedmiotową umową trasa (Gdynia-Warszawa-Kraków/Katowice) jest jedną z najbardziej popularnych w kraju. Nie ma zatem konieczności wspomagania jej z publicznych pieniędzy. Już w swoim raporcie UOKiK sygnalizował, że należy oddzielić usługi, które mogą być świadczone komercyjnie od dotowanych – czyli niedochodowych, potrzebujących wsparcia finansowego. Ponadto proponowane rozwiązanie jest sprzeczne z zasadami gospodarki wolnorynkowej, gdyż zamyka drogę wejścia na ten rynek nowym podmiotom. Żaden przewoźnik nie będzie w stanie wejść na tę trasę z własnym taborem i zaoferować konkurencyjnej oferty. Ponadto okres, na który ma zostać zawarta umowa ramowa – 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 5 – ograniczy konkurencję przez ten czas. Efekt? Brak konkurencyjnej oferty, a tym samym skazanie pasażerów na korzystanie z usług jednego tylko przewoźnika, który będzie dyktował warunki świadczenia usług oraz kształtował ceny biletów.

Uwagi Urzędu nie mają na celu uniemożliwienia wjazdu na tory nowoczesnym składom. Popieramy wszelkie rozwiązania, które mają polepszyć jakość usług świadczonych przez przewoźników kolejowych. Jednak zaproponowana przez resort umowa nie może zostać przez nas pozytywnie oceniona, gdyż jej skutkiem jest zdławienie raczkującej dopiero konkurencji na polskim rynku kolejowym. Jak długo przewoźnicy nie będą odczuwali presji ze strony konkurentów, tak długo nie będą polepszać swojej oferty. Skutki takiego stanu rzeczy już dziś odczuwają i nadal będą odczuwać pasażerowie.

Ostateczną decyzję podejmie w tym przypadku Ministerstwo Infrastruktury. Liczę na to, że resort bardzo dokładnie przeanalizuje wszelkie aspekty planowanej transakcji i podejmie decyzję zgodną z prawem oraz korzystną dla rynku i konsumentów.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE