Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Komentarz Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Opóźnienie pociągu może się zmniejszyć

< poprzedni | następny > 29.09.2010

Komentarz Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel  Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Opóźnienie pociągu może się zmniejszyć

Opóźnienie pociągu może się zmniejszyć

Podróż koleją skraca czas podróży pociągiem – to hasło pada w filmie Stanisława Barei „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz”. Absurd? Oczywiście, ale obecna sytuacja polskich kolei pełna jest absurdów. Opóźnione pociągi, likwidacja połączeń, niedogrzane wagony w zimie i nadmiernie ogrzewane w ciepłych miesiącach ­– to problemy znane wielu pasażerom pociągów. Sytuacji na kolei postanowił przyjrzeć się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – efektem jest raport Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów na rynkach przewozów kolejowych w Polsce. Wniosek płynący z analizy Urzędu jest jasny: sytuacja pasażerów nie ulegnie poprawie, jeśli nie będziemy mieli do czynienia z konkurencją pomiędzy przewoźnikami.

Analiza UOKiK nie ograniczyła się tylko do postawienia diagnozy, ale wskazuje konkretne sposoby uzdrowienia polskich kolei. Jedna z kluczowych kwestii to dalsze zmiany w strukturze własnościowej PKP. Doszło już wprawdzie do wydzielenia z grupy PKP kilku przedsiębiorstw, w tym przewoźnika pasażerskiego – spółki Przewozy Regionalne, jednak nie przyniosło to oczekiwanych korzyści. Dlatego niezbędne jest całkowite własnościowe oddzielenie zarządcy infrastruktury od przewoźników. Powstanie niezależnego podmiotu zarządzającego dostępem do torów zapobiegnie faworyzowaniu podmiotów działających w obrębie grupy PKP i tym samym zapewni wszystkim zainteresowanym przedsiębiorcom równy dostęp do infrastruktury.

Konieczne dla rozwoju konkurencji jest również pojawienie się na rynku nowych podmiotów. Niestety nie sprzyjają temu obecne przepisy. Przykładem absurdu na rynku kolejowym jest obowiązek posiadania taboru jeszcze przed przystąpieniem do przetargu na świadczenie usług – co oczywiście skutecznie zniechęca do rozpoczęcia działalności gospodarczej na rynku przewozów kolejowych. Można to zmienić np. poprzez dofinansowanie taboru kolejowego lub skorzystanie z rozwiązania stosowanego w Wielkiej Brytanii, gdzie przedsiębiorcy dzierżawią lokomotywy i wagony.

Po wejściu na rynek nowi przewoźnicy powinni oczywiście rywalizować na takich samych warunkach. Poza wspomnianym wcześniej równym dostępem do torów, niezbędna jest przejrzystość w dotowaniu przejazdów kolejowych. Należy określić trasy wymagające dofinansowane oraz te, na których usługi mogą być świadczone w sposób komercyjny. W ten sposób nie będzie dochodzić do sytuacji, że po tych samych torach jeżdżą pociągi dotowane oraz nieotrzymujące pomocy publicznej – co miewa miejsce obecnie.

Tworzenie konkurencji musi być wspierane prze regulatora rynku. Problemem jest jednak zbyt słaba pozycja Urzędu Transportu Kolejowego i podporządkowanie go Ministrowi Infrastruktury. UTK powinien być niezależnym organem, który będzie pełnił główną rolę w procesie organizowania transportu kolejowego. Powinien również posiadać uprawnienia pozwalające na egzekwowanie od zarządcy infrastruktury, równego traktowania wszystkich przewoźników.

Równej rywalizacji przewoźników powinny oczywiście towarzyszyć działania skierowane bezpośrednio do konsumentów, np. zwiększenie praw pasażera w przypadku opóźnienia czy odwołania pociągu. Wprowadzenie wszystkich opisanych zmian pozwoli na likwidację absurdów rodem z filmów Barei. Dzięki konkurencji z pewnością poprawi się jakość przewozów i komfort podróży.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

Do góry