Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Komentarze, zaproszenia
(Z)malowane ceny, czyli UOKiK na tropie nielegalnych zmów
< poprzedni | następny > 11.01.2011
(Z)malowane ceny, czyli UOKiK na tropie nielegalnych zmów
Jeżeli nie chcecie naszych cen promocyjnych, to nie zależy nam na pokazywaniu naszych produktów (w waszych gazetkach)... – to treść wiadomości elektronicznej uzyskanej przez Urząd podczas badania kolejnej zmowy cenowej na rynku budowlanym.
Gdy nie wiadomo o co chodzi to na pewno chodzi o... pieniądze. Nie dziwi fakt, że każdy przedsiębiorca chciałby zwiększać swój zysk, jednak musi to robić w granicach prawa. Niestety niekiedy zdarza się im o tym zapominać. Stąd też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek i analizuje zachowania podmiotów gospodarczych, tropiąc antykonkurencyjne porozumienia. Dlaczego? Dlatego, że zmowy cenowe są najpoważniejszymi naruszeniami konkurencji. Nieprzypadkiem mówi się o nich, że są dla rynku tym, czym nowotwór dla zdrowych komórek organizmu. Warto wiedzieć, że o szkodliwości karteli wiedzieli już starożytni Rzymianie, którzy w V w. n. e. zakazali porozumień cenowych m.in. w handlu zbożem i rybami. Efektem zmów przedsiębiorców jest bowiem brak konkurencji na rynku. Odczuwają to przede wszystkim konsumenci – płacimy wówczas wyższe ceny, przy braku możliwości wyboru innych produktów i usług. Pokusa dodatkowych korzyści, jakie płyną z uczestnictwa w antykonkurencyjnym porozumieniu, skutkuje tym, że Urząd ciągle napotyka na kolejne zmowy.
W eliminowaniu tego zjawiska skuteczne są surowe sankcje nakładane przez organ antymonopolowy. Ponadto przedsiębiorcy wiedzą, że opłacalne jest przyznanie się do winy i przez to uniknięcie dotkliwej kary finansowej. Bardzo istotną rolę spełnia więc program leniency – umożliwiający skruszonemu uczestnikowi porozumienia uniknięcie kary w zamian za współpracę z Urzędem.
Z takiej możliwości skorzystało dwóch przedsiębiorców uczestników zmowy cenowej – Castorama i Akzo Nobel. Pierwsza spółka dzięki współpracy z Urzędem uniknęła dotkliwej sankcji, druga natomiast – jako drugi z kolei uczestnik porozumienia, który podjął współpracę z UOKiK – mogła liczyć jedynie na jej obniżenie. W zmowie uczestniczyło pięciu przedsiębiorców – producent farb i lakierów oraz jego dystrybutorzy. Stworzyli oni system sprzedaży towarów, który pozwalał im kontrolować ceny na rynku przez co najmniej trzy lata. Akzo Nobel, będąc swoistym koordynatorem i jednocześnie inicjatorem porozumienia, ustalał z sieciami detalicznych ceny odsprzedaży swoich produktów. W ten sposób utrzymywał towar w ich asortymencie, wzmacniając własną markę. Ponadto spółka Akzo Nobel stosowała system zachęt, np. udzielała rabatów tym podmiotom, które poniosły straty w wyniku spadku cen w innych sieciach handlowych i kierowała groźby w przypadku znacznego odchylenia od cen minimalnych. Jeszcze raz proszę o podniesienie ceny w Państwa systemie. Jeśli Państwo szybko nie zareagują, cena u konkurencji na pewno szybko wróci do poprzedniego poziomu, a wtedy na pewno nie podniesiemy Państwa marży na Sadolin w tym roku.
Mechanizm funkcjonowania zmów jest bardzo szkodliwy. Inicjator dyktuje bowiem warunki gry, uzależniając od siebie innych sprzedawców. Tym razem nie było również inaczej. Dzięki istnieniu niedozwolonego porozumienia sieci handlowe mogły uzyskiwać satysfakcjonującą ich marżę, unikając wojny cenowej pomiędzy sobą – tym bardziej, że niektóre z nich stosowały politykę handlową polegającą na zwracaniu klientom różnicy w cenie, w przypadku znalezienia tańszego produktu w innej sieci. Poznanie tych mechanizmów nie byłoby możliwe bez współpracy ze skruszonymi przedsiębiorcami, którzy skorzystali z programu leniency. Uwzględniając dużą szkodliwość zmowy, a z drugiej strony fakt, że w 2006 roku praktyka została zaniechana, na wszystkich uczestników porozumienia zostały nałożone kary w łącznej wysokości prawie 54 mln złotych.
Warto współpracować z Urzędem, jednak należy pamiętać, że to prawo określa warunki, które umożliwiają przedsiębiorcy skorzystanie z programu leniency. Po pierwsze musi on zaprzestać uczestnictwa w nielegalnym porozumieniu, a po drugie dostarczyć do UOKiK nowe i istotne informacje o nim. Na całkowitą rezygnację z sankcji może liczyć tylko jeden przedsiębiorca. Obowiązuje tu zasada kto pierwszy ten lepszy, jednak z pewnym zastrzeżeniem. Warunkiem nienałożenia na przedsiębiorcę sankcji pieniężnej jest również to, by nie był on inicjatorem porozumienia ani nie nakłaniał innych do niedozwolonych działań. Wówczas może liczyć jedynie na obniżenie kary.
Wysoka szkodliwość zmów cenowych dla rynku powoduje, że Urząd stale monitoruje rynek i podejmuje interwencje, tam gdzie występują jego zniekształcenia. Ponadto dużą wagę przykładamy do edukacji przedsiębiorców na temat tego, jakie zachowania są prawnie zakazane i mogą skutkować ingerencją UOKiK. Nie karanie jest bowiem naszym celem, lecz eliminowanie z rynku antykonkurencyjnych praktyk. Dlatego z początkiem 2011 roku raz jeszcze poprzez znany już spot reklamowy ze Staszkiem, przypominamy wszystkim przedsiębiorcom – uczestnikom niedozwolonych porozumień, o tym że łamanie prawa nie popłaca, a jeśli już to zrobili, warto przyznać się i współpracować z Urzędem.
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych. ...>
Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli. ...>
Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów. ...>
Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy. ...>
Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne? ...>
W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Specjalista w Delegaturze w Krakowie (75093)
- Referendarz do spraw: ochrony konkurencji i konsumentów Delegatura UOKiK w Łodzi (74576)
- Referendarz Do spraw: ochrony konkurencji w Wydziale Przemysłu, Energetyki i Usług, Departament Ochrony Konkurencji (75012)
- Referendarz Do spraw: pomocy publicznej w Wydziale Sprawozdawczości, Departament Monitorowania Pomocy Publicznej (75044)
- Specjalista w Laboratorium w Bydgoszczy, Departament Laboratoriów (74880)
- Radca prawny w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów (74510)
- Specjalista w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów (74505)
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (19.02.2021) Całodobowa ochrona osób i mienia w budynku biurowym przy pl. Powstańców Warszawy 1 w Warszawie wraz z otoczeniem, ograniczonym jezdniami ulic: Boduena, Sienkiewicza, Moniuszki, pl. Powstańców Warszawy
- Wstępne konsultacje rynkowych związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem będzie wykonanie oprogramowania wykorzystującego sztuczną inteligencję do analizy tekstowej wzorców umów i regulaminów stosowanych w obrocie ko
- (30.12.2020) Wykonanie dokumentacji projektowej i na jej podstawie zrealizowanie przebudowy schodów wewnętrznych z parteru na I piętro w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1 oraz robót wykucia otwo
- (10.12.2020) Prenumerata prasy krajowej i zagranicznej w wersji elektronicznej dla UOKiK na 2021 rok - 2 części zamówienia
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)