Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Reklama nie może wprowadzać w błąd
< poprzedni | następny > 14.09.2011
Reklama stanowi bardzo ważne narzędzie w rękach przedsiębiorców. Z uwagi na swój perswazyjny charakter kieruje uwagę odbiorców na określone dobra i usługi. Jednak wykorzystana w sposób nieuczciwy może w istotny sposób zaburzyć decyzje podejmowane przez konsumentów, którzy wprowadzeni w błąd dokonają wyboru, na jaki w innych okolicznościach prawdopodobnie by się nie zdecydowali. UOKiK prowadzi rocznie blisko 30 postępowań dotyczących tego typu nieuczciwych praktyk. Od początku roku wydaliśmy siedem decyzji, obejmujących szerokie spektrum niedozwolonych zachowań przedsiębiorców — od pominięcia na opakowaniach produktów informacji dotyczących czasu trwania promocji, poprzez nieprawidłowe określanie wartości nagród w różnego rodzaju grach, aż po sugerowanie pewności wygranej w konkursach sms-owych. Za niezgodne z prawem uznaliśmy również fałszywe powoływanie się w reklamie na autorytety naukowe. Bowiem do obowiązków przedsiębiorcy należy przekazywanie konsumentom pełnej i rzetelnej informacji na temat oferowanych przez siebie towarów i usług. W przypadku naruszenia tych zasad należy spodziewać się interwencji ze strony Urzędu, który stwierdzając niedozwoloną praktykę może nałożyć na podmiot karę do 10 proc. przychodu. Co ważne, znaczną część działań podejmujemy po uzyskaniu informacji bezpośrednio od wprowadzonych w błąd klientów. Takich zawiadomień w tym roku wpłynęło do Urzędu blisko sto.
Przepisy prawa obejmują konsumentów szczególną ochroną, z uwagi na to, że są oni słabszą stroną kontraktu. Jeśli ich interesy zostaną naruszone mogą dochodzić swoich roszczeń indywidualnie oraz zwrócić uwagę Urzędu na występujące nieprawidłowości. Jednak spory sądowe i interwencje Prezesa UOKiK stanowią jedynie wtórne rozwiązanie dla występujących na rynku problemów. Bardzo ważne, aby konsumenci kierowali się zdrowym rozsądkiem i zachowali dystans do przekazu reklamowego.
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie