Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze

Reklama nie może wprowadzać w błąd

< poprzedni | następny > 14.09.2011

Reklama stanowi bardzo ważne narzędzie w rękach przedsiębiorców. Z uwagi na swój perswazyjny charakter kieruje uwagę odbiorców na określone dobra i usługi. Jednak wykorzystana w sposób nieuczciwy może w istotny sposób zaburzyć decyzje podejmowane przez konsumentów, którzy wprowadzeni w błąd dokonają wyboru, na jaki w innych okolicznościach prawdopodobnie by się nie zdecydowali. UOKiK prowadzi rocznie blisko 30 postępowań dotyczących tego typu nieuczciwych praktyk. Od początku roku wydaliśmy siedem decyzji, obejmujących szerokie spektrum niedozwolonych zachowań przedsiębiorców — od pominięcia na opakowaniach produktów informacji dotyczących czasu trwania promocji, poprzez nieprawidłowe określanie wartości nagród w różnego rodzaju grach, aż po sugerowanie pewności wygranej w konkursach sms-owych. Za niezgodne z prawem uznaliśmy również fałszywe powoływanie się w reklamie na autorytety naukowe. Bowiem do obowiązków przedsiębiorcy należy przekazywanie konsumentom pełnej i rzetelnej informacji na temat oferowanych przez siebie towarów i usług. W przypadku naruszenia tych zasad należy spodziewać się interwencji ze strony Urzędu, który stwierdzając niedozwoloną praktykę może nałożyć na podmiot karę do 10 proc. przychodu. Co ważne, znaczną część działań podejmujemy po uzyskaniu informacji bezpośrednio od wprowadzonych w błąd klientów. Takich zawiadomień w tym roku wpłynęło do Urzędu blisko sto.

Przepisy prawa obejmują konsumentów szczególną ochroną, z uwagi na to, że są oni słabszą stroną kontraktu. Jeśli ich interesy zostaną naruszone mogą dochodzić swoich roszczeń indywidualnie oraz zwrócić uwagę Urzędu na występujące nieprawidłowości. Jednak spory sądowe i interwencje Prezesa UOKiK stanowią jedynie wtórne rozwiązanie dla występujących na rynku problemów. Bardzo ważne, aby konsumenci kierowali się zdrowym rozsądkiem i zachowali dystans do przekazu reklamowego.

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

Do góry