Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Najgroźniejsze dla konkurencji są porozumienia horyzontalne
< poprzedni | następny > 20.04.2012
Współpraca pomiędzy przedsiębiorcami w wielu dziedzinach życia gospodarczego jest powszechnym zjawiskiem, zwłaszcza jeśli jej celem jest wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań lub podniesienie jakości obsługi klienta. Jednak zdarza się, że przybiera ona formę niedozwoloną, skutkując ograniczeniem lub wyeliminowaniem z rynku konkurencji. Znajdują wówczas zastosowanie przepisy antymonopolowe.
Do najpoważniejszych porozumień należą te zawierane między konkurentami, czyli przedsiębiorcami działającymi na tym samym szczeblu obrotu (są to tzw. porozumienia horyzontalne). Takie praktyki eliminują konkurencję właśnie tam, gdzie przynosi ona najwięcej korzyści, bowiem ceny czy inne warunki kontraktów powinny być wynikiem rywalizacji rynkowej, nie zaś wspólnych ustaleń podmiotów biznesowych. Konsumenci i kontrahenci muszą pogodzić się wówczas z wyższą ceną, ograniczonym wyborem i niższą jakością produktów i usług. Ponadto, jeżeli zmowa dotyczy towarów, dla których nie ma dostępnych substytutów na rynku, odbiorcy zostają pozbawieni wyboru. Dlatego też zwalczanie porozumień horyzontalnych jest priorytetem organów antymonopolowych. Zazwyczaj nieco mniej szkodliwe dla rynku i jego uczestników są zmowy, w ramach których wspólne ustalenia zawierane są między podmiotami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producent — dystrybutor (są to tzw. porozumienia wertykalne). Od charakteru porozumienia zależy jego szkodliwość dla gospodarki, a więc także wysokość sankcji przewidzianej w prawie ochrony konkurencji.
Nielegalne zmowy mogą polegać m.in. na ustalaniu cen odsprzedaży, terminów wprowadzania podwyżek, czy treści składanych ofert w przetargach publicznych. Niezgodny z prawem jest także podział rynku zbytu lub zakupu, co do określonego terytorium, towarów lub grup klientów, umożliwiający podmiotom gospodarczym sztuczne kreowanie otoczenia, w którym funkcjonują.
Z praktyki UOKiK oraz towarzyszących naszym decyzjom komentarzy medialnych wynika, że poziom znajomości przepisów o ochronie konkurencji jest nadal niezadowalający. Jednak celem Urzędu nie jest nakładanie kar na przedsiębiorców, a zapobieganie działaniom eliminującym rynkową rywalizację. W myśl tej zasady rok 2012 upływa pod hasłem — Przedsiębiorco nie zmawiaj się! Wierzę, że działania edukacyjne przyniosą wymierny efekt, zmniejszając liczbę naruszeń prawa antymonopolowego z korzyścią dla wszystkich uczestników rynku.
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie