Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Wydarzenia, komentarze
Fakty i mity o niedozwolonych porozumieniach
< poprzedni | następny > 02.05.2012
Doświadczenie UOKiK pokazuje, że przedsiębiorcy nawet nieświadomie angażują się w nielegalne porozumienia. Wynika to zapewne z niewiedzy lub błędnych wyobrażeń odnośnie tego, jakie zachowania w świetle przepisów antymonopolowych są dopuszczone, a jakie zakazane.
Pierwszy mit — bierny udział w zmowie nie stanowi naruszenia prawa
Część przedsiębiorców uznaje, że gdy udział w zmowie nie był przez nich zamierzony a inicjatywa wyszła od innego podmiotu, nie dopuszczają się naruszenia. Nie jest to jednak prawdą. Z punktu widzenia przepisów antymonopolowych właściwie bez znaczenia pozostaje fakt, czy przedsiębiorca jest aktywnym uczestnikiem porozumienia (np. jego inicjatorem), czy też jego udział w zmowie jest bierny (np. dystrybutor akceptuje jedynie warunki antykonkurencyjnej umowy). Ma to jednak wpływ na wymiar kary.
Drugi mit — brak stosowania się do nielegalnych uzgodnień nie stanowi zabronionej praktyki
Nawet gdy przedsiębiorcy nie stosują się do wspólnych ustaleń, to już sam fakt zawarcia porozumienia stanowi naruszenie ustawy. Do uznania, że praktyka stosowana przez przedsiębiorców ma charakter ograniczający konkurencję, nie jest bowiem konieczne wystąpienie jej skutku rynkowego. Nie ma więc znaczenia czy przedsiębiorcy zamierzali realizować porozumienie, czy też nie. Istotny jest natomiast obiektywny, faktyczny cel lub skutek ich wspólnego skoordynowanego działania.
Trzeci mit — porozumienie narusza konkurencję gdy zostało zawarte w formie umowy
Niektórzy przedsiębiorcy uważają ponadto, że nielegalne porozumienie zostaje zawarte tylko wtedy, gdy świadczy o tym formalny dokument, np. pisemna umowa. Jest to jednak błędne przekonanie. Dla UOKiK nie ma znaczenia czy porozumienie zostało zawarte pisemnie, czy w sposób mniej formalny, np. w ustnych uzgodnieniach menagerów.
Czwarty mit — ustalenie sztywnych cen może być korzystne dla konsumentów
Kolejnym przykładem błędnego rozumowania jest uznanie, że ustalanie sztywnych lub minimalnych cen odsprzedaży jest korzystne dla konsumentów. Przede wszystkim jest to sprzeczne z zasadami wolnego rynku, w ramach którego warunki umów powinny być wynikiem rachunku ekonomicznego przedsiębiorcy, a nie zmowy kontrahentów lub konkurentów. Takie skoordynowane działania skutkują wzrostem cen a także ograniczeniem innowacji, co jest oczywiście niekorzystne dla konsumentów.
Piąty mit — zaniechanie udziału w zmowie pozwala uniknąć odpowiedzialności
Przedsiębiorcom błędnie wydaje się, że Prezes Urzędu może postawić im zarzut udziału w zakazanym porozumieniu tylko wówczas, gdy nadal stosują się do jego postanowień. Nie jest to jednak prawdą. W ciągu roku następującego po dacie faktycznego rozwiązania zmowy Urząd może wszcząć postępowanie, a w efekcie nałożyć kary na jej uczestników. Warto jednak podkreślić, że zaniechanie udziału w porozumieniu będzie traktowane jako okoliczność łagodząca.
Przedsiębiorco nie zmawiaj się!
Pliki do pobrania
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
[SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie