Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Consumer rights on Black Friday

< poprzedni | następny > 24.11.2016

Consumer rights on Black Friday

Poland’s consumer protection Authority and the European Consumer Centres Network offer advice to shoppers for one of the year’s biggest shopping days

The American holiday Thanksgiving has come to be followed by Black Friday, when merchants traditionally drop their prices to kick off the holiday shopping season. Numerous traders in Poland have followed suit, particularly at electronics and clothing shops. With Black Friday (November 25th) fast approaching, UOKiK would take this opportunity to remind consumers they have the same rights when purchasing items on sale as they normally have. Regulations are in place throughout the European Union, guaranteeing the right to:

• true information about the extent of price reductions. Running promotions by first raising prices and then lowering them back to merely normal levels is against the law on unfair commercial practices. Ask and check (online, for example), what discount the trader offers and assess whether the promotion is actually saving you money.

• purchase goods at a better price. Consumers who encounter higher prices at the cash register than what’s advertised on the price tag or the shelf have the right to the lower price.

• return online purchases without giving a reason within 14 days. It is enough to provide the trader with a declaration of contract withdrawal. Consumers should receive in return the price of goods and shipping costs. However, returning purchases made in brick-and-mortar stores for a full refund does depend on the merchant’s goodwill.

• complaints of faulty goods run on promotion. If the product is defective, a complaint may be filed with the merchant for up to 2 years after purchase. Repair or replacement of goods or a price reduction may all be requested. You can also withdraw from the contract if the defect is significant.

• consumers shopping abroad are reminded to ensure the store will ship to their country and check delivery costs. Traders may refuse to ship only in justified cases.

• consumers can take advantage of free assistance by calling 801 440 220 or writing to porady@dlakonsumentow.pl. Both services are provided in Polish. Support for consumers based in Poland is also available from the Consumer Ombudsman and the Trade Inspectorate. For purchases made from traders from other EU countries, consumers may turn to the European Consumer Centre, which is a part of the ECC-Net.

Additional information for the media:

Press Office, UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warsaw
Phone.: +48 22 827 28 92, +48 22 55 60 314, +48 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry