Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Car parks at supermarkets under UOKiK's scrutiny

< poprzedni | następny > 02.03.2020

Car parks at supermarkets under UOKiK's scrutiny
  • UOKiK is taking a closer look at how the car parks at Biedronka and Aldi shops operate.
  • According to consumer complaints, there is no accurate information on the rules for using the car park; as a result, its administrator charges high fees of PLN 150 or 90.
  • The car park administrator also does not accept complaints from consumers who can prove they have a parking ticket.

In 2019, the Office of Competition and Consumer Protection received over 100 signals from consumers regarding the car parks at Biedronka and Aldi shops. Consumer ombudsmen also reported irregularities and negative experiences of these chains’ customers. Those car parks are administered by TD System company, among others. Customers underline unclear rules for using the car parks and their poor marking; they also report the company refuses to accept their complaints.

The first 60 or 90 minutes of parking (depending on the car park location) for the shop’s customers are free of charge but only if they get a parking ticket from the parking meter and put it behind the windscreen in a clearly visible spot. If the shop's customer does not do this, the parking administrator charges a fee of PLN 150 or 90.

According to consumer complaints, the car parks are poorly marked, so consumers do not know they need to get a ticket. It also often happens that consumers print a ticket but do not put it in the required place - for example, they take it with them. Their complaint is later rejected, despite the fact they sent a ticket and a receipt from the shop to the company. The company is adamant also in cases where a consumer left the ticket in the car but it slipped from the dashboard to the floor when closing the door. Sometimes, even before the customer manages to get a ticket and return to the car, the car park staff issues a payment request.

Consumers must not be misled. It is absolutely unacceptable if the car park is poorly marked and the user does not know what is required of them. To expect payment in such situations, especially of large amount, is improper. The basic right of the consumer is the right to information. In the proceedings, the regulations and practices used by the administrator of car parks at Biedronka and Aldi shops will be examined in this respect - says Tomasz Chróstny, president of UOKiK.

The Authority is observing the activities of TD System and analysing whether they violate the collective interests of consumers, which would give grounds for initiating regular proceedings. For now, the explanatory proceedings are conducted in a case, not against any undertaking. We do not exclude further actions regarding car parks at other chain stores.

Consumer, if you park by a shop or some other building, or in a private area, pay attention to regulations and information boards. If you received a request for payment and your complaint was rejected, seek free assistance from a consumer ombudsman. Go to pomoc.php to find out where you will get free legal assistance in your city.

Consumer support:

Phone: +48 801 440 220 or +48 22 290 89 16 – consumer helpline
e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Consumer ombudsmen – in your town or district
Regional Consumer Centres: Phone: +48 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Additional information for the media:

UOKiK Press Office
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, Poland
Phone +48 695 902 088, +48 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry