Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie
Europejska Grupa Finansowa Council S.A. z siedzibą we Wrocławiu
Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.
Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?
W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Podstawa prawna: Art. 73a. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 184 ze zm.)
< poprzedni | następny > 21.02.2017
Numer: 4 (RWR-610-505/16)
Data wydania postanowienia: 8.02.2017 r.
Nazwa przedsiębiorcy:
Europejska Grupa Finansowa Council S.A. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Aleksandra Ostrowskiego 7, lok. 213; nr KRS 0000581561
Zażalenie: NIE
Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: Postępowanie w toku
Treść ostrzeżenia:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Europejska Grupa Finansowa Council S.A. z siedzibą we Wrocławiu, przy ul. Aleksandra Ostrowskiego 7, lok. 213 nr KRS 0000581561, występująca także pod nazwą „Personal Finanse”, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki finansowe dla szerokiego kręgu konsumentów.
Przede wszystkim, przedstawiciele Spółki proponują konsumentom zawieranie umów o kredyt konsumencki, których warunki znacząco przewyższają wskazywane przez konsumentów potrzeby i możliwości spłaty zobowiązań. Dodatkowym obciążeniem dla konsumentów jest obowiązek zapłaty wynagrodzenia za usługę pośrednictwa finansowego, której wysokość nie jest precyzowana na etapie zawierania umowy.
Ponadto, Spółka bezpodstawnie zapewnia konsumentów niemających zdolności kredytowej o tym, że jeśli proponowaną umowę kredytu zawrze wskazana przez nich osoba trzecia, to w niedalekiej przyszłości nastąpi przejęcie przez konsumentów (od osoby trzeciej) długu wynikającego z tej umowy. Tymczasem możliwość „przepisania długu” zależy każdorazowo od zgody kredytodawcy (banku, SKOK-u), brak jest więc podstaw do twierdzenia, że na pewno to nastąpi.
Poważne konsekwencje finansowe po stronie konsumentów może powodować także okoliczność, że Spółka w celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy o świadczenie usług pośrednictwa finansowego przyjmuje weksle nieopatrzone klauzulą „nie na zlecenie” oraz narzuca konsumentom składanie oświadczeń o uznaniu długu.
Spółka nie przekazuje również konsumentom w odpowiedniej chwili wymaganego prawem formularza informacyjnego dotyczącego kredytu oraz informacji o: zakresie umocowania do dokonywania czynności faktycznych lub prawnych, współpracy z kredytodawcami oraz o nazwach kredytodawców, z którymi Europejska Grupa Finansowa Council S.A. współpracuje, a także o tym, czy pośrednik kredytowy otrzymuje wynagrodzenie od kredytodawcy. Spółka nie wskazuje w ulotkach reklamowych istotnych informacji dotyczących kosztów kredytu oraz informacji o zakresie umocowania do dokonywania czynności faktycznych lub prawnych, współpracy z kredytodawcami oraz o nazwach kredytodawców, z którymi Spółka współpracuje.
Ponadto, Spółka zamieszcza w ulotkach reklamowych nieprawdziwe informacje dotyczące oferowanych usług, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd, sugerując im możliwość bezwarunkowego udzielenia kredytu konsumenckiego, bez względu na wynik oceny zdolności kredytowej.
Opisane powyżej działania Europejskiej Grupy Finansowej Council S.A. we Wrocławiu mogą zagrażać interesom majątkowym szerokiego grona konsumentów. Proponowane przez Spółkę oferty odbiegają od zgłaszanych oczekiwań konsumentów i zazwyczaj generują zaskakująco wysokie koszty. Wskazane powyżej działania Spółki prowadzić mogą do zaciągania zobowiązań przez osoby, których sytuacja finansowa tego nie wymaga, oraz powodować po stronie konsumentów poważne konsekwencje finansowe
Plik do pobrania
Postanowienie nr RWR 4/17/O.pdf (368.53 KB, pdf, 2017.02.21)
Warto przeczytać
Dziś wystartował drugi etap społecznej kampanii informacyjnej Oczarowani. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na ryzyka związane z inwestowaniem w zakup tzw. condohoteli/aparthoteli. ...>
Mniejsza wytrzymałość płyt styropianowych i gorsze parametry termoizolacyjne niż deklarował producent. Spółka Yetico wprowadzała konsumentów w błąd, klienci mogli ponieść znaczne straty. ...>
UOKiK zawiadomił Prokuraturę Krajową o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Praebeo i Auto Rentier ...>
Banki nie mogą dowolnie zmieniać istotnych warunków umów o kredyt hipoteczny. Prezes UOKiK postawił zarzuty Getin Noble Bankowi i Raiffeisen Bank International. ...>
IH sprawdziła 112 przedsiębiorców sprzedających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Co czwarty miał problem z prawidłową informacją w sklepach lub oznakowaniem produktów. ...>
Kary za naruszanie zakazu geoblokowania i dostęp do tajemnicy skarbowej. To najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Część zmian już dziś wchodzi w życie. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Starszy specjalista w Departamencie Prawnym
- Starszy specjalista do spraw obsługi procesu udzielania dotacji, Biuro Prezesa
- Główny Specjalista do spraw: funkcjonowania systemu kontroli zarządczej, Biuro Prezesa
- Referendarz do spraw publicznoprawnej ochrony konsumentów, Biuro Prezesa
- Radca Prawny w Departamencie Prawnym
- Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Specjalista ds. analiz finansowych w Departamencie Rozwoju Analiz
- Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Radca Prawny w Departamencie Rozwoju Analiz
- Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Główny Specjalista ds. analiz finansowych w Departamencie Rozwoju Analiz
- Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Analiz
- Referendarz ds komunikacji w ramach ADR, Biuro Prezesa
- Główny Specjalista w Biurze Budżetu i Administracji
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (26.11.2019) Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek na potrzeby Centrali Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku.
- (25.11.2019) Kompleksowa dostawa (sprzedaż i przesył/dystrybucja) energii cieplnej do budynku biurowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mieszczącego się przy Pl. Powstańców Warszawy 1 w Warszawie
- (19.11.2019) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy
- (04.11.2019) Dostawa oprogramowania do informatyki śledczej
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (326,84 KB, pdf, 2019.11.29)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (105,58 KB, pdf, 2019.11.29)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (151,39 KB, pdf, 2019.11.29)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 14 stycznia do 31 października 2019 r. (102,13 KB, pdf, 2019.11.29)
- Opis systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw