Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie

Telekomunikacja Cyfrowa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie

Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?

Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.

Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?

W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

< poprzedni | następny > 18.04.2017

Numer: 5 (RPZ-610/2/17)

Data wydania postanowienia: 03.04.2017 r.

Nazwa przedsiębiorcy:

Telekomunikacja Cyfrowa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie; KRS 0000555013; NIP 5272735149

Treść ostrzeżenia:  

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Telekomunikacja Cyfrowa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, świadcząca usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ze zgromadzonych skarg, zawiadomień, pism i innych sygnałów wynika, że Spółka wprowadza konsumentów w błąd co do swojej tożsamości oraz przedmiotu oferowanej usługi, przekazując nieprawdziwe informacje w tym zakresie. Konsumenci wskazują, że w rozmowach telefonicznych inicjujących najczęściej kontakt przedstawiciel Spółki (konsultant) informuje, że reprezentuje ich dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych bądź sugeruje, że działa w imieniu takiego podmiotu. Z reguły konsultant informuje, że dotychczasowy dostawca proponuje konsumentowi zmianę lub przedłużenie umowy na korzystniejszych warunkach finansowych, tj. obniżenie abonamentu za telefon, np. z uwagi na długotrwałą i dobrą współpracę. Konsultant zapowiada wizytę „kuriera” (w rzeczywistości przedstawiciela Spółki), który dostarczy konsumentowi odpowiednie dokumenty do podpisu. Jak wynika z otrzymanych skarg i pism konsumentów, podczas wizyty kurierzy przekazują podobne informacje wskazując, że podpisanie okazanych dokumentów umożliwi konsumentowi skorzystanie z nowej, korzystnej cenowo oferty jego dotychczasowego dostawcy względnie przedłuży umowę zawartą z tym przedsiębiorcą na korzystniejszych warunkach finansowych. Niejednokrotnie kurierzy uzasadniają swoją wizytę koniecznością uzupełnienia przez konsumenta brakujących podpisów na dokumentach przedsiębiorcy, który świadczy na jego rzecz usługi telekomunikacyjne. Często kurierzy poprzestają na wskazaniu, że jedynie przywożą dokumenty do podpisu od dotychczasowego, znanego konsumentowi dostawcy usług, nie udzielając żadnych innych informacji o przedmiocie okazywanej umowy i jej załącznikach.

Ze skarg i pism konsumentów wynika także, że proponując konsumentom zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych na warunkach promocyjnych przedstawiciele Spółki nie informują ich o tym, że obniżona kwota abonamentu telefonicznego będzie obowiązywać jedynie przez pierwsze dwa okresy rozliczeniowe, tj. pierwsze dwa miesiące umowy, a nie przez cały czas trwania umowy.

Ponadto, w wielu wskazanych wprost przez konsumentów przypadkach przedstawiciele Spółki nie wydali konsumentom egzemplarza zawartej umowy oraz jej załączników (m.in. wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z pouczeniem). Najczęściej kurierzy informują, że podpisane przez konsumenta dokumenty umowne zostaną do niego odesłane pocztą.

Opisane powyżej działania Spółki zagrażają interesom majątkowym i niemajątkowym szerokiego grona konsumentów. Sugerując się przekazanymi przez Spółkę nieprawdziwymi informacjami o jej tożsamości, celu wizyty jej przedstawiciela czy przedmiocie oferowanej usługi, konsumenci mogą zawrzeć umowy ze Spółką, których by nie zawarli, gdyby uzyskali pełne i rzetelne informacje w tym zakresie. Nieinformowanie konsumentów w trakcie składania propozycji zawarcia umowy na warunkach promocyjnych o ograniczonym czasie obowiązywania promocji, polegającej na pobieraniu niższej opłaty za abonament, może natomiast wprowadzać konsumentów w błąd co do wysokości faktycznych opłat, jakie będą ponosić na podstawie zawartej ze Spółką umowy. Nieprzekazanie tej informacji może powodować, że konsument pozna rzeczywiste koszty korzystania z usług Spółki dopiero po szczegółowym zapoznaniu się z cennikiem promocji lub po otrzymaniu faktury z wyższymi opłatami po upływie pierwszych dwóch okresów rozliczeniowych.

Z kolei niewydanie przez Spółkę dokumentów umownych lub potwierdzenia zawarcia umowy może utrudniać konsumentom odstąpienie od zawartej z nią umowy. Nie otrzymując ww. dokumentów konsument może nie być w stanie ustalić, że w rzeczywistości zawarł nową umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych z innym przedsiębiorcą, a nie zmienił warunki umowy wiążącej go z dotychczasowym dostawcą usług. Konsument może nie być też w stanie zidentyfikować- w okresie biegu terminu do odstąpienia od umowy- podmiotu, z którym zawarł umowę i któremu mógłby złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W tych okolicznościach konsument może również nie mieć możliwości ustalenia, czy termin odstąpienia od umowy nadal dla niego biegnie, czy już upłynął. Z reguły konsument orientuje się, że zawarł umowę ze Spółką dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury lub gdy jego dotychczasowy dostawca usług skontaktuje się z nim w celu zweryfikowania otrzymanego od Spółki wniosku o przeniesienie jego numeru telefonu. Najczęściej jest to już po upływie terminu 14 dni od dnia zawarcia umowy, w którym konsument mógł odstąpić od umowy bez podawania przyczyn i ponoszenia kosztów. Jeżeli po upływie tego terminu konsument zdecyduje się na jednostronne rozwiązanie umowy ze Spółką, zawartej na czas oznaczony, będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Spółki opłaty wyrównawczej tytułem rozliczenia udzielonych mu przez Spółkę ulg. Z wystawionych przez Spółkę not obciążeniowych wynika, że opłata ta wynosi najczęściej 550 zł.

W konsekwencji konsument może albo rozwiązać jednostronnie umowę ze Spółką i zapłacić na jej rzecz opłatę wyrównawczą albo pozostać jej abonentem, aby uniknąć zapłaty takiej opłaty na rzecz swojego dotychczasowego operatora, który udzielił mu ulgi pomimo, że faktycznie nie chce korzystać z usług Spółki.

Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: postępowanie w toku.

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

Do góry