Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Petycje

Petycja nr 9

Podstawa prawna

Przyjmowanie i rozpatrywanie petycji odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870).

 

Petycja może być złożona w interesie:

  • publicznym;
  • podmiotu wnoszącego petycję;
  • podmiotu trzeciego, za jego zgodą.

Jak złożyć petycję

Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Petycji nie składa się telefonicznie.

Petycji nie składa się ustnie do protokołu.

Petycję można złożyć do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w jeden z następujących sposobów:

  • przesłać pocztą na adres:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa

  • złożyć osobiście w kancelarii ogólnej UOKiK codziennie w godzinach 8:15 - 16:15,
  • przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej: ePUAP,
  • przesłać faksem pod numer: 22 826 11 86,

 

Wymagania formalne petycji:

  • oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję (imię i nazwisko lub nazwa); jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
  • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
  • oznaczenie adresata petycji (Prezes UOKiK);
  • wskazanie przedmiotu petycji;

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

  • petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów - przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
  • petycja składana w interesie podmiotu trzeciego zawiera także imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Podmiot, w interesie, którego składana jest petycja, wyraża zgodę na złożenie w jego interesie petycji w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgoda jest dołączana do petycji.

Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego wnoszona jest petycja.

Jeśli petycja nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) wnoszącego, a także jego adresu zamieszkania (siedziby) oraz adresu do korespondencji, Prezes UOKiK pozostawi ją bez rozpatrzenia.


Termin na rozpatrzenie petycji

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.

Jeśli petycja dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne podmioty, Prezes UOKiK rozpatruje ją w zakresie swojej właściwości i przekaże niezwłocznie (nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia) do pozostałych właściwych podmiotów, zawiadamiając o tym podmiot wnoszący petycję.

Jeśli Prezes UOKiK nie jest właściwy do rozpatrzenia petycji, przekazuje ją niezwłocznie (nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej złożenia) do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym podmiot wnoszący petycję.


 

    Drukuj pytanie
  1. Rozwiń odpowiedź Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2017 roku

    Zgodnie z art.14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 870), dotyczącym corocznego przedstawiania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w 2017 r. rozpatrzył 15 petycji:

    1. Petycję ws. podjęcia inicjatywy mającej na celu ustalenie maksymalnych dopuszczalnych stawek opłat bankowych albo podjęcia działań ograniczających wysokość opłat bankowych.
    2. Petycję ws. zmiany przepisów prawa w zakresie umów zawieranych na odległość oraz właściwości sądu w sporach pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.
    3. Petycję ws. żądania wszczęcia postępowania wobec koncernu Volkswagen w związku z wprowadzeniem do obrotu w latach 2008-2015 pojazdów wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym z oprogramowaniem optymalizującym emisję tlenków azotu i podjęcia działań naprawczych.
    4. Petycję ws. wycofania się z propozycji powołania specjalnych wydziałów w sądach zajmujących się m. in. kredytami walutowymi i podjęcia działań w celu przewalutowania kredytów denominowanych lub indeksowanych we franku szwajcarskim.
    5. Petycję ws. nowelizacji ustawy o prawach konsumenta wprowadzającej możliwość zwrotu towaru przez konsumenta w terminie trzech dni bez podania przyczyny.
    6. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec Polbank EFG (obecnie Raiffeisen Bank Polska S.A.), którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszących się do walut obcych Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. RŁO-644-504(5)/16/AM oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    7. Petycję ws. skorzystania przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z przysługującego mu na podstawie art. 31c w zw. z art. 73a ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, prawa do nieodpłatnego wyemitowania w mediach publicznych serii komunikatów i ostrzeżeń dla konsumentów w zakresie zagrożeń i ryzyk związanych z wykonywaniem przez banki setek tysięcy umów o kredyt odnoszących się do walut obcych.
    8. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec Euro Bank S.A., którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszących się do walut obcych Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. DDK-644-522/16/PS oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    9. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec PKO BP S.A., którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszony do waluty obcej Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. RWR-644-501/2016/JM/WS oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    10. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec Getin Noble Bank S.A., którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszony do waluty obcej Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. RŁO-644-505(6)/16/AB oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    11. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec mBank S.A., którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszony do waluty obcej Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. RPZ-644/504/16/PG/6 oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    12. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec ING Banku Śląskiego S.A., którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszony do waluty obcej Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. RKT-644-504/16/MZ oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    13. Petycję ws. przeprowadzenia przez Prezesa UOKiK postępowania wobec BPH S.A., którego celem będzie ustalenie, ile umów o kredyt odnoszony do waluty obcej Bank zawarł z konsumentami według tego samego wzorca, który posłużył Bankowi do zawarcia umowy o kredyt, której dotyczył wydany przez Prezesa UOKiK istotny dla sprawy pogląd o sygn. RGD-644-501/16/17/MW oraz ile z tych umów Bank obecnie wykonuje.
    14. Petycję zawierającą uwagi i propozycje w zakresie rozwiązań w zakresie projektowanych przepisów dotyczących sygnalistów, w szczególności zasad wynagradzania sygnalistów.
    15. Petycję ws.  przeprowadzenia kontroli terminów ważności różnych produktów oferowanych (żywności, środków leczniczych, środków chemicznych, środków czystości, środków piorących, materiałów remontowych i opatrunkowych) w określonych punktach sprzedaży (podmiotów własnych indywidualnych, kuchnie publiczne, restauracji, stacji paliw, sklepów, laboratoriów, prosektoriów, ośrodków zdrowia, szpitali i innych ZOZ oraz aptek).

    Petycje wraz z udzielonymi odpowiedziami są dostępne na stronie internetowej Urzędu w zakładce: Urząd/Informacje ogólne/Petycje. Petycje, które zostały rozpatrzone w 2017 r. są oznaczone numerami od 3 do 17.  

    Warszawa, dnia 21.06.2018 r.

  2. Drukuj pytanie
  3. Rozwiń odpowiedź Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2016 roku

    Realizując obowiązek nałożony na podstawie art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. poz. 1195 ze zm.), dotyczący corocznego przedstawiania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w 2016 r. rozpatrzył, z uwzględnieniem ustawowego terminu, dwie petycje, które wpłynęły do Urzędu w 2015 r.

    Przedmiotami petycji były: żądanie wszczęcia postępowania wobec koncernu Volkswagen i podjęcia działań naprawczych oraz postulat nowelizacji ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

    Petycje wraz z udzielonymi odpowiedziami dostępne są na stronie internetowej Urzędu w zakładce: Urząd/Informacje ogólne/Petycje.

  4. Drukuj pytanie
  5. Rozwiń odpowiedź Zbiorcza informacja o petycjach rozpatrzonych w 2015 roku

    Realizując obowiązek nałożony na podstawie art. 14 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. poz. 1195 ze zm.), dotyczący corocznego przedstawiania zbiorczej informacji o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w 2015 r. (w okresie obowiązywania ustawy, tj. od dnia 6 września 2015 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.) wpłynęły do Urzędu dwie petycje, które zostały rozpatrzone z zachowaniem ustawowego terminu w roku 2016.

    Petycje wraz z udzielonymi odpowiedziami dostępne są na stronie internetowej Urzędu w zakładce: Urząd/Informacje ogólne/Petycje.

< poprzedni | następny > 19.06.2017

Lp.

9

Data wpływu petycji

3 czerwca 2017 r.

Podmiot wnoszący petycję*

-

Przedmiot petycji

Podmiot wniósł o skorzystanie przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z przysługującego mu na podstawie art. 31c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w zw. z art. 73a ust. 1 ustawy, prawa do nieodpłatnego wyemitowania w mediach publicznych serii komunikatów i ostrzeżeń dla konsumentów w zakresie zagrożeń i ryzyk związanych z wykonywaniem przez banki setek tysięcy umów o kredyt odnoszących się do walut obcych.

Petycja (skan)

Petycja nr 9

 

Stan sprawy

W toku

Zasięgane opinie

Nie zasięgano opinii

Przewidywany termin rozpatrzenia petycji

4 września 2017 r.

Sposób rozpatrzenia petycji 

Odpowiedż na petycję nr 9

Data udzielenia odpowiedzi przez organ

4 września 2017 r.

* imię i nazwisko albo nazwa podmiotu lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana - informacja jest uzupełniana w przypadku wyrażenia zgody na ujawnienie danych osobowych

 

Warto przeczytać

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Kontrola koncentracji w 2018 roku
Kontrola koncentracji w 2018 roku

W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości