Kampanie społeczne

Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj! 

Widzisz reklamę inwestycji bez ryzyka z wizerunkiem znanej osoby lub firmy? Superokazja? Jeden klik i zysk w mig?

Uważaj! To może być oszustwo! Inwestowanie zawsze wiąże się z ryzykiem. Znani i lubiani mogą być fałszywą przynętą. Możesz wszystko stracić!

 


Spot UOKiK – Oszustwo na znaną osobę


Spot UOKiK – Oszustwo na inwestycje

Ilustracja 1 - kamapania: Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!
Ilustracja 2 - kamapania: Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!

Kampania UOKiK „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” ostrzega przed fałszywymi inwestycjami, które uwiarygadniane są wizerunkami znanych osób bez ich wiedzy. 

Atakują nas reklamy obiecujące szybki i wysoki zysk bez ryzyka w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Znane i lubiane twarze lub firmy, bezprawnie wykorzystywane, gwarantują zysk. 

Superokazja! Jeden klik i zysk w mig! 

Cyberoszuści nie ustępują – w zależności od trendów tworzą nowe sposoby wyłudzania środków finansowych, doskonalą chwyty socjotechnicze i pułapki.

Uważaj! 

Możesz wszystko stracić! Oszustwa inwestycyjne online są jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, generującym milionowe straty i dotyczącym tysięcy ofiar. 

Włącz się w akcję UOKiK! 

Zapraszamy media, instytucje i organizacje do wspólnych działań. Kampania wystartowała 15 marca 2024 r., w Światowy Dzień Konsumenta. Podziel się wiedzą!

Przygotowaliśmy różne formaty dwóch 30-sekundowych spotów oraz grafik: do telewizji, radia, portali i mediów społecznościowych. Pobierz i udostępnij!

Oszustwo na znaną osobę – formaty spotu

Oszustwo na inwestycje – formaty spotu

Banery: 280x230500x5001080x1080, 1960x1080, komplet (ZIP)

W kampanię „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” bezpłatnie włączyły się:

Stacje telewizyjne:

Comedy Central, MTV Polska, Paramount Network, Polsat, Polsat News, Polsat Comedy Central Extra, TVP (główne anteny oraz oddziały regionalne), TV Trwam

Stacje radiowe:

Polskie Radio (główne anteny oraz rozgłośnie regionalne), Polskie Rozgłośnie Akademickie, Radio ESKA, ESKA 2, VOX, Radio Maryja, Radio Nadzieja, Radio Zet

Serwisy internetowe:

antyweb.pl, biztime.pl, dziennikbaltycki.pl, dzienniklodzki.pl, dziennipolski24.pl, dziennikzachodni.pl, echodnia.eu, e-kolo.pl, expressilustrowany.pl, fpg24.pl, gazetaolsztynska.pl, gazetalubuska.pl, gazetawroclawska.pl, gb.pl, gloswielkopolski.pl, gs24.pl, horecatrends.pl, i.pl, iap.pl, infostrefa.com, infobrzeszcz.pl, jaslo4u.pl, kurierlubelski.pl, mediagroupinfo.eu, msn.com, naszemiasto.pl, nowiny24.pl, pap.pl, policja.pl, pomorska.pl, portalsamorzadowy.pl, portalspozywczy.pl, propertynews.pl, proto.pl, pb.pl, strefabiznesu.pl, techno-senior.com, testkonsumenta.pl, tomaszow.pl, twojelegionowo.pl, tvciechanow.pl, wnp.pl, wgospodarce.pl, wroclawskiefakty.pl

Grupy medialne: 

AMS, Gremi Media, Ströer Polska, Wirtualna Polska

Agencje informacyjne:

PAP

Transport publiczny:

Metro Warszawskie, MZK Zielona Góra, ZDMiKP Bydgoszcz

Instytucje: 

Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Fundusze Europejskie, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Poczta Polska, Policja, Rada Edukacji Finansowej, Rzecznik Praw Pacjenta, Urząd Ochrony Danych Osobowych

Organizacje branżowe:

ACI Polska, Polska Rada Centrów Handlowych

Uczelnie:

Staropolska Akademia Nauk Stosowanych

Sieć kin:

Multikino

Departament Komunikacji    
baseline-phone 22 55 60 246, 734 116 472
mail dk@uokik.gov.pl

 


Inne kampanie

Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane. Zobacz jak to robią! Uważaj, stosują różne pułapki, niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad Twoim kontem, aby ukraść zgromadzone na nim pieniądze.

Kampania rozpoczęła się 5 grudnia 2022 r.

        
        

Podszywanie się pod pracowników banków lub instytucji. Fałszywe telefony, SMS-y, e-maile o rzekomych zagrożeniach lub niedopłatach.

41516ee3.png

  • Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
  • W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
  • Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

ca9f3261.png

  • Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
  • Zmień dane do logowania.
  • Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.

Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji.

  • Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.

W ramach kampanii UOKiK zorganizował 2 poradnicze webinary z udziałem ekspertów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości KGP oraz CERT Polska (NASK):

Kampania zwracała uwagę na ryzyko utraty oszczędności i konieczność zachowania ostrożności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Niskie stopy procentowe zachęcają konsumentów do zakupu nieruchomości na kredyt oraz lokowania środków w różnego typu instrumenty finansowe. Związane jest z tym duże ryzyko realnej utraty oszczędności bądź niemożności spłaty zobowiązań w przyszłości.

UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji i radiu.

W ramach kampanii przygotowaliśmy także kalkulator, dzięki któremu możesz sprawdzić, o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie. Wejdź na finanse.uokik.gov.pl i wpisz parametry swojego kredytu – kwotę, którą masz do spłaty, wysokość rat lub oprocentowanie oraz datę spłaty ostatniej raty.

Elementem kampanii był ponadto webinar, podczas którego eksperci z UOKiK, Komisji Nadzoru Finansowego, przedstawiciel organizacji konsumenckiej oraz powiatowy rzecznik konsumentów rozmawiali m.in. o inwestowaniu, czy zakupach nieruchomości na kredyt. Webinar dostępny jest na kanale UOKiK na YouTube.

Kampania rozpoczęła się 6 września 2021 r.

        
        

 

Materiały do pobrania:

Pobierz paczkę z kompletem materiałów >>>  

Kampania UOKiK „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!” miała na celu zwiększenie świadomości na temat naruszeń prawa konkurencji oraz zachęcała do ich zgłaszania. Działania informacyjne skierowane były do pracowników określonych branż, w tym motoryzacyjnej, budowlanej i transportowej.

Spot, banery i grafiki pojawiły się m.in. w mediach społecznościowych i portalach branżowych. Kampania trwała od 6 do 20 grudnia 2021 r.

Dowiedz się więcej o nielegalnych praktykach rynkowych na konkurencja.uokik.gov.pl i daj sygnał!

        

 

Materiały do pobrania:

Akcja UOKiK zwracała uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenia związane z poruszaniem się w Internecie. Odbyła się z okazji Światowego Dnia Konsumenta.

UOKiK promował narzędzie edukacyjne, symulator z pułapkami → konsument.edu.pl, przygotowany wraz z Fundacją ProPublika. Portal stworzony został z myślą o młodzieży, ale może z niego skorzystać każdy użytkownik sieci w ramach rozrywki w wolnym czasie. Więcej o symulatorze >>>

d122e268

Urząd uruchomił również profil wydarzenia na Facebooku i zorganizował cykl wideoczatów, podczas których eksperci opowiadali o prawach konsumentów. Towarzyszył temu cykl porad dotyczący bezpiecznych zakupów oraz inwestowania przez internet. Akcja trwała od 15 do 19 marca 2021 r.

Kampania zwracała uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami.

Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

UOKiK przygotował dwa spoty ostrzegające przed tego typu praktykami.

Kampania trwała od 15 lipca do 20 grudnia 2020 r.

        
        

 

Celem kampanii było zwrócenie uwagi konsumentów na zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi przy zawieraniu umów związanych z oszczędzaniem. Nawet bardzo ryzykowne inwestycje mogą być przedstawiane jako bezpieczne, np. lokaty, obligacje, nieruchomości czy złoto i diamenty. Może to oznaczać stratę środków finansowych.

UOKiK przygotował 30-sekundowy spot. Ostrzega w nim, że duży i szybki zysk zawsze oznacza duże ryzyko. Przypomina, aby sprawdzić ofertę, nie spieszyć się z decyzją i nie podpisywać umowy pod presją.

Kampania rozpoczęła się 1 lutego 2019 r.

 

 

Kampania ostrzegała konsumentów przed nieuczciwymi zachowaniami przedsiębiorców w trakcie zawierania umów poza lokalem, czyli na pokazach lub w domach. Problem dotyczył zakupów garnków, pościeli lub urządzeń medycznych czy też sprzedaży usług telekomunikacyjnych, dostarczania gazu lub prądu. 

Często konsumenci – przede wszystkim seniorzy – byli wprowadzani w błąd i ponosili dotkliwe straty finansowe, zaciągając wysokie zobowiązania kredytowe, bądź płacąc karę umowną z tytułu zerwania umowy z dotychczasowym dostawcą usług.

Materiałem informacyjnym są dwa spoty, które zwracają uwagę na zagrożenie, informują o prawie odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem oraz zachęcają do skorzystania z bezpłatnej porady prawnej.

Kampania ruszyła 15 marca 2018 r.