Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Porady konsumenckie > Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

Poniżej znajdą Państwo odpowiedzi na pytania najczęściej zadawane przez konsumentów.

Nowe uprawnienia UOKiK w obszarze ochrony konsumentów po 17 kwietnia 2016 r.
Poruszane kwestie: nieuczciwa sprzedaż (misselling), decyzja tymczasowa, ostrzeżenia i komunikaty, instytucja "tajemniczego klienta", istotny pogląd w sprawie, kontrola postanowień wzorców umów, zagadnienia generalne

Zagadnienia ogólne
Poruszane kwestie: informacje o Urzędzie, kompetencje Prezesa UOKiK, definicja konsumenta i jego prawa, bezpieczeństwo produktów, postępowanie w przypadku: nieuczciwych praktyk przedsiębiorców, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów

Działalność firm windykacyjnych
Poruszane kwestie: przedawnienie roszczeń, rejestr BIK

Internet
Poruszane kwestie: wypowiedzenie umowy, mobilny Internet, zakres odpowiedzialności operatora za świadczone usługi

Konsument w sieci
Poruszane kwestie: korespondencja elektroniczna, spam, cyberprzestępczość, spam zombie, spyware

Niedozwolone klauzule
Poruszane kwestie: postanowienia umowne, odszkodowanie, zasady postępowania z umową zawierającą niedozwolone klauzule

Nieruchomości
Poruszane kwestie: spółdzielnie mieszkaniowe, TBS-y, deweloperzy, najem, usługi remontowo-budowlane

Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe
Poruszane kwestie: definicja SKOK-ów, reklamacje, prawa konsumenta  

Telefonia komórkowa
Poruszane kwestie: zmiana regulaminu a prawa konsumenta, opłaty specjalne, reklamacje, zawieranie umowy na odległość

Telefonia stacjonarna
Poruszane kwestie: przeniesienie numeru, reklamacja, nieświadczenie usługi, wypowiedzenie umowy

Transport (kolejowy, autobusowy, lotniczy)
Poruszane kwestie: zwrot biletu, odwołanie przewozu, odszkodowanie za opóźnienie lotu, zgubienie bagażu

Ubezpieczenia
Poruszane kwestie: konstrukcja umów, puste ubezpieczenia, zgłaszanie szkody

Umowy o dostawę mediów
Poruszane kwestie: wybór dostawcy prądu lub gazu, zmiana taryfy a prawa konsumenta, odmowa przyłączenia, przerwy w dostawie mediów, Europejska Karta Praw Odbiorców Energii 

Umowy zawierane na odległość/poza lokalem przedsiębiorcy
Poruszane kwestie: sklepy internetowe, termin odstąpienia od umowy, wadliwy towar a prawa kupującego, zwrot towaru

Usługi edukacyjne
Poruszane kwestie: odszkodowanie za nienależyte kształcenie, niedozwolone klauzule umowne, zmiana warunków umowy przez szkołę

Usługi turystyczne
Poruszane kwestie: definicja usługi turystycznej, reklamacja imprezy turystycznej, pakiet dynamiczny, dochodzenie roszczeń

 

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskiePytania i odpowiedziEuropejskie Centrum Konsumenckie